Sen är det ganska vanligt att "Svensson" inte kan något om kultryck.

Det är bara att kolla på valfri camping när husvagnen ska kopplas på bilen.
Jag har flera gånger sett där en/två lyfter i dragarmen samtidigt som någon annan skruvar på stödhjulet.
Jag har även flera gånger sett att någon ställer sig på dragarmen för att trycka ner handsken på kulan.


Det finns folk som tror att man kan justera kultrycket genom att höjdjustera fjädringen på bilen så att bilen står "rätt".
 
  • Haha
  • Gilla
RoTe och 2 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Sen är det ganska vanligt att "Svensson" inte kan något om kultryck.

Det är bara att kolla på valfri camping när husvagnen ska kopplas på bilen.
Jag har flera gånger sett där en/två lyfter i dragarmen samtidigt som någon annan skruvar på stödhjulet.
Jag har även flera gånger sett att någon ställer sig på dragarmen för att trycka ner handsken på kulan.


Det finns folk som tror att man kan justera kultrycket genom att höjdjustera fjädringen på bilen så att bilen står "rätt".
30 år sen jag köpte min husvagn, den var lastad som tidigare ägare haft den med tältet i kofferten fram, den gick som tåget bakom min bil, 120 på motorvägen var inget problem.
Året efter när jag skulle baxa vagnen på tomten konstaterade jag att den var ganska tung över draget och vägde, 130 kg !!
Flyttade tältet till golvet i vagnen mitt över axeln, då blev det som föreskrivet 70 kg.
Efter några km på den semesterresan flyttade jag tillbaka tältet, vagnen for som en vante bakom bilen. Tältet fick ligga där de 15 åren jag hade vagnen.
Alltid haft stora bilar, så 130 kg var aldrig nått problem för själva bilen.
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
30 år sen jag köpte min husvagn, den var lastad som tidigare ägare haft den med tältet i kofferten fram, den gick som tåget bakom min bil, 120 på motorvägen var inget problem.
Året efter när jag skulle baxa vagnen på tomten konstaterade jag att den var ganska tung över draget och vägde, 130 kg !!
Flyttade tältet till golvet i vagnen mitt över axeln, då blev det som föreskrivet 70 kg.
Efter några km på den semesterresan flyttade jag tillbaka tältet, vagnen for som en vante bakom bilen. Tältet fick ligga där de 15 åren jag hade vagnen.
Alltid haft stora bilar, så 130 kg var aldrig nått problem för själva bilen.
Men det beror nog på att du får lyftkrafter i husvagnen. Blir inte samma på ett öppet släp. Uppfattar att det är vanligt att man lastar lite mer kultryck på husvagnar just pga detta.
 
B
S skogaliten skrev:
Hur tänker du nu vad avser släpvagnar egentligen?

Släpvagnar lastas med väldigt olika sorters gods eller föremål, och släpvagnens "beteende" varierar med godsets form och exakt tyngspunkt.

Om släpvagnen får lastas med, låt säga 1000 kg, så är 1000 kg bestående av en minigrävare som är relativt hög och ger en viss typ av vindfång och koncentration av vikten, annorlunda att köra med, än samma (exakt samma) släpvagn lastad med 1000 kg grus som lags ut jämnt över hela ytan.

Det räcker med en förhållandevis liten variation av hur lasten är fördelad på släpvagnen för att risken att släpvagnen ska börja vobbla ökar.

Och jag ser få problem med släpvagnar på motorvägar, om dessa håller 80 km/t. Det är nog enbart nära Sveriges storstäder där det är trångt på vägen av all trafik, som det kan upplevas som jobbigt att gång på behöva köra om släpvagnar som man upplever "åker långsamt".

För kortare transporter, tjänar man som förare av släpvagnsekipage heller inte tid på att få köra fortare, och de allra flesta släpvagnstransporter är kortare resor.

Dessutom så får man i Sverige, med ett vanligt körkort för bil, koppla på, och köra med en släpvagn, utan någon som helst särskild utbildning i körning med släpvagn, lastsäkring, eller förmåga att backa med eller på annat sätt manövrera sagda släpvagn.
Alldeles för ofta så ser man illa lastade släpvagnar, framförda på ett ogenomtänkt - rent av olämpligt sätt.

I en hypotetisk värld (Sverige) där fartgränsen eventuellt skulle höjas för vissa släpvagnar, så handlar det inte enbart om släpvagnens lämplighet, utan också om förarens kunskaper och lämplighet. I den hypotetiska världen så bör därför möjligheten att framföra fordonskombinationer med släpvagn i högre hastighet än 80 km/t kombineras med en "släpvagnsbehörighet" för detta.

För att få framföra lastbilar med släpvagn, så krävs det särskilt körkort.
Om en släpvagn, kanske i synnerhet lastsläpvagnar då men inte nödvändigtvis husvagnar, bedöms som trafikfarlig att köras i högre fart än 80 km/tim, kanske på grund av lastens påverkan, så behöver bilbesiktningen bara neka släpvagnen Tempo100-certifikat. Tempo100-certifikat utfärdas ändå bara till släpvagnar under förutsättning att en bil med släpvagnen tillkopplad konstateras som trafiksäker att köras i upp till 100 km/tim, det krävs som jag sagt främst hydraulisk stötdämpare och stabilisatorkoppling som säkert de flesta nyare husvagnar har.

En släpvagn behöver inte vara trafikfarlig sålänge föraren bara följer regler som maximal last och lastar korrekt och säkert. Egentligen borde det inte behövas särskild utbildning i släpvagnskörning för att få körkort, för man är tvungen att skaffa och ha kunskap själv om hur en släpvagn får lastas, som ändå är grundläggande för att få ha körkort, och det är till och med tillåtet att börja övningsköra personbil med en tillkopplad släpvagn från och med 17 och 1/2 års ålder. Vill man ha kunskap om släpvagnskörning inför körkort då man fyller 18 så får man lov att träna på det tillsammans med föräldrarna om man nu övningskör privat i hemmet.
Det är inget fel att tillåta en person med körkort för personbil att köra med släpvagn tillkopplad sålänge personen bara tar sitt ansvar att följa de regler och villkor som skall följas, som maximal last.

Körning av personbil med en tillkopplad släpvagn i en hastighet av 100 km/tim har fördelen att bilen kan hålla ungefär samma tempo som andra bilar som kör I upp till 120 km/tim vid färd på motorväg, motortrafikled eller mötesfri landsväg med en hastighetsbegränsning av 100+. En bilist som kör utan släp kan då slippa bromsa in kraftigt och försöka köra om en bil med släpvagn.
Att köra 100 km/tim med tillkopplad släpvagn som är tillåtet i främst Tyskland kan bli tillåtet i Sverige också, det enda som behövs är en lagändring med en ny bestämmelse som ger en bil med en tillkopplad släpvagn dispens från hastighetsbegränsningen av högst 80 km/tim förutsatt att släpvagnen har besiktats och fått intyg på att den är trafiksäker att köras i max 100. (Men Tempo100-intyg skall naturligtvis inte utfärdas för alla släpvagnar om nu vissa släpvagnar, framförallt lastsläpvagnar kanske, bedöms som trafikfarliga att köras i högre fart än 80, men för husvagnar kan det vara okej att köra högst 100.)
 
Har du nån slags provision på tempo100?
Ärligt talat, sakta in lite...🙄
 
  • Haha
  • Gilla
Alfredo och 4 till
  • Laddar…
B
Fotografen Fotografen skrev:
Har du nån slags provision på tempo100?
Ärligt talat, sakta in lite...🙄
Hade du varit i Tyskland så hade du säkert noterat att Tyskland införde Tempo100 på prov sommaren 2005 till 2010, i syfte att provköra bilar med en släpvagn i 100 km/tim, och provet visar sig ha gett positiva resultat som trafiksäkrare körning på motorvägar där bilister utan släp kan köra så fort som cirka 125 km/tim, i och med att bilister som kör 120-140 lättare kan slippa tvingas bromsa in kraftigt och göra omkörning för att undvika kollision då man närmar sig en bil med en tillkopplad släpvagn som kör så mycket saktare. En bil med tillkopplad släpvagn behöver inre köra lika sakta om den genom dispens från 80-gränsen tillåts att köra i högst 100 km/tim.
Det har t.o.m. visat sig att modernare husvagnar utrustade med hydraulisk stötdämpare och stabilisatorkoppling, som är de främsta kraven för att få 100-certifikat, ÄR trafiksäkra att köra i högst 100 km/tim; det är helt upp till bilbesiktningen att bedöma om en släpvagn är säker för att köras i 100.
 
Vi har hört det nu. Det behövs inte mer argumentation nu.
 
  • Gilla
Blazermannen och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
B Björn He Bergman skrev:
Körning av personbil med en tillkopplad släpvagn i en hastighet av 100 km/tim har fördelen att bilen kan hålla ungefär samma tempo som andra bilar som kör I upp till 120 km/tim vid färd på motorväg, motortrafikled eller mötesfri landsväg med en hastighetsbegränsning av 100+. En bilist som kör utan släp kan då slippa bromsa in kraftigt och försöka köra om en bil med släpvagn.
Kör man 120 km/h på motorväg och behöver bromsa in kraftigt för ett släp som framförs i 80 km/h är man inte lämplig som förare. Dessa kraftiga kurvor där släpet kommer som en överraskning finns helt enkelt inte mer än i din fantasi. Titta en bra bit framför sin bil så ser du släpet i god tid och kan byta fil för att köra om. Är det andra bilar i filen till vänster, lätta på gasen och ta en lucka för att komma förbi. Blir det en sådan överraskning att man tvingas bromsa kraftigt så planerar man inte sin körning.
Räkna ut hur lång tid det tar innan du kommer ikapp det långsammare fordonet om du upptäcker det 300 meter framför dig (300 m är rätt kort).
 
  • Gilla
Blazermannen och 4 till
  • Laddar…
B Björn He Bergman skrev:
Hade du varit i Tyskland så hade du säkert noterat att Tyskland införde Tempo100 på prov sommaren 2005 till 2010, i syfte att provköra bilar med en släpvagn i 100 km/tim, och provet visar sig ha gett positiva resultat som trafiksäkrare körning på motorvägar där bilister utan släp kan köra så fort som cirka 125 km/tim, i och med att bilister som kör 120-140 lättare kan slippa tvingas bromsa in kraftigt och göra omkörning för att undvika kollision då man närmar sig en bil med en tillkopplad släpvagn som kör så mycket saktare. En bil med tillkopplad släpvagn behöver inre köra lika sakta om den genom dispens från 80-gränsen tillåts att köra i högst 100 km/tim.
Det har t.o.m. visat sig att modernare husvagnar utrustade med hydraulisk stötdämpare och stabilisatorkoppling, som är de främsta kraven för att få 100-certifikat, ÄR trafiksäkra att köra i högst 100 km/tim; det är helt upp till bilbesiktningen att bedöma om en släpvagn är säker för att köras i 100.
Förresten....

Fotografen Fotografen skrev:
Hur lång är din övergripande erfarenhet av bilar, släp, bilkörning och släpvagnskörning?
5, 15, 25 eller 50 år?
?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
B Björn He Bergman skrev:
En bilist som kör utan släp kan då slippa bromsa in kraftigt och försöka köra om en bil med släpvagn.
Jag har aldrig någonsin behövt bromsa in kraftigt för något som har färdats i 70-80 på en 100+-väg, har ganska sällan ens behövt bromsa utan till större delen räcker det med att släppa på gasen.

Hastighetsskillnaden mellan 80 km/h och 120 km/h är 11 m/s.
I 120 km/h så kommer man 33 meter per sekund, man bör hålla 3 sekunder till framförvarande fordon, alltså nästan 100 meter.

Reaktionssträckan brukar man ange till 1 sekund, vid 120 km/h alltså 33 meter.
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
B Björn He Bergman skrev:
En släpvagn behöver inte vara trafikfarlig sålänge föraren bara följer regler som maximal last och lastar korrekt och säkert.
Det är inte så trafiksäkerhetsarbete fungerar, utan man utgår där från worst case, inte best case.

Så att säga att allt kommer gå bra så länge alla gör rätt är helt meningslöst. Men att du hellre fokuserar på blind regelefterlevnad än verkligheten vet vi från tidigare trådar.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Jag har aldrig någonsin behövt bromsa in kraftigt för något som har färdats i 70-80 på en 100+-väg, har ganska sällan ens behövt bromsa utan till större delen räcker det med att släppa på gasen.

Hastighetsskillnaden mellan 80 km/h och 120 km/h är 11 m/s.
I 120 km/h så kommer man 33 meter per sekund, man bör hålla 3 sekunder till framförvarande fordon, alltså nästan 100 meter.

Reaktionssträckan brukar man ange till 1 sekund, vid 120 km/h alltså 33 meter.
Jo det tycker jag händer hela tiden, men det är aldrig bilar med släp, bara vanliga idioter som ska köra om lastbilar…..
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
B
Demmpa Demmpa skrev:
Jag har aldrig någonsin behövt bromsa in kraftigt för något som har färdats i 70-80 på en 100+-väg, har ganska sällan ens behövt bromsa utan till större delen räcker det med att släppa på gasen.

Hastighetsskillnaden mellan 80 km/h och 120 km/h är 11 m/s.
I 120 km/h så kommer man 33 meter per sekund, man bör hålla 3 sekunder till framförvarande fordon, alltså nästan 100 meter.

Reaktionssträckan brukar man ange till 1 sekund, vid 120 km/h alltså 33 meter.
Nåja, du har rätt delvis. Jag som själv var bilägare kort efter att ha fått körkort har viss vana att köra bil på motorväg. Jag noterade att det är 120-gräns på bl.a. E18 ungefär mitt emellan östra utkanten av Västerås och Bålsta och på E4 ungefär mellan Gränna och västra Linköping nånstans, och jag upplevde att man inte behöver bromsa in kraftigt för att undvika kollision när man närmar sig ett långsammare fordon, då oftast tunga lastbilar som inte får köras fortare än enbart 80 km/tim. För att undvika onödiga inbromsningar och trafikfarliga situationer som att man tvingas göra riskfyllt körfältsbyte, då man närmar sig ett så mycket långsammare fordon vid körning på en 110-120-väg, så behöver man bara lyfta blicken och se så långt framåt som möjligt, så ser man i god tid en eventuell framförvarande lastbil.
När jag väl ser ett framförvarande fordon som jag vet inte kör så fort som 110-120 km/tim, som exempelvis en tung lastbil som har 80-gräns, så ser jag bara till att i så god tid som möjligt byta körfält till vänster, och sen bör man gärna fortsätta köra i vänstra filen tills man hunnit köra om alla långsammare fordon, om man eventuellt har fler fordon att köra om efter den första lastbilen man kör om. Ibland upplever jag att flera personbilar kör i vänstra filen samtidigt för att kunna köra om långsammare fordon som lastbilar, men i en så situation måste man som fordonsförare bara tänka på att anpassa sin hastighet och hålla tillräckligt avstånd till bilen direkt före - och det är t.o.m. en plikt att anpassa avstånd till framförvarande fordon för att kunna undvika kollision med det i händelse att det sänker sin hastighet eller stannar.

Men hur som helst så tycker jag ändå att så många motorfordon som möjligt skall tillåtas att köras i 100 km/tim under förutsättning att det är trafiksäkert, och tillåtet enligt vägmärke förstås.
Det är redan bevisat genom Tysklands provkörning av bilar med en tillkopplad släpvagn i 100 km/tim 2005-2010 att en bromsad släpvagn är trafiksäker att köras i 100 km/tim om den uppfyller kraven för att få 100-certifikat, samt också följer gällande regler om maximal last. Det står ju i släpvagnens registreringsbevis vad som är maximal last och det är man skyldig att vara uppmärksam på och anpassa sig efter, för att undvika överlastning. Om en lastsläpvagn inte anses trafiksäker att köra i 100 km/tim så behöver bilbesiktningen bara neka den 100-certifikat, då får en bil med släpvagnen tillkopplad inte köras fortare än 80 km/tim, men de flesta husvagnar är däremot säkra att köra i 100 km/tim och med hänsyn till såna förutsättningar borde husvagnar besiktade med 100-certifikat kunna få dispens från 80-gränsen.

Man borde tänka på att en tung lastbil utan tillkopplat släp får köras i 90 km/tim, och alltså 10 km/tim fortare än en personbil med tillkopplad släpvagn, och det kan lätt orsaka irritationer då lastbilsföraren frestas att försöka köra om den långsammare bilen med släpvagn, och då lätt tvingar bakomvarande bilister som närmar sig i en hastighet av 100-120 km/tim till onödiga kraftiga inbromsningar, som är ett vanligt scenario på motorvägar då en lastbilschaufför försöker köra om en annan lastbil och tar mycket lång tid på sig att hinna passera den lastbil den försöker köra om, som beror på att det tar lång tid för en lastbil att accelerera framförallt när lastbilen är tungt lastad.
En viktig förutsättning för att förhindra sådana scenarion på motorvägen är faktiskt att höja hastighetsbegränsningen för personbilar med tillkopplad släpvagn till 100 km/tim, eller i vart fall införa en ny bestämmelse som ger en personbil med en tillkopplad släpvagn dispens från 80-gränsen under förutsättningen att släpvagnen har besiktats och fått 100-certifikat. Alternativt borde det göras en lagändring av hastighetsbegränsningen för personbilar med tillkopplad släpvagn som tillåter dem att köras i 80 km/tim på landsväg men 90 km/tim på motorväg och motortrafikled.
Plus att så många motorvägssträckor som möjligt borde ha ett förbud mot trafik med tung lastbil, alternativt ett förbud mot omkörning med tung lastbil, i körfältet närmast mittbarriären - främst för att undvika scenarion som att bilister som kör i 100-130 km/tim tvingas till kraftig inbromsning då en lastbilschaufför försöker köra om en annan lastbil och då tar jättelång tid på sig att hinna passera den lastbil denne vill köra om. På motorvägar med brantare uppförslutning riskerar tunga lastbilar till och med att tappa farten såpass mycket att andra bakomvarande bilister tvingas sänka farten kraftigt också.
 
  • Wow
  • Ledsen
  • Haha
Dilato och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Var hittar du den regeln, den har jag inte hört talas om. Nu har jag visserligen inte CE behörighet, så det är inte riktigt relevant för mig.

Bestämmelser för hastighet på väg med vissa motordrivna fordon och fordonskombinationer​

Finns i trafikförordningen 4 kapitlet 20§

I punkt 7 står följande:

7. Motorfordon, motorredskap klass I eller tung terrängvagn med två släpvagnar i annat fall än 2 Släpvagnarna är försedda med

effektiva bromsar som kan manövreras

från dragfordonets färdbroms 40
 
B
Samuel Hopstadius Samuel Hopstadius skrev:

Bestämmelser för hastighet på väg med vissa motordrivna fordon och fordonskombinationer​

Finns i trafikförordningen 4 kapitlet 20§

I punkt 7 står följande:

7. Motorfordon, motorredskap klass I eller tung terrängvagn med två släpvagnar i annat fall än 2 Släpvagnarna är försedda med

effektiva bromsar som kan manövreras

från dragfordonets färdbroms 40
Korrekt! Men jag har läst i någon särbestämmelse att Trafiksäkerhetsverket, eller numera Transportstyrelsen, kan ge ett motordrivet fordon med två tillkopplade släpvagnar dispens från hastighetsbegränsningen av 40 km/tim. Jag har själv sett att en del tunga så kallade semi-lastbilar har kört på motorvägen med en tillkopplad semitrailer med ytterligare en tillkopplad lastbilssläpvagn, och ett sådant fordonståg verkar ha dispens för att få köras fortare än 40 km/tim, troligen för att ett sånt fordonståg skall kunna köras på motorväg och motortrafikled, där det är ett krav för ett motordrivet fordon att kunna köras lagligt i minst 60-70 km/tim tror jag.
34,5-meterslastbilarna som blev tillåtna nån gång förra året utgörs ju av en lastbil eller en tung dragbil med en tillkopplad lastdolly med semitrailer påkopplad, och ett sånt lastbilståg tillåts ju att köras i högst 80 km/tim.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.