Fairlane Fairlane skrev:
Det är olika lagar och regler i olika länder, vilket de flesta accepterar. Man kan tycka en lag är bättre i ett land än i ett annat, men de flesta köper ändå att man ska respektera respektive lands lagar.

Om en tysk kan överklaga böter efter att ha kört 100 km/h med sin husvagn i Sverige och få rätt, för att det är ok i Tyskland så öppnar man upp för en väldigt massa andra överklaganden.
  • I Sverige går man köra med dubbdäck, vilket inte är tillåtet i alla andra länder, kör med dubbdäck och överklaga böter
  • I Sverige kör man på höger sida av vägen. Ta bilen till Malta eller Irland och kör på höger sida
  • Olika länder har olika promillegränser i trafiken. Tyskar får såklart köra med 0,2 promille även i Sverige, medan gränsen för personer som bor i Sverige är 0,2 och en person från Tjeckien får gränsen 0,0 även i Sverige
Enklare är nog att respektera landets lagar.
0.5 menar du i Tyskland, går bra så länge det inte händer nåt men straffet blir hårdare om det händer nåt, 0.0 de 2? första åren (taget fritt ur minnet så kan vara fel)
 
Redigerat:
Fairlane
nino nino skrev:
0.8 menar du i Tyskland, går bra så länge det inte händer nåt men straffet blir hårdare om det händer nåt, 0.0 de 3? första åren (taget fritt ur minnet så kan vara fel)
Tack, korrigerade till 0,5 promille för Tyskar (som var det jag googlade upp).
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Och i Tyskland har vissa delar av Autobahn fri fart och det är tillåtet att odla röka för husbehov. Och det är förbjudet att köra gräsklipparen på söndagar. Som tur är har EU ännu inte blivit ett enda land.
 
  • Gilla
Blazermannen och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Tack, korrigerade till 0,5 promille för Tyskar (som var det jag googlade upp).
Stämmer bra det, redigerade mitt inlägg också
 
B Björn He Bergman skrev:
Kör man i 120 på en motorväg och ligger i högra körfältet så kan det vara lite svårt att hinna se en framförvarande släpvagn som sölar i 70-80 km/tim när man kör vid en kurva,
Då kör du fortare än du har rätt till. Samma trafikförordning som nyss:

Utdrag från trafikförordningen om att ett fordons hastighet ska anpassas efter trafiksäkerhet och vägförhållanden, samt fordonets skick och belastning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Blazermannen och 7 till
  • Laddar…
Fairlane
B Björn He Bergman skrev:
Kör man i 120 på en motorväg och ligger i högra körfältet så kan det vara lite svårt att hinna se en framförvarande släpvagn som sölar i 70-80 km/tim när man kör vid en kurva, där släpvagnen kan dyka upp helt plötsligt efter kurvan...
Kan du nämna var det är så kurvigt och sikten är så dålig och det samtidigt är 120 km/h?

För att det ska vara problematiskt så ska du komma genom kurvan och helt plötsligt se släpet 10 meter framför dig och så byggs inte motorvägar.
 
  • Gilla
Appendix och 6 till
  • Laddar…
En släpvagn kan vara fasen så mycket farligare bara utav att
personbilens förare inte kan med att koppla på baklyset på bilen
så släpvagnen också lyser...en släpvagn skall lysa så fort den är
påkopplad en bil och i rörelse...Många ägare av nyare bilar vet inte
att deras baklysen inte lyser utan måste kopplas igång manuellt.
Bötesbeloppet ligger på 1500:- dag som natt att dra en släp utan
påkopplad belysning.
 
  • Gilla
Blazermannen och 4 till
  • Laddar…
B
Fairlane Fairlane skrev:
Kan du nämna var det är så kurvigt och sikten är så dålig och det samtidigt är 120 km/h?

För att det ska vara problematiskt så ska du komma genom kurvan och helt plötsligt se släpet 10 meter framför dig och så byggs inte motorvägar.
Nåja, det är väl relativt få motorvägssträckor som har begränsad hastighet av högst 120 km/tim, som är högsta tillåtna motorvägshastigheten i Sverige. De flesta stadsmotorvägar har en tillåten hastighet av antingen 70, 80 eller 90 km/tim (men vanligast 80 numera) men motorvägar som inte löper genom stadsbebyggelse har oftast 110 km/tim har jag noterat, det var ju 110 km/tim som var bashastighet för motorväg innan införandet av 120-skyltarna, men motorvägar som har 110 borde hellre ha 100 istället kan man tycka.

Jag vet inte hur många motorvägsavsnitt i Sverige som fått 120-gräns sedan 120-skyltarna infördes i Sverige, men på de befintliga 110-sträckor där det anses olämpligt av trafiksäkerhetsskäl att höja till 120 km/tim borde man hellre sänka till 100 km/tim tycker jag. I så fall skulle motorvägar vara mer lämpade för de flesta motordrivna fordon (både bil, lastbil och buss).
Jag tycker en viktig förutsättning här är att man inför en ny bestämmelse om att en personbil med en tillkopplad släpvagn kan beviljas dispens från hastighetsbegränsningen av högst 80 km/tim på villkoret att släpvagnen besiktats och konstaterats som trafiksäker att köras i högst 100 km/tim, sådana släpvagnsbesiktningar kan faktiskt ändå göras i Sverige numera. Det har t.o.m. visat sig under åren 2005-2010, då Tyskland smyghöjde 80-gränsen för bilar med en släpvagn till 100 på prov, att en bromsad släpvagn är trafiksäker att köras i högst 100 km/tim under förutsättning att den är utrustad med hydraulisk stötdämpare såväl som stabilisatorkoppling. När Tyskland smyghöjde hastighetsbegränsningen till 100 km/tim på prov så skulle det ha gällt i Sverige också, kan man tycka nu efteråt, för att låta bilister köra 100 med släpvagn på prov även i Sverige, då hade Sverige också kunnat provköra personbil med släp i högst 100.
 
B Björn He Bergman skrev:
men motorvägar som inte löper genom stadsbebyggelse
Vilka motorvägar löper genom stadsbebyggelse? Tänker du på vägar som Uppsalavägen och Essingeleden eller vad syftar du på?
 
B
Alfredo Alfredo skrev:
Vilka motorvägar löper genom stadsbebyggelse? Tänker du på vägar som Uppsalavägen och Essingeleden eller vad syftar du på?
E18 genom Västerås är ett exempel på en motorväg genom stadsbebyggelse. E18 genom Västerås är numera en 80-väg, men jag antar att det var 90-väg innan införandet av hastighetsskyltarna med "jämna tiotal" (40, 60, 80, 100 och 120). Fram till 2008 nån gång fanns tydligen enbart hastighetsskyltar med "udda tiotal" i Sverige (30, 50, 70, 90 och 110), eftersom man dittills aldrig tänkte på att ha "jämna tiotal". Man hade dock "oskyltade jämna tiotal" redan år 1995, då hastighetsgränsen för motordrivet fordon med en bromsad släpvagn och för tung lastbil höjdes från tidigare 70 km/tim till 80 km/tim.
 
B Björn He Bergman skrev:
innan införandet av hastighetsskyltarna med "jämna tiotal" (40, 60, 80, 100 och 120).
30, 50, 70, 90 och 110 finns fortfarande eller missförstår jag dig?
 
  • Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
110 är fortfarande bashastighet på motorväg. Jag ser 80km/h som en vettig maxhastighet med släp.
 
  • Gilla
  • Haha
Blazermannen och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
B Björn He Bergman skrev:
Nåja, det är väl relativt få motorvägssträckor som har begränsad hastighet av högst 120 km/tim, som är högsta tillåtna motorvägshastigheten i Sverige. De flesta stadsmotorvägar har en tillåten hastighet av antingen 70, 80 eller 90 km/tim (men vanligast 80 numera) men motorvägar som inte löper genom stadsbebyggelse har oftast 110 km/tim har jag noterat, det var ju 110 km/tim som var bashastighet för motorväg innan införandet av 120-skyltarna, men motorvägar som har 110 borde hellre ha 100 istället kan man tycka.

Jag vet inte hur många motorvägsavsnitt i Sverige som fått 120-gräns sedan 120-skyltarna infördes i Sverige, men på de befintliga 110-sträckor där det anses olämpligt av trafiksäkerhetsskäl att höja till 120 km/tim borde man hellre sänka till 100 km/tim tycker jag. I så fall skulle motorvägar vara mer lämpade för de flesta motordrivna fordon (både bil, lastbil och buss).
Jag tycker en viktig förutsättning här är att man inför en ny bestämmelse om att en personbil med en tillkopplad släpvagn kan beviljas dispens från hastighetsbegränsningen av högst 80 km/tim på villkoret att släpvagnen besiktats och konstaterats som trafiksäker att köras i högst 100 km/tim, sådana släpvagnsbesiktningar kan faktiskt ändå göras i Sverige numera. Det har t.o.m. visat sig under åren 2005-2010, då Tyskland smyghöjde 80-gränsen för bilar med en släpvagn till 100 på prov, att en bromsad släpvagn är trafiksäker att köras i högst 100 km/tim under förutsättning att den är utrustad med hydraulisk stötdämpare såväl som stabilisatorkoppling. När Tyskland smyghöjde hastighetsbegränsningen till 100 km/tim på prov så skulle det ha gällt i Sverige också, kan man tycka nu efteråt, för att låta bilister köra 100 med släpvagn på prov även i Sverige, då hade Sverige också kunnat provköra personbil med släp i högst 100.
Du skriver ett långt svar på frågan om motorvägar i staden, om att vägar med 110 km/h borde ha 100 km/h som hastighetsgräns enligt dig och att Tysklands regler borde gälla i Sverige. Du lyckades dock inte svara på frågan, så jag ställer den igen.

Kan du nämna var det är så kurvigt och sikten är så dålig och det samtidigt är 120 km/h?

Eftersom du tycker att vi borde göra som Tyskland så borde vi också får köra bil med 0,5 promille, eller?
I vissa EU-länder kör man på vänster sida, det borde man få göra här också?

Försök gärna besvara alla frågorna, men åtminstone någon vore ju trevligt för omväxlings skull.
 
  • Älska
  • Gilla
Blazermannen och 4 till
  • Laddar…
B
Fairlane Fairlane skrev:
Du skriver ett långt svar på frågan om motorvägar i staden, om att vägar med 110 km/h borde ha 100 km/h som hastighetsgräns enligt dig och att Tysklands regler borde gälla i Sverige. Du lyckades dock inte svara på frågan, så jag ställer den igen.

Kan du nämna var det är så kurvigt och sikten är så dålig och det samtidigt är 120 km/h?

Eftersom du tycker att vi borde göra som Tyskland så borde vi också får köra bil med 0,5 promille, eller?
I vissa EU-länder kör man på vänster sida, det borde man få göra här också?

Försök gärna besvara alla frågorna, men åtminstone någon vore ju trevligt för omväxlings skull.
Om Tyskland har 0,5 promille som gräns för rattfylleri så borde väl antingen Sverige höja sin rattfyllerigräns till 0,5 promille alternativt Tyskland sänka sin gräns till 0,2. En del EU-länder har till och med absolut 0-tolerans mot alkohol i blodet under framförande av motordrivet fordon.
Det kan såvitt jag vet vara straffbart att köra bil med alkohol i blodet även om man inte överskrider gränsen för rattfylleri. Enligt paragraf 1 i Trafikförordningens bestämmelser för framförande av fordon så får ett fordon INTE föras av någon som inte kan föra fordonet på ett betryggande sätt på grund av sjukdom, uttröttning, alkoholpåverkan eller annan orsak.

Angående högertrafik och vänstertrafik så kan det vara upp till varje land självt att bestämma huruvida landet skall tillämpa vänstertrafik eller högertrafik. Det går ju ändå att ha en enda gemensam Trafikförordning för hela EU eller Europa, med gemensamma trafikregler, dock med en särbestämmelse som talar om att bestämmelser som gäller i högertrafik är spegelvända i vänstertrafik; Sverige var ju ändå ett av relativt få länder som tillämpar vänstertrafik före den 3 september 1967, och de flesta trafikregler i Sverige blev såvitt jag vet "spegelvända" inför högertrafikomläggningen.
Egentligen borde Storbritannien och Irland också ha lagt om till högertrafik, men det anses vara alltför dyrt och tekniskt komplicerat att lägga om till högertrafik på Brittiska öarna, främst med tanke på det relativt stora vägnätet som utgörs av ett stort kilometertal motorvägar och det faktum att bilarna generellt är högerstyrda och således anpassade för vänstertrafik; för att kunna genomföra högertrafikomläggning i Storbritannien behöver hela det väl utbyggda vägnätet byggas om till stora delar, för att kunna anpassas för högertrafik.
Sverige hade, till skillnad från Brittiska öarna, fördelen att vägnätet i landet var relativt litet, eftersom det svenska vägnätet inte var lika väl utbyggt som vägnätet på Brittiska öarna innan 1967, varför det var relativt enkelt att lägga om till högertrafik, men relativt dyrt ändå - eftersom alla vägar i Sverige, som var anpassade för vänstertrafik, behövde byggas om helt eller delvis inför Dagen H för att vara anpassade för högertrafik + att man hade cirka 5 000-10 000 bussar som behövde byggas om, med nya dörrar på den högra sidan i färdriktningen.

Egentligen tycker jag att hela EU eller Europa skall ha en enda gemensam europeisk förordning över gemensamma trafikregler som är lika för hela Europa, varav vissa regler i högertrafik dock är spegelvända i vänstertrafik. Hade hela EU haft en gemensam trafikförordning så skulle det inte ha varit olagligt att köra en bil med en släpvagn i 100 km/tim här i Sverige, förutsatt att släpvagnen har Tempo100-bevis och att hastighetsbegränsningen på vägen inte är lägre än 100 förstås.
Det finns ju som sagt bilbesiktningar i Sverige också som kan inspektera släpvagnar och utfärda Tempo100-bevis då släpvagnen konstateras som trafiksäker att köras i högst 100 km/tim. Om Tempo100-beviset är giltigt i Tyskland och Österrike så skall det vara giltigt i Sverige också, som EU-standard. Trafikverket eller Transportstyrelsen behöver liksom bara införa en ny hastighetsbestämmelse, att en personbil (med en totalvikt av högst 3,5 ton) med en tillkopplad släpvagn kan tilldelas dispens från hastighetsbegränsningen av högst 80 km/tim om släpvagnen har ett besiktningsintyg som visar att den är konstaterad säker att köras i högst 100 km/tim. Eller ett alternativ till Tempo100 i Sverige är ju att man gör en lagändring som tillåter en personbil med en bromsad släpvagn att köras i högst 80 km/tim enbart på landsväg men högst 90 km/tim på motorväg och motortrafikled (men hellre 100 km/tim tycker jag).
 
Man kan inte ha en rattfyllerigräns på noll.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.