304 905 läst ·
2 331 svar
305k läst
2,3k svar
Den stora tråden om släp
Medlem
· Södermanland
· 614 inlägg
Tempo 100 kommer ifrån Tyskland från början och anledningen var att bil med släp skapade trafikfarliga situationer på Autobahn då de fick hålla lägre fart än lastbilarna. Därför infördes möjligheten att få köra 100 med släp på prov i 10 år och det provet permanentades för något år sedan då utfallet varit väldigt bra.B bakterie skrev:
För att uppfylla Tempo100 finns det en del saker som skall vara uppfyllda:
Däcken skall ha rätt bärighet och minst hastighetsklass L samt inte vara över 6 år gamla. Husvagnen skall vara konstruerad för 100 km/h.
Bilen skall ha ABS bromsar och inte väga över 3500 kg.
Till detta kommer en del regler om vikt, bromsar, fjädring osv men kokar vi ner det till husvagnar så behöver du ett säkerhetsdrag för din egen säkerhet (även om man med dynamiska stabilisteringsystem på bil eller husvagn får ta de högre vikterna nedan i bruk).
OBS om vikter:
Om du har stabilisteringsystem när husvagnen fått Tempo100 får man köra 100 km/h på Autobahn men BARA OM husvagnens totalvikt inte överstiger bilens tjänstevikt!
Var gör jag Tempo100 typningen för Tyskland?
1. I Sverige kan Dekra göra Tempo 100 typning.
2. I Danmark...
Applus tar 579 DKK och finns på flera platser, bla i Maribo innan Rödby osv. Tar ca 30 minuter att göra. Deras huvudkontor för detta ligger i Rödovre strax söder om Köpenhamn (ifall det uppstår förseningar). Beställ minst 2 veckor innan (gärna 4...)
3. I Tyskland...
Först åker man till en besiktningsstation, Tüv eller Dekra där man blir besiktigad och får papper utfärdade. Dessa papper måste man sedan ta med sig till ett Zulassungsbehörde/Verkehrsamt för att ansöka om märke.
Priset blir lägre än i Danmark men eftersom det är ett litet äventyr att försöka hinna med alla instanser så bör ni bara göra det i Tyskland om ni har gott om tid och vet vad ni ger er in på...
Notera sedan... Tyska Tempo 100 gäller INTE i Danmark. Danmark har en egen Tempo 100 typning som bara kan göras i Danmark.
Vad gäller i resten av Europa?
Eftersom dekalen med 100 sitter på husvagnen så tolkas den i tex Frankrike som en begränsning av ekipagets hastighet. I Frankrike gäller 130 km/h på motorväg med lätt släp (max 3500kg totalvikt på ekipaget) men du begränsas då till 100 om det är synligt. Liknande gäller för andra länder också (om de skulle tillåta husvagnar i hög fart)
--- Tempo 100 i Danmark ---
1/7-2016 börjar Danmark med Tempo 100 och grunderna är liknande som de i Tyskland men med den stora skillnaden att i Danmark gäller Tempo 100 godkännandet endast 2 år i taget...
https://svenska-kabe-klubben.webnode.se/news/tempo-100/
Självbyggare
· Stockholm
· 10 259 inlägg
När jag köpte mitt släp valde jag till dämpare mm. Sedan var det bara ett kryss vid reggningen och en dekal som de bjöd på för att få köra 100 med det.D Donald-Duck skrev:Tempo 100 kommer ifrån Tyskland från början och anledningen var att bil med släp skapade trafikfarliga situationer på Autobahn då de fick hålla lägre fart än lastbilarna. Därför infördes möjligheten att få köra 100 med släp på prov i 10 år och det provet permanentades för något år sedan då utfallet varit väldigt bra.
För att uppfylla Tempo100 finns det en del saker som skall vara uppfyllda:
Däcken skall ha rätt bärighet och minst hastighetsklass L samt inte vara över 6 år gamla. Husvagnen skall vara konstruerad för 100 km/h.
Bilen skall ha ABS bromsar och inte väga över 3500 kg.
Till detta kommer en del regler om vikt, bromsar, fjädring osv men kokar vi ner det till husvagnar så behöver du ett säkerhetsdrag för din egen säkerhet (även om man med dynamiska stabilisteringsystem på bil eller husvagn får ta de högre vikterna nedan i bruk).
OBS om vikter:
Om du har stabilisteringsystem när husvagnen fått Tempo100 får man köra 100 km/h på Autobahn men BARA OM husvagnens totalvikt inte överstiger bilens tjänstevikt!
Var gör jag Tempo100 typningen för Tyskland?
1. I Sverige kan Dekra göra Tempo 100 typning.
2. I Danmark...
Applus tar 579 DKK och finns på flera platser, bla i Maribo innan Rödby osv. Tar ca 30 minuter att göra. Deras huvudkontor för detta ligger i Rödovre strax söder om Köpenhamn (ifall det uppstår förseningar). Beställ minst 2 veckor innan (gärna 4...)
3. I Tyskland...
Först åker man till en besiktningsstation, Tüv eller Dekra där man blir besiktigad och får papper utfärdade. Dessa papper måste man sedan ta med sig till ett Zulassungsbehörde/Verkehrsamt för att ansöka om märke.
Priset blir lägre än i Danmark men eftersom det är ett litet äventyr att försöka hinna med alla instanser så bör ni bara göra det i Tyskland om ni har gott om tid och vet vad ni ger er in på...
Notera sedan... Tyska Tempo 100 gäller INTE i Danmark. Danmark har en egen Tempo 100 typning som bara kan göras i Danmark.
Vad gäller i resten av Europa?
Eftersom dekalen med 100 sitter på husvagnen så tolkas den i tex Frankrike som en begränsning av ekipagets hastighet. I Frankrike gäller 130 km/h på motorväg med lätt släp (max 3500kg totalvikt på ekipaget) men du begränsas då till 100 om det är synligt. Liknande gäller för andra länder också (om de skulle tillåta husvagnar i hög fart)
--- Tempo 100 i Danmark ---
1/7-2016 börjar Danmark med Tempo 100 och grunderna är liknande som de i Tyskland men med den stora skillnaden att i Danmark gäller Tempo 100 godkännandet endast 2 år i taget...
[länk]
Nu börjar däcken vara mer än 6år så nu är det 80 som gäller om jag skulle få för mig att ta med släpet till Tyskland.
Skulle vara intressant att se lite statistik om wobblingsolyckor med de hastigheterna 100 ja med ett rätt lastat släp men 130??? Sen en husvagn eller stort täckt släps luftmotstånd de måste ju börja märkas i tanken vid de hastigheterna
En helt annan släpfundering:
Sambon ärvde en släpkärra nyligen och det skulle ju vara praktiskt att kunna ta den i bruk så vi inte behöver låna av mina föräldrar jämt och ständigt.
Modellbeteckningen är Gisebo G 225 21-2.
Totalvikten är 750 kilo
Den har påskjutsbroms
Årsmodell 1970.
Gick igenom besiktningen i somras.
Inga rostskador men mycket ytrost så den skall sandblästras och målas i något skede.
Eftersom den är bromsad måste vi ha vinterdäck till den och några sådana finns inte och inga fäljar att sätta dem på heller. Vinterdäck i dimension 6,00-9 tum finns inte längre att köpa för pengar.
Vi fick tag på några lätt begagnade 13 tums fälgar från en Moskwitsch pickup och de visade sig passa. Med lågprofil däck låt oss säga 80 höga blir ytterdiametern praktiskt taget den samma som med de gamla niotummarna med extrahög profil. Bultcirkeln och håldiametern verkar stämma.
När vi en gång håller på skulle det ju vara tillfälle att ge bromsarna en översyn men var får man tag på reservdelar till bromsarna?
Sambon ärvde en släpkärra nyligen och det skulle ju vara praktiskt att kunna ta den i bruk så vi inte behöver låna av mina föräldrar jämt och ständigt.
Totalvikten är 750 kilo
Den har påskjutsbroms
Årsmodell 1970.
Inga rostskador men mycket ytrost så den skall sandblästras och målas i något skede.
Eftersom den är bromsad måste vi ha vinterdäck till den och några sådana finns inte och inga fäljar att sätta dem på heller. Vinterdäck i dimension 6,00-9 tum finns inte längre att köpa för pengar.
Vi fick tag på några lätt begagnade 13 tums fälgar från en Moskwitsch pickup och de visade sig passa. Med lågprofil däck låt oss säga 80 höga blir ytterdiametern praktiskt taget den samma som med de gamla niotummarna med extrahög profil. Bultcirkeln och håldiametern verkar stämma.
När vi en gång håller på skulle det ju vara tillfälle att ge bromsarna en översyn men var får man tag på reservdelar till bromsarna?
Medlem
· Södermanland
· 614 inlägg
Titta på https://valeryd.se/ om du kan hitta passande delar. Valeryds produkter kan du sen köpa hos Mekonomen, AD Bildelar m.fl.
Jag har inga problem att hitta delar till min Gisebo, men den är från 1990 så det kan vara lite lättare då.
Jag har inga problem att hitta delar till min Gisebo, men den är från 1990 så det kan vara lite lättare då.
Tror du får googla, typ alla svensktillverkade släp har väl samma bromsar med några variationer.
Tror inte Gisebo tillverkade nånting själv gällande dessa delar så det lär vara standardgrejer.
Tror inte Gisebo tillverkade nånting själv gällande dessa delar så det lär vara standardgrejer.
Medlem
· Södermanland
· 614 inlägg
Precis
Har du tur så är det någon av de här bromsarna som sitter på kärran. Kanske man kan jämfära med bilderna i värsta fall. http://www.slapvagnshuset.se/bromsutrustning/
Du har rätt. Det som behövs är att hitta bromsarnas TSV nummer, http://www.slapvagnshuset.se/webkat/hjalp.htm för sen är det inga problem.V Ville_Vessla skrev:
Har du tur så är det någon av de här bromsarna som sitter på kärran. Kanske man kan jämfära med bilderna i värsta fall. http://www.slapvagnshuset.se/bromsutrustning/
Självbyggare
· Stockholm
· 10 259 inlägg
I Sverige behöver man inte ha vinterdäck på 9" hjul. Kolla så det inte är samma i hela EU.H heimlaga skrev:En helt annan släpfundering:
Totalvikten är 750 kilo
Den har påskjutsbroms
Årsmodell 1970.
"Om däcken har en fälgdiameter som är 10 tum eller mindre, enligt uppgift i vägtrafikregistret"
I Sverige så behöver man inte vinterdäck på fordon äldre än 30 år såvitt jag vet. Däremot vet jag ej vad som gäller i Finland.H heimlaga skrev:En helt annan släpfundering:
Totalvikten är 750 kilo
Den har påskjutsbroms
Årsmodell 1970.
För människan är bekväm och dumpar det så nära de kan om de är för jobbigt att köra släpvis med avfall utan släp.T Tykon skrev:Hur menar du att det blir det mer skit i skogarna än idag? Alltså hur transporteras det dit? Om man åker till en ÅVC eller skogen spelar väl mindre roll om man gör det olovligt?
Som jag sagt tidigare, det är ditt val. Oddsen att en polis ser dig är ändå minimal, men ser dom dig så kanske kortet varit billigare än bötern som du dessutom inte får något för.
Det behöver inte kosta 5-10k som du säger. Om du läser vad jag skrivit tidigare så ser du att en uppkörning med tillkopplat släp (B-kort alltså) är en väg att gå, då får du bevisa att du klarar av att hantera den fordonskombinationen.
Det är inget löjligt förslag, det är löjligt att det inte är verklighet för behövs gör det...
Minimum kostnad för ett BE kort är 2459kr exklusive hyra av släp och bortfall av inkomst. Släp kostar 500-1000 kr och du måste ha med någon vid uppkörning för kör du dit släpet själv blir du underkänd direkt.
Minimum kostnad för ett B kort idag är 4575 exklusive hyra av bil ((obligatoriskt med dubbelkommando)
Då är det utan körlektioner och teori.
Jag står personligen fast vid min åsikt. Det är löjligt att göra det ännu krångligare än vad det är. En uppkörning för vilket fordon som helst visar inte vad du kan överhuvudtaget. Det bör istället ingå i teorin och möjligtvis lite övrningskörning på B körkort.
Här omkring kan jag inte se behovet till ett extra körkort heller, alla verkar sköta sig rätt bra.
Men det som brukar skilja är fälgarnas offset. Jag har själv en trailer med 9" däck som jag skulle vilja byta till 13 tum men 9-tummarna har 0-offset och 13-tummarnaH heimlaga skrev:En helt annan släpfundering:
Totalvikten är 750 kilo
Den har påskjutsbroms
Årsmodell 1970.
30 offset. Det verkar inte funka i mitt fall iaf. Däcken hamnar för nära ramen enligt vad jag hittat på fiskeforum men jag har inte kollat själv. Vet inte om det är nåt problem på ditt släp i och för sig.
Mvh/LOB