S snowjim skrev:
Haha hal som en ål, så vilken momentnyckel skulle du säga att du använder mest på bilen?
Det är nog jämt skägg mellan den som går upp till 120NM och den som tar 350Nm. Den senare i huvudsak till centrumbultar på drivaxlar/nav (som man ju lika gärna kan dra så hårt man orkar istället), den andra till lite mer delikata motordelar.

Du verkar vilja komma fram till att om man ska mecka bil så ska man satsa på den ena eller den andra, men jag föreslår att man köper den man behöver, när man behöver den. Jag började med den mellanstora och skaffade nyligen den stora för att dra centrummutter på släpet (och ställa bromsarna), den allra minsta har jag använt en hel del på karten jag hade tidigare.

• Gilla
nino
  • Laddar…
Jag började med en liten nyckel upp till 20Nm om jag minns rätt då jag behövde till cykeln med kolfiberdelar, men även annars är det ganska mycket förband som har specificerade moment. Köpte en större Wera i höstas då det skulle bytas hjul på bilen
Hade nog känslan rätt ok ändå då jag drog strax under vad jag hade dragit utan momentnyckel först och låg precis under nyckelns moment på samtliga muttrar när de momentdrogs, men med "ny" bil med lite högre specat moment än gamla kändes det i alla fall bra att göra det rätt. Inser nu att jag saknar en bra hylsa, när det förhoppningsvis snart är dags att byta hjul ingen. Hade bara en vändbar hylsa vilken förstås inte passade på momentnyckeln, men en förlängning räddade upp situationen i höstas.

Har nu också en stor lucka mellan minsta och stora, funderar på att köpa en nyckel som täcker den, men vad jag hittar får jag antigen ett gap nedåt eller uppåt. Tror de jag har är 3-20 och 160-280 eller något. Antingen blir det 10Nm lucka nedåt eller uppåt, procentuellt är ju dock 10Nm mindre vid 160N, så kanske bättre att täcka nedre luckan, eller köpa passande när behov uppstår... även om jag gillar att täcka upp kända gap när bra tillfälle ges.

Det är nog 50/50 om jag jämför användningen av 3/8" och 1/2" momentnyckeln vid bilmek. 1/2" används till de grövre sakerna. Mest hjulbultar och nåt hjullager faktiskt, nåt enstaka topplock, remskiva och liknande. Annat grovmek dras på känsla.

3/8" används bl a till oljepluggar (alutråg är känsliga....), Kamaxelöverfall och liknande. Ovärderlig vid MC-mek (då kommer även 1/4" fram).

Skulle vilja ha en 3/4" också men de är så rackarns dyra.

Ibland hjälper det inte med momentnyckel :sweat:
(inser att bilden måste vara från demonteringen, men jag håller med om att den som täcker momenten som behöver dras är rätt storlek)

• Motorventil och hylsnyckel under demontering, oljiga delar och blå tätning syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S snowjim skrev:
Jo jag har förstått det, men vilken av nycklarna(om alls) är det främst du avänder till de områdena jag angav? d.v.s tändstift, hjulbultar och underred(krägningshämmare, bromsok, fjäderpacket).

Vilka momentnycklar är det du äger?
Har aldrig dragit nåt av det du nämner med moment

Momentnyckeln i 3/8 utförande från Dewalt som jag köpte efter tips tidigare kom väl till användning igår när jag monterade dragkrok på bilen. Fungerade utmärkt och en större momentnyckel (1/2 tums) hade inte fått plats, hade då fått kapa avgasröret vilket jag inte hade lust med. Kommer skaffa både 1/2 och 1/4 framöver som komplement.

tveksamt tveksamt skrev:
Absolut, det är jag helt med på. Mest lite nyfiken på om/hur ofta folk faktiskt gör detta eller om de, precis som du är inne på, inte tycker att det spelar så stor roll.
Ärligt talat så är det ganska
enkelt att bygga sig en egen rigg hemma för att kalibrera moment nycklar, det finns säkert en massa alternativ på youtub om hur man gör,
Vi hade tidigare på företaget en del jobb med ganska höga krav på åtdragningsmoment o skaffade en kalibreringsmaskin.
jag har testat min hemmabyggda jigg med en hylsa i ett lager mot en stång som jag hänger en 25l dunk i mot den maskinen.
o det är inga problem att kalibrera med så god marginal som vertyget klarar av.
o om man släpper spänningen på momentnyckeln så håller dom oftast momentet ganska bra.

• Gilla
tveksamt och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.