Limpdjuret Limpdjuret skrev:
Självklart finns det, har ett helt set till min lilla kompakta 3/8-knack.

Och som du säger, ska hon dra för hand behövs inte krafthylsor oavsett.
Jag är väl inte förvånad egentligen. Men 3/8" för mig är sweetspot någonstans runt m6- m10, vilket normalt inte dras så hårt, skruven kommer gå av. Såg att min 3/8 momentnyckel gick till 110nm.

För min del är det mellanmjölk. 1/4" fungerar upp till där 1/2" tar över. Under 1/2" får allt med krafthylsor mig att känna oro. Beror ju såklart i vilket spann man jobbar, men vi använder aldrig krafthylsor på så små skruv.

Limpdjuret Limpdjuret skrev:
...
Och som du säger, ska hon dra för hand behövs inte krafthylsor oavsett.
Har draget sönder 2 st vanlig 1/2 19 hylsor förhand när jag skulle lossa bult på en bil där verkstaden spänt aningen hårt. Den ena var en Biltema hylsa, den andra var an Kamasa-tools hylsa, Biltema konstaterade att jag borde använt krafthylsa men gav mig en ny, Kamasa-tools vägrade ge mig en ny och menade på att det var jag som gjort fel som inte använde krafthylsa även om jag drog förhand.

När det gäller momentnyckel kan jag inte tänka mig att man någonsin drar så hårt så att man behöver krafthylsa, men jag antar att det å andra sidan inte skadar.

• Gilla
Limpdjuret och 1 till
  • Laddar…
S snowjim skrev:
Har draget sönder 2 st vanlig 1/2 19 hylsor förhand när jag skulle lossa bult på en bil där verkstaden spänt aningen hårt. Den ena var en Biltema hylsa, den andra var an Kamasa-tools hylsa, Biltema konstaterade att jag borde använt krafthylsa men gav mig en ny, Kamasa-tools vägrade ge mig en ny och menade på att det var jag som gjort fel som inte använde krafthylsa även om jag drog förhand.

När det gäller momentnyckel kan jag inte tänka mig att man någonsin drar så hårt så att man behöver krafthylsa, men jag antar att det å andra sidan inte skadar.
Aningen? :crysmile: De gånger jag har dragit sönder 1/2 hylsor i den storleken har det varit "det här är troligen en väldigt dålig ide"-hårt. Och som du säger med tanke på verktyget är det knappast troligt, men samtidigt det skadar det ju inte.. Det går för övrigt utmärkt att dra sönder krafthylsor med handkraft likaså... :rolleyes: Det handlar ju lite om vad som anses som rimligt med kraft att applicera.

Ärligt talat äger jag faktiskt inga vanliga "kromhylsor" längre... Tänkt skaffa ett nytt set men aldrig kommit till skott...

T
Krafthylsorna kommer i behändiga set. Finns det motsvarade set med 3/8 fattning? Behöver inte vara krafthylsor eftersom det är till momenthandtaget. Tyvärr har jag bara korta hylsor i de storlekarna.

T Ejmelie skrev:
Krafthylsorna kommer i behändiga set. Finns det motsvarade set med 3/8 fattning? Behöver inte vara krafthylsor eftersom det är till momenthandtaget. Tyvärr har jag bara korta hylsor i de storlekarna.
Jag förstår inte diskussionen om krafthylsor här. Du använder ju vanliga hylsor? Först väljer man rätt momentnyckel givet det moment man ska dra, sedan tittar på man på skruven som ska dras åt och tar rätt hylsa. Om det behövs använder man en adapter mellan hylsa och momentskaft.

Vad ska du använda momentnyckeln till?

Exostor Exostor skrev:
Det är inga problem att sätta en 3/8 -> 1/2 övergång på spärrskaftet så kan du använda vanliga 1/2" hylsor i 3/8 momentnyckeln. [länk]
Gemene man eller kvinna har ingen direkt användning för en 3/8'' momentnyckel heller, på gränsen till för klen för däckbyte.
Är först om man börjar mecka fordon och annat man har nytta för dom.
Skulle rekommendera en 1/2'' istället, kommer iallafall till användning vid däckbyten.

• Gilla
snowjim och 1 till
  • Laddar…
X xxx.maws skrev:
Gemene man eller kvinna har ingen direkt användning för en 3/8'' momentnyckel heller, på gränsen till för klen för däckbyte.
Är först om man börjar mecka fordon och annat man har nytta för dom.
Skulle rekommendera en 1/2'' istället, kommer iallafall till användning vid däckbyten.
Min första tanke med, 3/8" känns klent till bilmeckande, iallafall under bilen. 3/8" skulle jag använt till mer finlir inne i bilen men där har jag aldrig känt att jag behövt en momentnyckel.

Värt att tänka på med momentnycklar är att vissa kan tappa precision efter ett tag, de tär inte ovanligt att verkstäder skickar i väg sina för kalibrering med jämna mellanrum. Det kan hända att det finns modeller där privat(sällan) bruk innebär att de behöver mindre/ingen kalibrering.

Jag har meckat en hel del på bilar och äger fortfarande ingen momentnyckel av just den enkla anledningen att precisionen blir sämre över tid. Egentligen har jag än så länge bara stött på ett ställe där jag verkligen önskat att jag hade en momentnyckel och det är när man byter tändstift. Det är lätt hänt att man drar gänger på aluminium bocken(väldigt, väldigt dåligt). Det finns beskrivningar på hur man kan dra dem utan momentnyckel vilket jag följt med det känns ändå vanskligt.

Skulle jag köpa momentnyckel hade jag köpt en ½” utan tvekan! Men allt beror på vad man ska använda den till.

S snowjim skrev:
Skulle jag köpa momentnyckel hade jag köpt en ½” utan tvekan! Men allt beror på vad man ska använda den till.
...ja och ändå är ni nu två som rekommenderar köp av den större momentnyckeln trots att ingen vet vad den ska användas till. Momentnyckel köper man efter det moment som ska dras, inte efter storleken på hylsfästet.

• Gilla
  • Haha
elmontören och 8 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
...ja och ändå är ni nu två som rekommenderar köp av den större momentnyckeln trots att ingen vet vad den ska användas till. Momentnyckel köper man efter det moment som ska dras, inte efter storleken på hylsfästet.
MathiasS MathiasS skrev:
Som sagt, en momentnyckel är inget som man normalt behöver hemma. Bortsett från hjulbyte eventuellt. Ska man börja mecka med sånt som kräver momentdragning så kanske man först ska veta lite om grundläggande mekaniska kunskaper.
Ska du köpa momentnyckel efter att du ska dra en skruv var 10e år så blir det en ganska olönsam investering.
Vidhåller att 1/2 tum är det enda vettiga all-round storleken att ha hemma om du inte har en mekanisk verkstad eller liknande hobby som kräver det.

PS, fy för byggahushemsidan via telefonen och qoute...

Jag har en momentnyckel från Biltema
3/8 fäste 20-100nm
Använder den när jag meckar med hojarna.

Så allt beror på vad du skruvar på. :cool:

Åter till tips.

//AA

sunnis
S snowjim skrev:
Egentligen har jag än så länge bara stött på ett ställe där jag verkligen önskat att jag hade en momentnyckel och det är när man byter tändstift. Det är lätt hänt att man drar gänger på aluminium bocken(väldigt, väldigt dåligt). Det finns beskrivningar på hur man kan dra dem utan momentnyckel vilket jag följt med det känns ändå vanskligt.

Meckar man med MC så är momentnyckel väldigt viktigt av nämnda anledning när man drar skruv i olika lättmetall-legeringar vilket är i princip allt. Det brukar stå väldigt tydligt i verkstadshandboken vad man ska momentdra varenda skruv med, följer med det så slipper man otrevliga överraskningar som kan bli väldigt dyrt.

Själv köper jag Wera på Amazon, trevliga momentnycklar till ett ganska överkomligt pris på Amazon och finns i ganska många modeller med olika hylsfattningar.

Ni som då köper/äger momentnycklar, har ni kontrollerat att de ger rätt moment? Och hur ofta gör ni om kontrollen/kalibreringen?

tveksamt tveksamt skrev:
Ni som då köper/äger momentnycklar, har ni kontrollerat att de ger rätt moment? Och hur ofta gör ni om kontrollen/kalibreringen?
De har en förening som ordnar regelbundna gruppresor till Paris där de provar dom mot SI-bulten. Har jag hört.

• Gilla
  • Haha
husägaren TS och 8 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
De har en förening som ordnar regelbundna gruppresor till Paris där de provar dom mot SI-bulten. Har jag hört.
Finns det inte tre SI-bultar. En för vardera 1/4", 3/8" samt 1/2"? Har jag hört!

• Haha
sinuslinus och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.