A
stigen stigen skrev:
En mörk ”Pelarborr”!
Aldrig provet. Får göra en smaktest framöver. Men då skall väl ljuset i snickerboa var släckt och avnjutas i totalt mörker?
Jajemän.
Denna och dess bröder är fina..
Special någonting heter de.
Grön och blå... Den svarta tar jag till kvällen.. :crysmile:

• Gilla
stigen
  • Laddar…
Måste också promota denna

Flaska med etikett "MALGOMAJ Klassisk Pilsner IIA" från Västerbottens bryggeri, utomhus med sjö i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klass IIA :)

• Gilla
Joakim Elfving och 1 till
  • Laddar…
Finns nog bara Flat Tire hemma just nu, men ska det vara riktigt finöl så är Rådanäs alter ego en favorit. Eller Maisels Weiße Orginal, men den säljs väl inte i Sverige .

/Andreas

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
mrVoodoo mrVoodoo skrev:
Gillar många olika sorters öl själv, beroende på tillfälle. Lite törstig en varm sommardag är det gott att svepa en vanlig lager, men som finöl eller kvällsöl att sitta och smutta lite på brukar det vara något belgiskt eller nån variant av ipa.

Några favoriter som går att få tag på:

[länk]

Den finns i ett par styrkor, 6,8,10,12. 10'an är utsökt smuttaröl, 8'an lite lättare, trevlig måltidsdryck.

En riktig favorit är Westvleteren 12, men den är inte helt lätt att få tag på.
Jag hade en WV12a till förra midsommarafton, då delade vi som firade ihop den.
Köptes på ölbutik i Tallinn i hamnen för €27 några år tidigare.

Men nog finns väl dom att beställa till rätt ok kurs mest hela tiden?
Belgare har jag aldrig riktigt "vuxit in i", än.. :)

C cpalm skrev:
Enligt vissa det enda riktiga trappistölet som finns kvar.
Säljs endast på givna tidpunkter efter förbeställning via en lucka i klostrets port.
Flaskorna är helt anonyma utan etikett.
Nej nej, du kan beställa dom via nätet. :)
Har ingen koll själv, men har vänner som ständigt har dessa hemma och fyller på.

En av favoriterna.

omnipollo Nebuchadnezzar. Går knappt att stava till ens nykter.

Ölglas fyllt med skummande öl bredvid en flaska med etikett, Omnipollo Nebuchadnezzar, på en köksbänk.
Skapa konto

• Gilla
Sona2012 och 7 till
  • Laddar…
A
Nicro Nicro skrev:
En av favoriterna.

omnipollo Nebuchadnezzar. Går knappt att stava till ens nykter.

[bild]
Jaha trodde det var så man lät efteråt.. :crysmile:

• Haha
Nicro
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Nej nej, du kan beställa dom via nätet. :)
Har ingen koll själv, men har vänner som ständigt har dessa hemma och fyller på.
Det går att få tag på, men @cpalm har faktiskt rätt, det (klostret, med sin obskyra beställningstid, typ nån timmes telefontid en dag i veckan eller vad det är... och då ska man lyckas komma fram, och så måste man personligen hämta "skiten" vid klostret....) och ett café som säljer presentaskar med 2 glas och en flaska, och jag tror bara man får köpa en, är enda sättet att köpa den lagligt. Alla andra som säljs är egentligen "svarta marknaden".

Jag har hinkat i mig ganska många, tack vare en vän som besökte sagda kloster och på lite omvägar lyckades köpa 10+ "flak" (det är trälådor, inte flak :rofl:) .

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Ikväll blev det en redig småländsk lokalproducerad pilsner….
Hand håller en burk Redig Pilsner från Kvarnågardens Bryggeri med stenmönster.
Skapa konto

• Gilla
reez och 1 till
  • Laddar…
Perfekt bastuöl...
Flaska med etikett 'Westvleteren XII' som nämns vara en bastuöl.
Skapa konto

• Wow
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
T
mrVoodoo mrVoodoo skrev:
Det går att få tag på, men @cpalm har faktiskt rätt, det (klostret, med sin obskyra beställningstid, typ nån timmes telefontid en dag i veckan eller vad det är... och då ska man lyckas komma fram, och så måste man personligen hämta "skiten" vid klostret....) och ett café som säljer presentaskar med 2 glas och en flaska, och jag tror bara man får köpa en, är enda sättet att köpa den lagligt. Alla andra som säljs är egentligen "svarta marknaden".

Jag har hinkat i mig ganska många, tack vare en vän som besökte sagda kloster och på lite omvägar lyckades köpa 10+ "flak" (det är trälådor, inte flak :rofl:) .
De har moderniserat lite, man behöver inte ringa den ständigt upptagna telefonen som bara är öppen jämna torsdagar mellan 8:30 och halv nio längre utan sköter det på webben. De har även börjat med hemkörning, men bara om man bor i Belgien.

A
En öppnad burk av Arboga Extra Stark öl på ett träbord med en kopp i bakgrunden.
Skapa konto
kvällens... Mm

• Gilla
stigen och 1 till
  • Laddar…
Förvisso från grannkommun, men Skebo Bruksbryggeri har några riktigt goda öl. Bäst av dom är "Gjutarens bästa" som stilmässigt går mot ESB. Triple Gold är mer åt APA-hållet, men god den också.
Flaska Skebo Triple Gold öl på bord med tänd ljus, i hemmiljö.
Skapa konto

• Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Flaska av St. Peter's Cream Stout på en tidning med båtar, på ett köksbord.
Skapa konto

• Gilla
Violina och 3 till
  • Laddar…
Jag dricker bara ljus lager. Zeunerts ligger i kylen just nu men andra favoriter är Tuborg Gold, DAB, Norrlands Guld, Pripps Blå, Red Stripe m.fl.
En DAB-ljus lagerburk på ett utomhusbord vid skymningen med tända ljusslingor och ljus, med växter och röd dyna i bakgrunden.
Skapa konto

Kortburk, eller om möjligt 33cl glasflaska, är vettigast tycker jag då långburk har en tendens att bli avslaget den sista tredjedelen.

Redigerat:
  • Gilla
Sona2012 och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.