Det är skönt att ha en dedikerad kyl:
Kylskåp fullt av olika sorters ölburkar och flaskor på hyllor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Älska
Tjrex och 21 till
  • Laddar…
E Edlunn skrev:
Det är skönt att ha en dedikerad kyl:
[bild]
Visst är det... :oops:;) du såg ut att ha en del gott där :beer:
Välorganiserat kylskåp fullt av olika ölflaskor och burkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Tjrex och 13 till
  • Laddar…
L Leafy skrev:
Fantastisk tråd :love:

Har själv ingen direkt favorit så utan jag botaniserar mer än gärna och gärna någon form av IPA. Finns väl några klassiker som alltid följer med som säkra kort men det är alltid skoj när det varit något nytt släpp man stöter på.
Är inte så mycket för Öl med över 6-7% i styrka då smakar det mer tillsatser och alkohol enligt mina smaklökar.

Sen finns det alltid öl för varje tillfälle, man tar inte en IPA som byggöl utan då ska det vara en valfri burköl och gärna under 10kr/burken som kan glömmas bort på en trave OSB när man stött på något bekymmer.
Har du provat lite "finare" starka öl, som t.ex. Trappist Rocheforte, Westvleteren o.s.v? Det är ju en gigantisk skillnad på "välgjorda öl" öl och "billiga starka". En bra öl kan ha ganska hög procent tycker jag utan att det smakar tillsatser eller alkohol. Lätt uppåt 10% utan att det blir "alkohol-aktigt"

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
mrVoodoo mrVoodoo skrev:
Har du provat lite "finare" starka öl, som t.ex. Trappist Rocheforte, Westvleteren o.s.v? Det är ju en gigantisk skillnad på "välgjorda öl" öl och "billiga starka". En bra öl kan ha ganska hög procent tycker jag utan att det smakar tillsatser eller alkohol. Lätt uppåt 10% utan att det blir "alkohol-aktigt"
Detsamma gäller för trippelipor.
Massvis med smak och fyllighet gör att det inte smakar "busgrogg" :love::beer:

Nej det är ju skillnad på en 6-7% "finöl" och en elphantöl eller pripps blå 7.2.

Nackdelen är ju att den slinker ner lika fort som en svag :thinking::D

• Haha
FredrikR
  • Laddar…
A
Three heart 7.5%..
Den är fin den(y)

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Om vi ska vara sådana så tycker jag en Norrlands Djup är helt ok :beer::ok:

Var på rundtur i Carlsbergs bryggeri i Köpenhamn med avslutande ölprovning. Vi fick bland annat smaka på "original Ipan" med samma jäst som används när britterna började göra öl där borta för massvis med år sedan. Alltså fy fan... Den var så bitter så det drar fortfarande i kinderna när jag tänker på det och det är mer än ett år sedan jag var där.

Annars så rekommenderar jag provningen, det är inga vanliga Carlsberg man provar utan andra flaskor med röd etikett, verkar inte som de går att köpa på systemet i Sverige. Tror det var typ 15 olika sorter, från ljus lager till nåt så mörkt att inte ens närkontakt med solen hade kunnat tränga igenom. Eftersom jag är så tråkig att jag bara gillar ljus lager tyckte jag att de flesta smakade vedervärdigt men det var intressant att prova och höra guiden berätta om de olika idéerna. Då vi var sista turen innan stället skulle stänga för en årslång renovering fick vi även lov att plocka på oss flaskor från kylen då de ändå inte skulle ha öppet mer - enastående timing. :)

• Gilla
  • Älska
nino och 1 till
  • Laddar…
A
FredrikR FredrikR skrev:
Om vi ska vara sådana så tycker jag en Norrlands Djup är helt ok :beer::ok:
Jajemän.
Och Mariestads old ox..

• Gilla
Biggles 1 och 2 till
  • Laddar…
Rodenbach for president!

• Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
A
Inez och gunn är fina(y)

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
A
Crocodile.
Sort guld.
Sjöstaden
Premium.

Dessa dricker jag iskalla under varma dagar, när man klipper gräset mm..

När man slår med lien eller kör hö..
En porter eller Guinness... Stout... Mmmm

h-vete, nästan glömt att det finns allt ifrån meec till festool inom ölvärlden också ;)

• Haha
  • Gilla
cpalm och 3 till
  • Laddar…
Dricker nästan alltid Norrlands Guld hemma, tycker det är en bra ljus lager. Blandar en 3,5:a med en 5,3:a, blir i mitt tycke en bra avvägning mellan alkoholhalt/smak. På krogen är det inte så noga, bara det är en ljus lager. De där hipsterbärsen har jag aldrig förstått mig på.

• Gilla
Grubblarens
  • Laddar…
Ni som föredrar lager från de stora bryggerierna, har ni provat Landsorts Lager eller Oppigårds Dalalager?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.