Karlia
Jag brukar föredra apa om jag kan välja. Vår ölprovning där alla tog med sig två öl var för provning, där vi hade seriöst protokoll där vi betygsatte.. Landade ändå i att "jamen, en solig dag på bryggan vore den här inte så tokig!"

Förutom den grekiska ölen Mythos, inte ens i sol skulle den vara bra.

• Haha
  • Gilla
Per-Erik Persson och 2 till
  • Laddar…
En Arboga ”Pelarborr” är aldrig fel! :love:
Fuktmätaren indikerar den som öl!
Då är det på riktigt! (y)
En öl med mycket proveniens och digital överföring!
Dag

Fuktmätare visar "OL" framför en Arboga ölburk på en arbetsyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En burk Arboga öl på en borrmaskinsbas under en fuktmätare som visar 56.0 %, skämtsamt jämförd med teknik och dryck.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Sona2012 och 14 till
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
Jag brukar föredra apa om jag kan välja. Vår ölprovning där alla tog med sig två öl var för provning, där vi hade seriöst protokoll där vi betygsatte.. Landade ändå i att "jamen, en solig dag på bryggan vore den här inte så tokig!"

Förutom den grekiska ölen Mythos, inte ens i sol skulle den vara bra.
Inte ens x antal år tillbaka på en ö-luff i just Grekland?! ;)
Jag erkänner dock att jag aldrig varit i Grekland och än mindre på öluff, men köpte en Mythos för inte så länge sedan och tänkte, jaja det rinner ner, ingen smaksensation, lite som Bud och en massa andra blasköl...

Oppigårds nya APA Jack kan rekommenderas, den överraskade mig, på ett positivt sätt!

• Gilla
Karlia
  • Laddar…
Karlia
Skriver upp den på min lista :). Mythos gick att dricka, det gjorde den. Men när det finns så många andra som är godare, varför ska man?

• Älska
FredrikR
  • Laddar…
Mikael_L
mikethebik mikethebik skrev:
Min standardöl är en mix 50-50 av Arboga 10,2 och Falcon Bayerskt 2,8, problemet är ju att man måste dricka 2 burkar, ett svåröverkomligt bekymmer;)
Drycken uppkom spontant för 15-20 år sedan när jag fick några burkar Arboga av svärfar och tyckte den var för stark, så jag blandade med en bayersk och på den vägen är det.
Min yngste son som är lite av en öl-konnässör brukar kalla den häxblandning, men efter att ha smakat den ändrade han uppfattning till "klart godkänd".:rofl:
Konstigt nog så blev jag sugen på att testa ... :)

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Gillar många olika sorters öl själv, beroende på tillfälle. Lite törstig en varm sommardag är det gott att svepa en vanlig lager, men som finöl eller kvällsöl att sitta och smutta lite på brukar det vara något belgiskt eller nån variant av ipa.

Några favoriter som går att få tag på:

https://www.systembolaget.se/produkt/ol/rochefort-10-162703/

Den finns i ett par styrkor, 6,8,10,12. 10'an är utsökt smuttaröl, 8'an lite lättare, trevlig måltidsdryck.

En riktig favorit är Westvleteren 12, men den är inte helt lätt att få tag på.

• Älska
FredrikR
  • Laddar…
A
Nä nu får det fan bli en öl.. Ni gör mig sugen.. :rofl:

• Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
Karlia
Solen börjar titta fram här.. Lite mer grävning sedan ska jag till systemet:) Rabarber öl lät spännande också!

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
T
Corona har haft en negativ effekt på både konsumtion och tillgänglighet. De gånger vi beställt från Systembolaget har det bara blivit vin och en eller annan flaska whisky. Det enda jag har kvar i källaren är mitt standardöl Brooklyn Lager - funkar vid nästan alla tillfällen - och några vällagrade Westvleteren 12. Möjligen finns det ett par St Bernardus 12 och en Westvleteren 8 kvar också.

• Gilla
Sona2012 och 3 till
  • Laddar…
T
mrVoodoo mrVoodoo skrev:
Jag testade den, Rochefort 10 och St Bernardus 12 vid samma tillfälle en gång. Visst var det skillnader, men det är tveksamt om jag skulle kunna pricka vilken som är vilken om jag inte drack dem samtidigt.

C
mrVoodoo mrVoodoo skrev:
Enligt vissa det enda riktiga trappistölet som finns kvar.
Säljs endast på givna tidpunkter efter förbeställning via en lucka i klostrets port.
Flaskorna är helt anonyma utan etikett.

Redigerat:
A
Burk med Arboga mörk lager för matlagning av fläskfilégryta på köksbänk.
Skapa konto
And so it begins...
Till matlagningen..
Fläskfilégryta.. (y)

• Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Jomen såklart, glömde ju...

L1440951-Edit-WEB-1340x893.jpg

• Gilla
  • Älska
Peter_Bromma och 2 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
[bild] And so it begins...
Till matlagningen..
Fläskfilégryta.. (y)
En mörk ”Pelarborr”!
Aldrig provet. Får göra en smaktest framöver. Men då skall väl ljuset i snickerboa var släckt och avnjutas i totalt mörker?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.