Istället för att fortsätta fastna i vilket underforum jag ska använda så kör jag här. Borde bli en fin kontrast mot alla husbyggen, totalrenoveringar och andra jätteprojekt om inte annat
Min hall är ca 3,5x1 m. På den ytan finns tre dörrar, två inbyggda garderober samt en 120 cm bred öppning in till rummet. Hallen behövde egentligen renoveras redan när jag flyttade in för 12 år sen men det blev inte gjort. Men nu är jag igång och behöver någonstans där jag kan samla ihop mina grubblerier och tänka högt. Kanske till och med någon här som har lust att svara på mina frågor och funderingar?
Så här ser det ut:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jo, jag har börjat redan. Garderoben längst bort i bild ska modifieras lite och förhoppningsvis bli mer praktisk.
Kartongerna är kaninernas projekt. Långöronen gillar när det händer saker och vill gärna ”hjälpa till”.
Första steget var att ta bort vänstra kanten av nederdelen på garderoben. Överdelen ska få vara kvar med hyllor som den är nu men nederdelen ska göras om. Garderoben är platsbyggd och förmodligen original från 1947.
Logga in
Skapa konto
För att såga av kanten, som gick från golv till tak men som tack och lov inte hade nån bärande funktion, så var jag tvungen att plocka av badrumsdörren. Tur att jag har hjälpsamma grannar, innerdörrarna är tyngre än vad jag kan hantera själv. För att sen få kort garderobskanten behövde jag få bort listen som går runt hela garderoben. För att få bort den listen behövde jag få bort dörrfodret och för att få loss det blev det till att riva tapet…
Logga in
Skapa konto
Efter en del svärande fick jag bort den. Hade som vanligt gått bättre med rätt/bättre verktyg men det gick ändå tillslut. Spikat så klart!
När kanten var borta insåg jag att jag skulle få ca 5 cm mer bredd på garderoben om jag tar bort gaveln också. Men gaveln är bärande så då måste jag lösa ”upphängningen” av överdelen. Jag måste också fixa till väggen bakom gaveln då. Det är tydligen tegel i alla innerväggar, trots att huset ska vara byggt med lättbetong. Sen smulig puts utanpå
Logga in
Skapa konto
Får fundera lite. Nästa steg är i alla fall att såga till bärlist och hänga upp elfa-inredning. Både för att testa att det funkar som jag har tänkt men också för att jag verkligen behöver använda garderoben under tiden det här projektet pågår…
Jag har funderat rätt mycket på hur jag ska göra med elen i hallen. Jag behöver bättre belysning i garderoberna och så vore det bra med ett eluttag i hallen också. Skönt att slippa dammsugarsladd genom hela lägenheten om inte annat. (När jag flyttade in fanns det 1 st eluttag utanför köket, nu finns det två…) Elcentralen plus två kopplingsdosor finns däremot i hallen.
Nu ikväll slog det mig: eftersom jag ändå ska riva ner all tapet i hallen så borde det funka att spåra in ledningarna i väggarna istället för att dra utanpåliggande! Frågan är om det är värt besväret? Hur djupt behöver man gräva sig in i väggen? Räcker det med putsens tjocklek på ett par cm eller behöver man gå djupare in? Putsen går det nästan att gräva sig igenom med matkniv men teglet som väggen är uppbyggd av kräver nåt rejälare… Gissar att det kan damma ordentligt också.
När elen i huset renoverades lät de en del gammalt sitta kvar
Hyr en spårfräs på Tex Cramo eller annan uthyrningsfirma. Kostar inte många kronor varje dag utan mer en "startkostnad" bara man betalar för. En bra dammsugare och en evt dammätare som får stå på i ett par dagar så är det lugnt.
Spårfräs gör 2 små spår på ställbart djup sen kan man bila bort resten eller slå bort med hammare och kil etc. Ca 2,5cm till 4cm är vettigt djup. Tänk på att du måste ha djupare än slangen som tar ca 18mm då det kan bli små ojämnheter bakom. Sen brukar man bara över. Se till att ha mer plats så kan man slå in en spik / plugg och skruv / klammer som fixerar slangen lite hjäpligt innan den är inbrukad.
Långa mjuka böjar är A och O. Även en bra slang av bra kvalité är viktigt. PM flex eller Pipelife kostar knappt nämnvärt mer än billigt mög på feltema etc.
Mmorr skrev:
Jag har funderat rätt mycket på hur jag ska göra med elen i hallen. Jag behöver bättre belysning i garderoberna och så vore det bra med ett eluttag i hallen också. Skönt att slippa dammsugarsladd genom hela lägenheten om inte annat. (När jag flyttade in fanns det 1 st eluttag utanför köket, nu finns det två…) Elcentralen plus två kopplingsdosor finns däremot i hallen.
Nu ikväll slog det mig: eftersom jag ändå ska riva ner all tapet i hallen så borde det funka att spåra in ledningarna i väggarna istället för att dra utanpåliggande! Frågan är om det är värt besväret? Hur djupt behöver man gräva sig in i väggen? Räcker det med putsens tjocklek på ett par cm eller behöver man gå djupare in? Putsen går det nästan att gräva sig igenom med matkniv men teglet som väggen är uppbyggd av kräver nåt rejälare… Gissar att det kan damma ordentligt också.
När elen i huset renoverades lät de en del gammalt sitta kvar
[bild] [bild]
Tack för utförligt svar!! Då är det ”bara” att fixa dammtätning till rummet (finns ingen dörr mellan hallen och rummet jag sover i…), bestämma var jag vill ha uttagen, kolla med elektrikern och sen köra igång då
Får se var det landar
F-=fullmoon=- skrev:
Hyr en spårfräs på Tex Cramo eller annan uthyrningsfirma. Kostar inte många kronor varje dag utan mer en "startkostnad" bara man betalar för. En bra dammsugare och en evt dammätare som får stå på i ett par dagar så är det lugnt.
Spårfräs gör 2 små spår på ställbart djup sen kan man bila bort resten eller slå bort med hammare och kil etc. Ca 2,5cm till 4cm är vettigt djup. Tänk på att du måste ha djupare än slangen som tar ca 18mm då det kan bli små ojämnheter bakom. Sen brukar man bara över. Se till att ha mer plats så kan man slå in en spik / plugg och skruv / klammer som fixerar slangen lite hjäpligt innan den är inbrukad.
Långa mjuka böjar är A och O. Även en bra slang av bra kvalité är viktigt. PM flex eller Pipelife kostar knappt nämnvärt mer än billigt mög på feltema etc.