35 965 läst ·
130 svar
36k läst
130 svar
Den optimala förbränningen?
Ja det är ingen leksak direkt...
Det är en 50mm axel som jag svetsat på 8 bitar väghyvelstål på så jag fick en rotor på 150mm med 8 vassa tänder på.
Detta sänkte jag ner i ett grov väggigt 120*80mm fyrkantrör om jag minns rätt. Grova koniska lager. 80kg svänghjul och en 4kw motor. 1000rpm. Motorstyrkan är faktiskt ganska oviktig då jag ofta körde den Y-kopplad och den ger då ca 1,5kw skulle jag tro. Kör man grovt (runt 40mm i rot) och långt (ca 4meter) så kunde det stanna ibland och då höll inte de 10A säkringar vi körde på i D-läget. Det är den lilla rotordiametern och den tvära vinkeln över 35mm som tar energi. Annars äter den allt utan protest. Den drar och matar själv så det gäller att inte hålla i grenarna för då följer man med !
Lika fort som man säger "Braap" tar den en risruska på några meter. Men den har en stadig inloppstratt längre än en armlängd så det ska vara hyfsat säkert. Svänghjulet är relativt slätt och bör inte vålla så stor skada . Tanken fanns att bygga in allt men det är som med allt annat , tiden räcker inte till. Även det elektriska är ett provisorium med en knapp för Y och en för D. (Mjukstart och körläge). Jodå jag har slagit på båda samtidigt...
http://youtu.be/W-1wt-2_Oaw
Det är en 50mm axel som jag svetsat på 8 bitar väghyvelstål på så jag fick en rotor på 150mm med 8 vassa tänder på.
Detta sänkte jag ner i ett grov väggigt 120*80mm fyrkantrör om jag minns rätt. Grova koniska lager. 80kg svänghjul och en 4kw motor. 1000rpm. Motorstyrkan är faktiskt ganska oviktig då jag ofta körde den Y-kopplad och den ger då ca 1,5kw skulle jag tro. Kör man grovt (runt 40mm i rot) och långt (ca 4meter) så kunde det stanna ibland och då höll inte de 10A säkringar vi körde på i D-läget. Det är den lilla rotordiametern och den tvära vinkeln över 35mm som tar energi. Annars äter den allt utan protest. Den drar och matar själv så det gäller att inte hålla i grenarna för då följer man med !
Lika fort som man säger "Braap" tar den en risruska på några meter. Men den har en stadig inloppstratt längre än en armlängd så det ska vara hyfsat säkert. Svänghjulet är relativt slätt och bör inte vålla så stor skada . Tanken fanns att bygga in allt men det är som med allt annat , tiden räcker inte till. Även det elektriska är ett provisorium med en knapp för Y och en för D. (Mjukstart och körläge). Jodå jag har slagit på båda samtidigt...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
http://youtu.be/W-1wt-2_Oaw
Redigerat:
Det jag tidigare funderat på är en liknande hack men som hackar lite längre bitar. Syrén, vide eller annat som växer 1 m på en sommar och finns lite överallt. Syrén har ju ca dubbla energivärdet mot björk men är ju svårt att jobba med då de är krokiga och "risig". Helt klart gillar jag dina idéer. Jag har hur mycket bränsle som helst runt gården. Gäller bara att tänka ut ett enkelt sätt att förädla det.
Det jag har funderat på är om det går att begränsa effekten på pannan utan att tappa för mycket verkningsgrad. Jag har en calmar v33 och kan elda två fulla inlägg innan tankarna är sprängfyllda. Tänk om jag kunde fylla pannan ännu en gång och köra med begränsad effekt, 8-10 kwh. Jag tänkte om det gick att göra så efter en fullgaseldning när keramiken redan är varm. Man kanske kunde täcka över en del av hålen i keramiken med tjock plåt och strypa primär och sekundärluften. Kanske skulle flera tuber behöva pluggas för att inte tappa för mycket rgt. Tankar om detta?
Min ETA reglerar ner effekten. Brassar på ca 40 kW i början och sedan kan man ställa in så att ett börsvärde runt 12 kW eftersträvas. Riktigt bra för under svinkalla dagar brinner den närmare det huset drar.
Dyrare panna men klarar sig utan en stor jättedyr acktank i stället...
Dyrare panna men klarar sig utan en stor jättedyr acktank i stället...
Kanske problemen ligger i att vi har ibland för bråttom. Syretillförseln för att reglera temperaturen. Att göra värmen resp.och behålla den inomhus är svårt. Vad skall den vara?/AndersK kricken_ skrev:Detta med ved förbränning har för mig blivit nästan som en passion och via detta excellenta forum tänkte jag att vi alla skall försöka öka våran kunskap/förståelse av detta fenomen.
Jag vill helst inte att vi skall diskutera vilken panna som är bäst i denna tråd det slutar som en vis man redan skrivt (roke) bara i pajkastning.
Utan jag vill att vi skall dela med oss av den kunskap vi har om vad vi anser vara den perfekta konstruktionen/förbränningen/modifikationen vi/ni gjort.
Det verkar ju vara en övre gräns på konsument pannor på cirka 90% verkgrad.
Men här på forumet ser man folk som modifierar dessa pannor också och når bättre resultat (ett bra exempel är ju moddnings tråden av orlan) så vad är era tankar om detta.
Edit: ändrat förkortningen av rökgastemperarut till rgt° efter förslag av wodda.
Nu skall jag skriva en del av mina egna tankar.
Med min överförbrännings panna så var jag helt såld på att isolera eldstaden och efter en massa tips bygga en extra förbränningszon.
Nu med facit i hand (dock skall sägas att den extra förbränningszonen skrotade jag pga att den störde ved ilägg i övrigt nådde jag väldigt fina resultat) så har jag inte isolerat något det enda jag gjort är att sluta fokusera på en låg rökgastemp (har man gammal konstuktion på pannan kan man inte både äta kakan och ha den kvar) och iom så fick jag helt plötsligt en förbränning som jag tycker är helt fantastisk.
Det enda sotet som bildas är vit/grått och helt torrt mao lätt att sota pannan.
Så iom denna upptäckt att i min panna så är en högre rgt° (hädanefter så förkortar jag/vi rökgas temperatur med rgt°) ett måste om man inte skall isolera och denna högre rgt/förbrännings temp uppnår jag endast med ett högre drag.
Mina funderingar nedan gäller endast för självdrag pannor.
Detta är olika fel jag stötte på i min iver att öka verkningsgraden.
1. En låg rgt° i en panna med gammal konstruktion går inte i de flesta fall att uppnå utan att få en försval förbränning.
2. Jag strävade alltid efter att en blå låga är en bra låga.. I de flesta fall med en panna som har äldre konstruktion så är en blå låga ett resultat av en försval förbränning.
3. Jag tittade väldigt mycket på hur moderna pannor är uppbyggda. det är också fel väg att vandra nu är jag långt från övertygad att omvändförbränning är det bästa sett just till förbränning men det är de lättast sättet att bygga en konsument panna som skall prestera även när kleti och pleti eldar.
4. en massa andra mindre saker som skulle endast ta upp spalt meter dessa kan vi ta pö om pö.
Dessa saker har jag upptäck vara viktiga för att uppnå bra resultat.
1. Temperaturen betyder nästan allt. dock finns det många sätt att nå dit. isolering är ett sätt. höjt drag är ett annat. Båda dessa innebär förluster det ena i keramiken det andra en högre rgt°. Vilket ger minst förluster? det är frågan och det skiljer nog ofta från panna till panna och från en förbrännings typ till en annan.
2. Utan ett reglerat drag så är det nästan omöjligt att nå topp resultat. ett fel många gör har är att satsa på en förliten dragbegränsare typ tigex jag märkte stor skillnad när jag bytte till en KW z150 för den orkar att reglera även högre drag och reglerar på ett exaktare sätt än dessa små billiga. dock vill jag inte med detta säga att det är den enda dragbegränsaren som är bra men det är en av dom.
3. Hur man lägger in veden tror jag har stor betydelse oavsett vilken förbrännings typ pannan är byggd efter.
4. Detta är den viktigaste punkten (iofs svårt om det är den första anläggningen) hur verkar det brinna, blir det mycket sot, är sotet som bildas svårt att få bort, Hur ser röken ut som kommer från skorsten.
Denna punkt 4 är en väldigt akilleshäl för ved eldningen. Det finns folk som köpt den billigaste pannan med simplaste konstruktionen som är jätte nöjda har nästan ingen sot bildning och låg ved förbrukning, dessa eldare har kunskapen att kompensera för sin pannas tillkortakommanden med sin kompetens som eldare.
Det finns även folk som köpt det värsta som finns och är missnöjda trots att dom lagt ut 30tkr mer än grannen ovan som inte har ett bekymmer och mindre ved förbrukning.
Sen finns det dom som köpt de värsta och lärt sig att använda sin utrustning + ev förbättrat denna som har en fantastiskt låg ved förbrukning..
Så det kanske är denna punkt fyra som vi skall försöka att hjälpa varandra mest med.
Jag har min tro att om man eldar överförbrännings panna helt rätt eller en med omvändförbränning eller underförbränning så är det mellan dessa pannor nästan ingen skillnad i ved förbrukning.
Och tänk nu efter 2ggr innan ni postar att när jag bytte från min xxx till min xxx då skiljde det xxm3 hade ni då provat precis alla sätt att elda denna panna, jag har iaf väldigt svårt att tro det.
Men som sagt denna tråd är inte till för pajkastning mellan dyra pannor typ baxi,fröling mm och eller billiga typ viadrus,orlan mm utan ett försök till att vi skall hjälpa varandra till bättre resultat och ev kanske slippa byta ut pannan vi redan har för att vi lyckas förbättra så mycket att det inte behövs.
Ta mig som exempel det största felet i min anläggning det var jag och den där förbannade vv beredaren (ot).
Hela ved förbrukningen jag har för detta år är i fel längd för min panna för när jag gjorde upp denna ved så skulle jag byta panna.
Sedan lärde jag mig min pannas fulla potential och insåg då att ett pann byte var bortkastade pengar.
Det finns även många teorier om hur mycket vatten en panna skall värma på ett ilägg..
Helt ovidkommande tycker jag det som är intressant är hur mycket hett vatten förbrukar huset på ett dygn.
Om du skaffar en jätte tank och var annan dag måste göra 2-3st ilägg i din panna för att värma hus och tank.
Eller om du har en panna/tankar som det räcker att du gör ett besök i pannrummet varje dag på 5min när har man då varit där minst (jag vet att det blir mindre uppstart förluster med den större tanken men ofta så brukar det högre priset på kraftiga installationer (stor panna och tank) försvaras med bekvämligheten)
Fan vad jag svävar iväg själv och skall kallas för tråd skapare..
Detta blir ett väldigt stort ämne men jag skulle bli glad om vi kan hålla det till att hjälpa varandra så mycket som möjligt sedan vilket ämne det slutar med har mindre betydelse men min intention är att den skall handla om förbränning.
Som en liten slut kläm så skall jag säga att detta inte endast riktar sig till oss med överförbränning om nu någon trodde det utan ved förbränning oavsett vilken förbrännings typ pannan din är byggd efter.
Oavsett om det är omvändförbränning/underförbänning/överförbränning så kan man alltid lära sig något nytt.
Och många av dessa lärdomar är faktiskt nyttiga oavsett vilken förbänning just din panna har för det är ju ved vi förbränner i alla pannor..
Edit: Skall även göra det tillägget att denna tråd är öppen för alla oavsett kunskaps nivå.
För det finns ingen som sitter med alla svaren kanske just du som tror att du inte kan någonting om detta har just den inffallsvinkeln som kan hjälpa den person med större kunskap att se saker på ett nytt sätt och prova nya lösningar.
Ofta kan man fastna i ett tankesätt så ju fler som gnuggar de små grå desto närmare målet tror jag att vi kommer.
Edit: ändrat förkortningen av rökgastemperarut till rgt° efter förslag av wodda.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden