Vilken svetsmetod hade du tänkt använda dig av, TIG?

Frustrator Frustrator skrev:
Köpa detta och blanda med saltpetersyra?
[länk]
Bättre att muta en svetsare med ett flak öl, det blir billigare... 😁

S Srixon skrev:
Vilken svetsmetod hade du tänkt använda dig av, TIG?
Japp!

Använder du dig av rotgas så behöver du inte beta, om du är duktig på att svetsa👍

S Srixon skrev:
Använder du dig av rotgas så behöver du inte beta, om du är duktig på att svetsa👍
Jag vet... Jag vet också vad argon kostar tyvärr ... 🤔

Edit; men å andra sidan, det kanske är värt ett försök... Jag behöver ändå byta gastub snart, så man kanske skulle mecka ihop nått å prova...

Redigerat:
Vad är det för diameter på kärlet som du ska svetsa?

• Gilla
Maden
  • Laddar…
Det fins gamla kemiböcker som man som typ som 10-åring kunde låna i skolbibblan för blandning i hur man skulle etsa på glas, så den som letar kanske finner ;-)

nu bör man inte hantera det alls innan man gått utbildning för det och vet vad man skall ha för skyddsutrustning och vad man gör om man skulle få det på bar hud.

S Srixon skrev:
Vad är det för diameter på kärlet som du ska svetsa?
Jag har redan byggt den ena tanken, som är på knappt 4,5 liter....
Metalltank fixeras med tving på arbetsbänk i verkstad. Verktyg och material synliga i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den andra är ca 470x230x260;
(Och den kanske skulle gå att köra stålborste i.... )
Metalltank inuti en konstruktion med en slät yta och anslutningsdetaljer. En rörkoppling och svetsfogar syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Tule54
  • Laddar…
Åk till Ahlsell och köp betpasta

Det är inte alla som får handla på ahlsell.

Ironiskt nog är det ett ställe jag kan handla på, men hittade ingen betpasta där ..
De hade nån elektrisk betmaskin men det var allt ... kanske bara är jag som är kass på att söka ..

antox 71 e extra

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Ironiskt nog är det ett ställe jag kan handla på, men hittade ingen betpasta där ..
De hade nån elektrisk betmaskin men det var allt ... kanske bara är jag som är kass på att söka ..
https://svetsteknik.se/
Testa ring dem de brukar vara väldigt bra att göra med.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.