Hej

Första våren men huset, härligt. Mer jobb än man tror med vårbruket, för att få det fint till sommaren. Men man lär sig... tänkte för någon vecka sedan att nu jä... skall jag ge mig på maskrosorna i gräsmattan, så här kan det inte se ut. Jag kavlade upp ärmarna och skred envist till verket. Alla ska bort bort, malde i mitt huvud. Jag kämpade i timmar med min maskrosplockare och fyllde lövkorg på lövkorg. Vilket slit, men det blir fint tänkte jag. Så jag gav inte upp, trots att ryggen värkte och blåsorna började blomma i händerna. Nu ska ogräset väck. En hel ledig dag tog det, men jag var nöjd. Det blev en grön gräsmatta. Jag överlistade ogräset. Hurra.

Dagen efter min trädgårdsräd jobbade jag, upp tidigt sent hem, kollade aldrig gräsmattan. Ytterligare dagen därpå spejade jag från fönstret ut på min gräsmatta... :o. Vilken fasa, värre än värsta skräckflimen. Hello, we are back....Kan ni höra hur de gula eländet stog och hånade mig. Vart kom dom ifrån? Jag tog ju bort alla härom dagen. Hur är det möjligt?

Jag försökte ta bort några fler, men riktigt hörde hur det knakade i gräsmattan när de bröt sig fram igen bakom min rygg. Lönlöst, vem överlistade vem egentligen.

aljan
17323

Kampen mot maskrosorna är dömd att misslyckas. Gjorde samma sak förra året, plockade upp ett antal korgar med maskrosplantor. Enda resultatet var att de plantor som var kvar i gräsmattan tiodubblades i antal på rent kiv. Dessutom är komposten också täckt av maskrosor numera. :P

Denna tid är just maskrosens glansperiod och man ser lätt bara maskrosorna ... blunda och kör gräsklipparen och njut istället av det gröna mellan otygen ;). En maskrosräjd då och då är inte fel, absolut inte, men blomningen dämpas ju mer sommaren lider. Det är synd om folk som stressar efter en golfgreen hemma.

Håller fullständigt med.

Maskrosor är mjuka för fötterna så de är helt ok i en gräsmatta, i lagom mängd alltså. Lägg hellre enegin på ev tistlar och på att ha trevligt istället

Japp, japp. Klart att man får lägga ner aktiviteten maskrosdödandet. Men när gräsmattan ser ut som ett rapsfält, känns det lite angeläget att göra moteld. Det är otroligt vilken livskraft de har, också på vår ogäskompost står gulingarna majestätiskt och vajar. Men jag lägger ner, absolut. Det finns bättre saker att göra.

mvh
17323

Har du snåla & gnidna barn som inte kommit upp i tonåren kan det kanske gå med muta?

Jag har kvar en underbar liten teckning på födelsedagsbrickan från yngsta dottern, precis skolmogen, med texten: "gratis på fölsedan mamma ja ska sticka 100 maksrosor till dej idag"

Arvodet för barnen, så länge de var mutbara, var 10 öre för 'misslyckad' maskros; 30 öre för planta med rot. Men det var ju ett antal år sedan  ::).

Yonna: Jag hade aldrig gett mina barn 10 öre för ett misslyckat jobb. Hade gett 40 öre för ett lyckat jobb.... ;)

Gräv upp skiten, kör över med fräs och lägg ny matta... om du nu vill vara fri från maskrosor! Tyvärr får du nog göra så med grannarnas mattor också om de har maskrosor!

//A

måste gå emot trenden med att ge upp här nu

har handjagat dem var 4e dag sen de började poppa upp...

märker helt klart skillnad efter 2 veckor... nu efter 4a veckor tar det ca 10-20min att gå runt hela huset max en gång i veckan (är STOR skillnad)

mitt sätt var att strunta i roten, kapade bara snett ovan ner ca 2-3 cm i backen och flippade iväg maskrosen på gräset för att sedan köra över allt med gräsklippen

Har provat med Weibulls/Strollers Kombigödsel (under våren - medeltemp. minst 15 grader C) och den gången/säsongen hade vi inga maskrosor. Fast dé é ju klart - vi hade det snabbast växande gräset men också det grönaste i grannskapet ;)

Vill man ha riktigt proffsiga råd kring gräsmattor så bör man kolla in följande:
http://www.olleberg.nu/06/

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.