199 312 läst ·
601 svar
199k läst
601 svar
Den funktionen hade jag ingen aning om!
Det där stämmer inte. Volvo t.ex. har genom tiderna haft olika. 240 har på passagerarsidan, 740/940 har på förarsidan och t.ex V70N på passagerarsidan.pbengtsson skrev:
Det handlar mycket om bilar här, förmodligen för att bilarna idag är proppade med en massa "smarta" funktioner och vi känner till hälften. Jag har upptäckt på min V70N -01 att jag efter att ha stängt av motorn och tagit ur nyckeln kan jag jag reglera fönsterhissarna på knapprna under några minuter. Vad är denna funktion bra för?
Hissa rutorna efter stop om du glömt dom nere?fn76 skrev:Det handlar mycket om bilar här, förmodligen för att bilarna idag är proppade med en massa "smarta" funktioner och vi känner till hälften. Jag har upptäckt på min V70N -01 att jag efter att ha stängt av motorn och tagit ur nyckeln kan jag jag reglera fönsterhissarna på knapprna under några minuter. Vad är denna funktion bra för?
Medlem
· Västra Götaland
· 344 inlägg
Nä, Subaru funkade det inte på...Korvgubbe skrev:
pbengtsson skrev:
Jag kör Subaru med tanklocket på höger sida...
Kanske ingen dold funktion men om man funderar på om en fjärrkontroll till ex.vis TV'n är trasig eller har slut på batterier så är det bara att starta kameran i mobilen och rikta den mot "ögat" på fjärren medans man trycker på en knapp. Man ser tydligt i displayen på mobilen om "ögat" på fjärren blinkar när man trycker på dess knappar.
På nyare bilar från VW-sfären så kan man ställa vindrutetorkarna rakt upp om man trycker på vindrutespaken precis efter man har slått av tändningen. Praktiskt vid byte av torkarblad om de är "nedsänkta" under motorhuven i sitt viloläge. Funkar på Audi och Skoda åtminstone. På vår Octavia combi kan man dessutom aktivera parkeringljus på ena eller andra sidan separat. Om man fväljer blinkers åt ena eller andra hållet när man slått av tändningen så tänds parkeringsljuset på den sidan. Kommer dock inte ihåg hur ljusväljaren skulle stå.
Redigerat:
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 996 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 996 inlägg
Det lär väl vara just för att man ska kunna hissa upp fönstren om man kört med dem öppet och glömde stänga (utan att behöva stoppa in nyckeln och vrida två snäpp)fn76 skrev:Det handlar mycket om bilar här, förmodligen för att bilarna idag är proppade med en massa "smarta" funktioner och vi känner till hälften. Jag har upptäckt på min V70N -01 att jag efter att ha stängt av motorn och tagit ur nyckeln kan jag jag reglera fönsterhissarna på knapprna under några minuter. Vad är denna funktion bra för?
/U
Det där måste helt klart undersökas.Stämmer detta har jag med missat nåt i ett kvarts sekelKorvgubbe skrev:
Jag trodde du drev med mig, min BT5 som har hängt med en massa år och ser ut som hej kom o hjälp mig har väl inget sådant.... Men ta me f...n, det finns ju en flärp att fälla ut som jag aldrig sett. Tycker även det är bra att det inte finns dubla skalor som på en talmeter, det kan juninte bara vara jag som mätt fel pga detta?MMR skrev:
Fick direkt användning av den när jag måttade för fönsterbleck idag.
Det tråkiga i det hela är att efter ett besök på bla brädgården idag så kan jag inte hitta min gamla kompis. Har sprungit runt o letat förtvivlat.
kan han ha blivit sur över att jag avslöjade hans hemlighet.....?
Jag kan meddela att mitt BT5 har lagt av, bromsen fungerar inte längre, så ja, jag tror att du är något på spåren där.Nimajneb skrev:Jag trodde du drev med mig, min BT5 som har hängt med en massa år och ser ut som hej kom o hjälp mig har väl inget sådant.... Men ta me f...n, det finns ju en flärp att fälla ut som jag aldrig sett. Tycker även det är bra att det inte finns dubla skalor som på en talmeter, det kan juninte bara vara jag som mätt fel pga detta?
Fick direkt användning av den när jag måttade för fönsterbleck idag.
Det tråkiga i det hela är att efter ett besök på bla brädgården idag så kan jag inte hitta min gamla kompis. Har sprungit runt o letat förtvivlat.![]()
kan han ha blivit sur över att jag avslöjade hans hemlighet.....?
Jag hade tidigare, vid mer än ett tillfälle, mätt själva huset på måttbandet för att veta just hur mycket jag skulle lägga till vid invändiga mått....