Jag hade haft min bil i två år innan jag upptäckte att den hade färddator.

• Gilla
fia_mstd och 2 till
  • Laddar…
På min automatväxlade bil så hittade jag en funktion så man slipper sitta o hålla på bromsen hela tiden tex vid ett rödljus, bara att trycka till på bromspedalen så låser sig hjulen o man kan ta bort foten, bromsen släpper så fort man trycker på gasen.

Fick nyligen lära mig att iPhone/iPad kan stänga av lutningssensorn som gör att bilden hamnar på rätt håll när du vrider apparaten. Bra om man vill ligga på sidan och läsa eller om någon klant lagt upp en bild på fel håll.

Dubbelklicka på knappen så du får fram aktiva program, längst till vänster där finns en grå ruta med en vriden pil i.

• Gilla
Per Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Fred vom Jupiter skrev:
Fick nyligen lära mig att iPhone/iPad kan stänga av lutningssensorn som gör att bilden hamnar på rätt håll när du vrider apparaten. Bra om man vill ligga på sidan och läsa eller om någon klant lagt upp en bild på fel håll.

Dubbelklicka på knappen så du får fram aktiva program, längst till vänster där finns en grå ruta med en vriden pil i.
Funderade i morse på om det fanns en funktion på iPhone där man kunde låsa skärmen när man ligger på sidan och läser. Och det fanns det ju:)
Tack för denna!

Ang iPhone, har man jailbrekat telefonen finns även horizontal lock, i vanilla finns bara vertikal lock.

Bakplåtspapper har inte flikar :/

Det sägs att han som uppfann det där lilla papperspaketet med två sockerbitar i tog livet av sig för att ingen fattade hur man ska öppna det. Korrekt sätt är att fatta tag med varsin hand i varsin sockerbit, med paketets "söm" uppåt, och sedan bryta isär det. Men det är väldigt många som bara försöker riva sönder det på måfå.

• Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
Korvgubbe skrev:
I många herrans år har jag svurit över att gladpack och ugnsfolie alltid hoppar ur kartongen när man drar ut en bit, tills jag upptäckte att det på kortsidorna finns små flikar att vika in så rullen hålls på plats!
Men fy fan vicket bra tips!
Min fru säger att är du nu på det där j**vla forumet igen!!
Nu ska jag visa henne varför!
BH RULES! :thumbup::thumbup:

EDIT: Hahahaha, hennes svar - Det hade jag ingen aning om ;-)

Redigerat:
  • Gilla
Bichonen och 5 till
  • Laddar…
nikasp
Hmmm... min gladpack av originalmärket GLAD hade inte det.

Korvgubbe skrev:
I många herrans år har jag svurit över att gladpack och ugnsfolie alltid hoppar ur kartongen när man drar ut en bit, tills jag upptäckte att det på kortsidorna finns små flikar att vika in så rullen hålls på plats!

nikasp
BMW? På min E91 och E83 så funkar det på samma vis. Så skönt att köra ner samtliga rutor just innan man kliver i och slippa sätta sig i en glödhet bil.

Himmapularen skrev:
Jag råkade hålla inne öppningsknappen på fjärren till centrallåset på bilen efter att låset öppnats, vad händer då? Jo alla elrutorna körs ner samtidigt! Flitigt använt denna sommar när bilen stått i solen, vädrar ur värmen snabbt. :-)

Det tog mig ca 4 år innan jag plötsligt insåg att mitt Hultafors bt5 måttband hade en flärp att vika ut baktill så man har exakt 100 mm att lägga till vid invändiga mått.

Sent from my HTC One V using Byggahus

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
nikasp skrev:
BMW? På min E91 och E83 så funkar det på samma vis. Så skönt att köra ner samtliga rutor just innan man kliver i och slippa sätta sig i en glödhet bil.
Även min E39 har den funktionen.

Har nyss lärt mig att istället för att skjuta ut en klammer ur häftpistolen för att "fälla" ihop den så kan man lyfta handtaget och sedan fälla ihop.

• Gilla
osiris och 2 till
  • Laddar…
nikasp
Min BMW X3 diesel har feltankningsskydd. Stod som ett fån på SHELL i Östersund med ny/begagnad bil där de måste ha skruvat på ett felaktigt munstycke/rör på dieselpickan. Kunde inte få i den i påfyllningsröret. Skämdes och körde vidare och trodde att jag skulle få soppatorsk pga att tanken gått i baklås men det har funkat 7000 mils tankning tills jag två år senare råkade komma till exakt samma pump igen. Det tog först flera månader innan jag läste om "incorrect fuelling protection system". Mailade mackföreståndaren som trodde att det var fel på min bil och han hade ringt BMW som också trodde att jag var ute och cyklade. Han skrev dessutom helt tvärtom fel att bensinrör är grövre då det är tvärtom.

På dieselbilar ska röret vara 24 mm och bensinare 21 mm. BMW har feltakningsskydd sedan något år och AUDI sedan 2011. Om man försöker stoppa ner ett för smalt bensinrör så öppnas inte ett lock i botten. Smart lösning. På min bil ska två piggar högst upp och längst ned tryckas in för att "släppa till".

http://www.cleanmpg.com/forums/showthread.php?t=18964

Misfueling_Protection_System.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Himmapularen skrev:
Jag råkade hålla inne öppningsknappen på fjärren till centrallåset på bilen efter att låset öppnats, vad händer då? Jo alla elrutorna körs ner samtidigt! Flitigt använt denna sommar när bilen stått i solen, vädrar ur värmen snabbt. :-)
Har för mig jag hade den funktionen på en passat för kanske 10år sedan men om jag inte missminner mig så hissade den även upp alla rutor om man höll in låsknappen.

nikasp
Det är samma funktion på BMW. Har för mig att jag hade nån annan mart grej i bilen som jag missat.

Nimajneb skrev:
Har för mig jag hade den funktionen på en passat för kanske 10år sedan men om jag inte missminner mig så hissade den även upp alla rutor om man höll in låsknappen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.