fiskbuggaren skrev:
Festool säljer någonting de åtminstone själva kallar för talmeter: [länk].
Får de göra det egentligen? Är inte Talmeter varumärkesskyddat?

"Tal" i Talmeter står inte för tal som i räknetal, det står för "T. A Ljungberg", alltså uppfinnaren.

Dessutom så är det Festool kallar för Talmeter är inte en Talmeter, det är ett vanligt måttband.

Redigerat:
Någon som använder fejjan behöver uppenbarligen starta en grupp mot Festools varumärkesintrång....

Redigerat:
The Tor skrev:
Hultafors får ställa sig i kö utanför domstolen:
[länk]
Jag förstår hur du menar, men jag håller inte alls med dig. För det första så har ordet "Talmeter" inte degenererat. Det används inte allmänt om märkmätare, helt enkelt eftersom det inte finns någon annan som tillverkar en jämförbar produkt.

För det andra så är det inte en Talmeter Festool säljer, det är ett måttband. Om man ska ta en analogi med dina varumärkesord, så är det som om man skulle sälja en vanlig plastflaska och kalla den "Thermos".

nikasp
Det vet jag ju om men kanske inte alla. Om man vill söka på nåt på en speciell site så kan man i googles sökfält skriva t.ex. "kalaskula site:byggahus.se".

Drar man ut en talmeter i fullängd och balanserar denna uppåt mot fullmåne i 15 min och sedan blundar kommer man se mönstret OT.

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
nikasp skrev:
Det vet jag ju om men kanske inte alla. Om man vill söka på nåt på en speciell site så kan man i googles sökfält skriva t.ex. "kalaskula site:byggahus.se".
Jag använder principen rätt ofta om man vill söka efter tex tyska, UK etc siter.
Site:.de osv.
Normalt sett så har man datorn inställd så att Google prioriterar svenska siter.

andersmc skrev:
För det första så har ordet "Talmeter" inte degenererat. Det används inte allmänt om märkmätare...
Det är på god väg. Jag vet många som säger talmeter om ett vanligt måttband.

ullberg
Jag måste säga att även om jag förstår de som vill behålla talmetern som det är (nu pratar jag inte om Festools bastard utan de eventuella defekter som Hultafors kunde ha introducerat efter köpet av "TAL") har det skett produktutveckling.

Förut gillade jag aldrig talmetern riktigt, tror en viktig faktor var den lilla stålknappen för bandet som liksom gjorde ont i fingret efter en dags idogt användande. Detta måste ju rimligtvis varit i min tidiga ungdom och troligtvis med någon äldre släktings (kanske lite extra hårda) talmeter. Men detta satt ändå i och inte heller när jag senare i min ungdom jobbade i en butik som sålde dessa ville jag riktigt befatta mig med den (fast då kanske det var för att ta avstånd från de enda som efterfrågade produkten, de gamla gubbar som kom in i butiken och ville sätta en på plats genom att fråga efter en talmeter i tron att jag inte visste vad det var...), trots att de då bytt till en bredare plastknapp.

Men så när ni väckte fråga igen så tänkte jag att jag skulle prova och igår passade jag på att skaffa mig en 3m. Måste säga att jag gillar den, knappen kommer inte ställa till problem (även om detta troligtvis gällt väldigt länge), mycket bättre med skala på både över och underkant av bandet (diameteravläsning är som sagt flyttat till baksidan), nya utfällningsmekanismen för innermåttstungan är smidig att använda, bara den håller (känns i alla fall ganska solid) etc. etc.

Nu ska jag ge det ett ordentligt försök och jag tror jag kommer bli en nöjd användare! Dock fattar jag fortfarande inte ni som säger att man i princip aldrig behöver läsa skalan utan nästan alltid överför mått, har ni alltid arbetsstycket precis bredvid måttagningspunkten? eller hur ser det ut när ni går mellan ex. fönstersmygen i vardagsrummet och sågbordet uppställt ute med två (bredd såväl som längd) talmetrar utdragna någon meter resp. decimeter? ;)

nikasp skrev:
Och omvänt kan man lägga till ett minustecken före för att utesluta vissa sajter som brusar:
-site:www.abc.se -site:www.foo.com
Denna går som synes att upprepa för att utesluta flera sajter.

En länkarm till en bmw e39 var utmärkt till att klia sig på ryggen med upptäckte jag idag.
Funkar bättre som ryggkliare än som länkarm.:cool:

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Blindnit skrev:
Problemet är välegentligen att få reda på och lära sig samt komma ihåg alla funktioner.
Alldeles oavsett operartivsystem då.
Min alldeles egna personliga åsikt är att operativsystem ska starta program och sen hålla tyst men vi går mest åt andra hållet anser jag.
C-h t (Alltså ctrl-h följt av 't'). Kör kommandot help-with-tutorial. Emacs kommer som sagt med *allt* inbyggt! ;)

Hur många har tänkt på att "alla" snörslån är spetsiga i ena änden?
Tanken är att man ska kunna använda dom som ett lod.

Jag upptäckte detta av en slump bara ett par dagar efter jag köpte 2 stycken vanliga lod.

• Gilla
jonahp och 2 till
  • Laddar…
Min far bytte ut sin Saab mot en Toyota Rav4. Det här var på vintern och ofta när jag pratade md honom om bilen så sa han att han var missnöjd med ljudnivån och att den bullrade mer än han mindes att demobilen han kört innan köpet gjorde.

Månaderna gick och han testa olika lösningar för att få ner ljudnivån: Rostskyddsbehandling, nya tysta däck etc.

Den sommaren, när bilen är ett halvår gammal så spenderar vi en vecka av semestern tillsammans. Vi åker och handlar och på vägen tillbaka så börjar vi prata om bilen. Så när vi sitter där och pratar (som faktiskt låter anmärkningsvärt mycket) så får jag syn på växelspaken (automat). Den är av typen
R
N
D-4
3
2

Och jag noterar att han lagt i fyran i stället för femman. "Ska du inte köra på femman?" frågar jag och petar växelspaken till vänster (D). Bilen växlar ner och ljudet faller med ett antal decibel.

Pappa bara tittade på mig utan att säga ett ord och körde hela vägen hem under tystnad. Själv satt jag och skrattade mig fördärvad. Ända sedan dess brukar jag pika honom för att jag borde få betalt när han tankar eftersom jag sänkte bensinförbukningen med 10%.

• Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Nyfniken skrev:
Min far bytte ut sin Saab mot en Toyota Rav4. Det här var på vintern och ofta när jag pratade md honom om bilen så sa han att han var missnöjd med ljudnivån och att den bullrade mer än han mindes att demobilen han kört innan köpet gjorde.

Månaderna gick och han testa olika lösningar för att få ner ljudnivån: Rostskyddsbehandling, nya tysta däck etc.

Den sommaren, när bilen är ett halvår gammal så spenderar vi en vecka av semestern tillsammans. Vi åker och handlar och på vägen tillbaka så börjar vi prata om bilen. Så när vi sitter där och pratar (som faktiskt låter anmärkningsvärt mycket) så får jag syn på växelspaken (automat). Den är av typen
R
N
D-4
3
2

Och jag noterar att han lagt i fyran i stället för femman. "Ska du inte köra på femman?" frågar jag och petar växelspaken till vänster (D). Bilen växlar ner och ljudet faller med ett antal decibel.

Pappa bara tittade på mig utan att säga ett ord och körde hela vägen hem under tystnad. Själv satt jag och skrattade mig fördärvad. Ända sedan dess brukar jag pika honom för att jag borde få betalt när han tankar eftersom jag sänkte bensinförbukningen med 10%.
Påminner om en berättelse om en bonde som köpte en tröska, han körde hem den själv på natten för att slippa för mycket trafik, körde ca 10 mil...

När han nästan var hemma hittade han högsta växlen som var en transportväxel, och tröskan gick kanske dubbelt så fort de sista kilometrarna hem :D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.