825 läst ·
3 svar
825 läst
3 svar
Den eviga diskussionen - hur att justera in golvvärmesystem med multipla slingor?
Jag har givit upp rumsindividuell styrning av flera olika skäl, och helt enkelt plockat bort mina rumsindividuella termostater och slingindividuella styrdorn. Men nu vill jag kunna få en jämn balanserad värme i hela huset på samtliga 10 slingor (5 i öv och 5 i uv) i mitt gamla LK system. Jag fattar att vattnet tar den enklaste vägen, och att långa slingor behöver högre uttryck än korta slingor för att åstadkomma samma värme i alla rum. Min fråga är, finns det individuella manuella tryckjusterare med tryckangivelse som man kan montera på ut-sidan av resp slinga för att sakta med säkert kunna balansera/justera upp hela systemet så som man vill ha det? Någon som har hittat några bra nya produkter att montera in?
Finns inga genvägar med något. Bara öppna/ ta bort donen. Ställa in kurvan på väremkällan så det blir lagom varmt i något av rummen. Sen börja att mäta varje slinga till en diff ut/return till ca 4 - 5 C med strypventilen som sitter på andra röret eller med hattar på där donen satt. Blir då ett instrypt system som fungerar i alla väder. Med don så kommer kostnaderna förr eller senare. Sitter själv nu med instrypta slingor på 2 plan och tror jag i 20 år nu och inte rört något. Tar ut shuntad värma från tank mot utetempen.
Tack Jonas för svar. Japp, det verkar som om jag har tänkt lika som du. Såklart vill inte LK eller de andra att man skall köra "strypta" system, då dom inte får sälja sina dyra styrdon, termostater, appar mm. Tänkte månne att ngt likt denna skulle fungera https://www.golvpoolen.se/golv/golv...retsfordelare-lk-systems-rf/p-1119344-1119353J jonaserik skrev:Finns inga genvägar med något. Bara öppna/ ta bort donen. Ställa in kurvan på väremkällan så det blir lagom varmt i något av rummen. Sen börja att mäta varje slinga till en diff ut/return till ca 4 - 5 C med strypventilen som sitter på andra röret eller med hattar på där donen satt. Blir då ett instrypt system som fungerar i alla väder. Med don så kommer kostnaderna förr eller senare. Sitter själv nu med instrypta slingor på 2 plan och tror jag i 20 år nu och inte rört något. Tar ut shuntad värma från tank mot utetempen.
Jäkla rövarpris i min ögon för några rörbitar. Du skriver termodon, då har du väl fördelare med, att byta är överkurs och kapitalförstörning. Dom går utmärkt att använda när slingor ska strypas in.kajpåsvaj skrev:
Klicka här för att svara