Hej!

Har en MTD 640E snöslunga, och idag när jag skulle röja bort snön som fallit råkade en kabel jag glömt som låg på marken och trasslade in sig i snöskruven/skovlarna, och axeln skovlarna sitter på hade hoppat ur på ena sidan, lagringen, hållaren till axeländen sitter på insidan så jag måste demontera hela paketet med snöskruv och snäckväxel för att kunna montera tillbaka allt rätt igen.

Min fråga är då om någon vet hur jag smidigast får bort hela paketet med snöskruv och snäckväxel? Provade att lossa båda hållarna och dra paketet utåt, det glappar lite men tar i sen, kan tänka mig att det sitter någon låsring på utgående axeln från motorn/remskivan.

Mvh Anders

Kommit på, man får dela hela maskinen.= )

Milkshaken
Kolla om du hittar en sprängskiss på den först och främst.. Annars är ett hett tips att du får börja med remskivan, sen vidare in mot huset sen bultarna på sidan av kåpan som håller skruven...
men som sagt, en sprängskiss är det allra bästa...

Hade ingen sprängskiss.:) Tänkte om någon hade någon bra patentlösning så man slapp plocka isär hela skiten. :) Men det verkar som om demontering är enda lösningen, men det är inte speciellt jobbigt eller tar någon större tid i anspråk om man är lite mekvan.

För andra som skall meka med sina snöslungor så kan jag berätta att man får skruva av övre kåpan över remmarna (bakom utkastarröret), vält fram maskinen så den står på nosen, lossa "hasplåten", plåtkåpan under maskinen. Haka av fjädern undertill till framdrivningen som hålls fast i chassiet, vält ner maskinen igen. Skruva loss remspännaren till slungans drivrem och bänd av remmen från motorns remskiva. Lossa kopplingsvajern till drivningen av slungan. Sen lossar man fyra skruvar, två på varje sida som håller ihop främre och bakre delen på slungan, sen är det bara att lyfta loss hela främre delen. Se till att stå nära en vägg så man kan luta handtagen mot väggen om man inte råkar ha tanten i närheten. Med slungdelen loss är det bara att lossa slungans svänghjul, och lyfta bort skiten, skruva sen loss snöskruvens skruvar på sidorna och dra sen hela paketet ut så har man snöskruven, snäckväxel, axel och slungans "tvåstegsfläkt" i nävarna. Tillbaks i omvänd ordning, Detta verkar funka på ganska många slungor på marknaden. Kom i håg att det är tumstorlekar på alla skruvar, i alla fall på MTD. Vet inte hur det är på övriga fabrikat. Men kan tänka mig att det sitter tum på ganska många.

Redigerat:
  • Gilla
Dalapagen
  • Laddar…
Milkshaken
precis så gjorde jag på Toro 524 -80 som hade skurit i lagret som sitter inne vid propellern... Men varför du ska ta bort snäckväxeln för det vet jag inte, har sladden gått in i den oxå??? :O Många moderna snäckväxlar ska man inte öppna, och en del ska man bara byta olja på, och vissa ska man inte byta olja på....

Kul att se att jag inte är ensam om att linda upp skarvsladdar med snöslungan. Min tycker även om att äta ljusslingor :)

Milkshaken skrev:
precis så gjorde jag på Toro 524 -80 som hade skurit i lagret som sitter inne vid propellern... Men varför du ska ta bort snäckväxeln för det vet jag inte, har sladden gått in i den oxå??? :O Många moderna snäckväxlar ska man inte öppna, och en del ska man bara byta olja på, och vissa ska man inte byta olja på....
Jag tog loss hela paketet, dvs rörde adrig snäckväxeln, den hänger ju ihop med snöskruv och utgående axel från remskivan. Jag plockade alltså loss hela T:et.:)

• Gilla
PH Skottvång
  • Laddar…
Linkan222 skrev:
Kul att se att jag inte är ensam om att linda upp skarvsladdar med snöslungan. Min tycker även om att äta ljusslingor :)
Ja vad är det med snöslungor med stor aptit på elsladdar? :D Vi är nog många som kan ta varandra i hand.;) Hade dragit en extra kabel ut till uthuset för att underhållsladda batteriet i åkklipparen och så tjoff var axeln ur. Med förra helgens snöfall blev man lite lätt stressad.:)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.