Hej!
Har köpt en ny blandare, och hittar inte rätt koppling som passar det befintliga som sitter. Gängerna greppar inte, trots rätt dimension. Nu tänkte jag använda de befintliga delarna men då måste jag få av klämringen från den gamla blandaren så att jag kan få av kopplingen och använda den på min nya blandare med en ny klämring.
Men! Jag vill inte göra bort mig och skada min gamla blandare, utifall att jag av någon oförutsedd anledning måste montera tillbaka den igen.
Nu är detta första gången jag gör något VVS relaterat, så jag har några frågor.
1. Givetvis: är jag dum i huvudet nu som tänker så här?
2. Vad är bästa sätt att få bort klämringen på? Jag har läst att klämma den med polygrip hjälper, men riskerar det att skada den gamla blandaren? Jag funderade först på att feina av den, men polygrip hade ju varit smidigare, eventuellt.
3. Hur hårt ska man dra åt den nya klämringen? Tål de att man tar i från tårna? Jag tänkte dra åt rätt hårt, sen testa för läckage och fortsätta dra åt och testa tills det slutar läcka. Vettigt?
4. Vart ska den nya klämringen placeras på den nya blandaren? Ca 1cm in på anslutningen är där en väldigt liten skarv. Vill jag ha klämringen närmare anslutningen eller närmare blandaren, så att säga, i förhållande till denna skarven, eller det spelar ingen roll?

Bifogade bilder är på befintliga delar, både monterade och demonterade. Jag vill alltså egentligen bara åt kopplingen men klämringen är i vägen.

MVH Tummen nånstans i handen

• Två VVS-slangkopplingar visas, en hålls i en hand med en klämring monterad, och en annan ligger på rostfri yta med en gängad del synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två flexibla slangar med metallkopplingar och en klämring, anslutna till en metallblock under diskbänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tyvärr så lär du behöva skaffa nya klämringar, anledningen är att änden på slangen har två olika diametrar där ytteränden har större diameter, så det blir svårt att få bort klämringen.

För att få bort klämringen så kan man "slå" på muttern.

Man läser tillverkarens montageanvisning för att veta hur mycket man drar åt.

Röret/slangen ska "alltid" bottna i kopplingen, om något annat gäller så står det i montageanvisningen.

Tack för svar! Ska kika vad tillverkaren säger.
Klämring har jag ny, så den gamla som sitter monterad vill jag få bort så att jag får loss kopplingen och kan använda den till den nya blandaren.

Ta ett bågfilsblad och såga diagonalt över klämringen, utan att såga i "röret" om blandaren ska återanvändas, ta sedan en spårmejsel och bänd isär/knäck klämringen.

• Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
Tänk bara på att klämringen ska vara av samma fabrikat som kopplingen. I VVS får man inte blanda fabrikat. Olika tillverkare har olika klämringar så blandar man är risken stor att det läcker. Om inte nu så kanske senare.

mexitegel mexitegel skrev:
Tänk bara på att klämringen ska vara av samma fabrikat som kopplingen. I VVS får man inte blanda fabrikat. Olika tillverkare har olika klämringar så blandar man är risken stor att det läcker. Om inte nu så kanske senare.
Är det så pass? Eftersom jag inte vet vilket märke den befintliga kopplingen har är det nog lika bra att byta hela. Jag köpte mig ett 5pk klämringar utan att bry mig om den detaljen, så det blir att kika på ett nytt set. Tack så mycket!

C
Padde Kvist Padde Kvist skrev:
Är det så pass?
Så är det, koppling, mutter och klämring hör ihop och fabrikaten har också lite olika geometri.

Men i synnerhet om det inte finns någon stödhylsa så är det nästan omöjligt att få av/på en klämring efter att kopplingen varit dragen.

Padde Kvist Padde Kvist skrev:
Är det så pass? Eftersom jag inte vet vilket märke den befintliga kopplingen har är det nog lika bra att byta hela. Jag köpte mig ett 5pk klämringar utan att bry mig om den detaljen, så det blir att kika på ett nytt set. Tack så mycket!
Läste inte ditt ursprungliga inlägg så noga.

Jag är inte riktigt med på hur du tänkt göra.
Den nya blandaren kommer väl med nya flexslangar?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.