Jag ska koppla in en avstägningskran Modell minkulventil.

Minikulventilen har inbyggda klämringar. Och de hätar ju såklart rören.

Man drar åt klämringen med en gängad mutter, som är fömonterad på kulventilen. Smart va!.

Nu till frågan. Ska de vara gäng-tejp på själva muttern? Eller tätar den sig själv av själva klämringen? Klurigt!

Ingen tejp. Det är ringen som tätar, det är typ hela funktionen med den. Se dock upp om du har stor diameter eller mjuka rör så du sätter stödhylsa.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Nej nej nej. Inget på muttern. Det är inte muttern som tätar utan konan mot röret och kopplingen. Muttern måste gå lätt för att kunna spännas rätt. Glöm inte Stödhylsa i röret.

Redigerat:
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
…och glöm inte att dra åt muttern på ett korrekt sätt. Läs monteringsanvisningen. Klämringen skall deformera röret och stödhylsan. Jag skulle gissa på ett varv till efter att du har dragit åt muttern för hand.

• Gilla
Robert-san01 och 2 till
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
…och glöm inte att dra åt muttern på ett korrekt sätt. Läs monteringsanvisningen. Klämringen skall deformera röret och stödhylsan. Jag skulle gissa på ett varv till efter att du har dragit åt muttern för hand.
Ska man ha stödhylsa även om det är kromade rör? Tänker att dom är lite styvare!

P PerOF skrev:
Ska man ha stödhylsa även om det är kromade rör? Tänker att dom är lite styvare!
Är det små dimensioner så är det inte kritiskt. Men jag brukar alltid köra med det för att vara säker om man råkar dra lite för hårt eller röret råkar vara mjukt. Det kostar inte många kronor extra.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
P PerOF skrev:
Återigen, läs monteringsanvisningen.

Alla större tillverkare av klämringskopplingar har även dom med liknande text i monteringsanvisning.

Trio Perfekta är en av dom större tillverkarna av förkromade kopparrör:

1787917702529.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.