Kan nån svara mig om det går att demontera en Handöl 10T kamin för att använda själva eldstaden som insats för en öppen spis? Är nämligen inne på att införskaffa en insats/kassett och har samtidigt blivit erbjuden att köpa en kamin i bra skick, men vill bara ha insatsen...

10T ser inte lika ut bakom kupan som en kassett. Det går upp en behållare ca 50 cm i bakkant och det är tvivelaktigt att din spis har såpass plats. Det är kampanj på kassetterna just nu så kosta på dig en ny.

OK - Tack för snabbt svar... Kändes självklart lite för bra för att vara sant, som vanligt :S

Jag har haft en sådan där handöl 10 . Tyckte förbränningen var dålig i den och den var dålig i flera andra punkter ! köp nån annan kasett då dessa är rätt lika eller är lika förutom upphöjningen !

Dåligt är :

Förbränningen !
Täljsten direkt i eldstaden kyler härden i uppstart
Vilket gör den mera svårstartad och sotig förbränning i början .
Saknar sekundärförbränning ! q(;^;)p

Om man har en sådan här är det väll en sak men jag råder inte till att köpa sådan här typ av eldstad ! Sämsta kamin jag haft ! :@

Kassetten finns i utförande med värmeculit istället för täljsten i brännkammaren och den ska enligt uppgift vara mer "lättstartad" och ha bättre verkningsgrad. Billigare är den också! d^_^b

Det var väll bra det då :)
Ett steg i rätt riktning då .

Då återstår sekundärförbränning !

Om Gulf lyckats misslyckas att få bra förbränning i en 10:a beror det troligen på Gulf själv vilket bla visar sig i fråga om sekundärförbränning,vilket kaminen till skillnad från många andra kassetter på marknaden, har och är i princip det enda förbränningsöppning den har då rosterdraget (primärluften) är stängt ,som sig bör. Täljstensplattorna har naturligtvis en uppvärmningstid men sedan ger de helt naturligt en stabil förvärmning av förbränningsluften. Om denna extra minut i uppvärmning skulle vara ett stort problem hur ställer sig Gulf då till de gånger eldstaden är kringgärdad av vatten eller som i stenugnar, sten?

Har inget mot vattenmantlade kaminer och kakelugnar !
Tycker bara att på en kamin bör man ha som på min tidigare kamin
en Andersen scan 8.2 täljstenen på utsidan i stället och gärna såna här värmeskyddande plattor inne i eldstaden . Den kaminen brann mycket rent och effektivt den !
Rent och fint i skorsten med .
Denna Handöl 10 sotade mycket mera ! Kan ioförsig nämna att jag eldar mest barrved och mycket fura . Men detta fixade min andersen mycket bättre . Och veden var torr och eldad på rätt vis ! Frågesätt inte detta då jag är Fd virkestorkare ! Och ingen snåleldning här inte !

Vidare gillar jag inte utformningen på förbränningsrummet heller i en Handöl 10 .
Smaksak kanske men jag vill ha eldstaden mera kvadratisk alltså raka vinklar .
Kasetter kanske blir bättre på detta vis inne i öppenspisar dock .
Glasluckan är dock Ok !

Sekundärluft är den luft som tillsätts ovanför lågorna och får oförbrända gaser att antändas ;)
Detta är oerhört bra och detta hade Andersen scan 8,2 kaminen

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.