Vi ska måla vårt nya hus nu i sommar. Huset stomrestes för några veckor sedan och är enligt husleverantören målat med en "vit skyddsgrund, en vattenbaserad alkydoljefärg från Jotun".

Jag har nu ringt två olika färghandlare (med bra rykte) och bett dem rekommendera vilken slags färg vi bör använda.
De rekommenderar två olika färger, Jotun Demidekk Optimal respektive Nordsjö Tinnova VX.

Vad är för- och nackdelarna med dessa färger? Vi vill gärna ha synpunkter (och även rekommendationer på andra färger), eftersom det är svårt att välja när man aldrig har gjort det förr.

Övrigt som ev kan vara bra att veta är att vi har tänkt oss en gul kulör och arean som ska målas är ca 150 m2.

Tack på förhand!
TeWa

Jag har använt båda men kan inte säga vilken färg som är bäst över tiden men några skillnader i hur det är att arbeta med dem är följande.

Tinovan är tjockare än Demidekken som är betydligt lösare i konsistensen. Jag upplever att detta gör att Demidekken är drygare per strykning men man kan vara tvungen att gå på men en extra strykning för att uppnå samma resultat i färgtjocklek och slutlig kullör. Sen om man vill ha en mer lättstuken färg eller en mer droppfri är en smaksak.

Demidekken torkar avsevärt mycket snabbare än Tinovan. Enlgt burkarna och av erfarenhet bör man inte gå på med nästa lager färg förrän efter 12 timmar på Tinovan men redan efter 30 - 60 minuter med Demidekken. Dock beroende av väder med senaste veckans värme torkar nästa färgen i burkarna. Detta hänger ihop med att Tinova VX har tagits fram för att man skall slippa grundmåla innan. Eftersom färgen torkar långsamt skall den ändå hinna sugas upp av trät.
Med Demidekk rekomenderas att man grundmålar med Visir för obehandlat trä. Frågan är om du har ett grundmålat hus eller ett med enbart transportgrund som är ett tillfälligt skydd som inte skall jämföras med en grundmålning (enligt detta forum).

Om huset är grundmålat redan så känns Tinova VX som lite overkill då den har som säljargument att man skall slippa grundmålning. Då finns Tinova V istället som ett allternativ. Jag tror även att den är något billigare. Men samtidigt har priset pressats tidigare år på VX för att man från Nordsjö vill få ut färgen på marknaden då den int har så många år på nacken (Min egen Teori).

Hoppas det kan hjälpa något. Du kan även kolla med Folksam och deras färgtest för att se hur färgerna har betett sig avsende påväxt mm.

Sök på forumet, Tinova VX har väl inte det bästa ryktet.

Har själv målat ett par hus med den, och jag tycker den är värdelös. Efter blott två år så såg södersidan riktigt skabbig ut. Men detta var för ett par år sen, den kanske är bättre nu.

Det blir Demidekk optimal.
TeWa

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.