Hej

Syllen på mitt uthus ser ut på detta sätt.

Jag funderar på att ta bort allt mjukt sedan fälla in trä. Fungerar det? ( Blir för stort projekt att byta hela antar jag, den gamla är fyllt med klorfenoler)

Hur göra med dränering? Vad bör man ha mellan syllen och makadamen?

Tänkte leda bort vattnet ett par meter ut på gården från stup röret.

Saken är att marken lutar mot huset. Pga ett äppelträd. Hur kan man fixa detta? ( Utan att skada trädet..

• IMG_20260815_145558648.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ragnar von Ball Ragnar von Ball skrev:
Vad bör man ha mellan syllen och makadamen?
Hej och välkommen till forumet!

Mellan syll och mark bör man ha luft, enklast är nog att lyfta huset ett par dm och stoppa under lecablock i hörnen och en bit takpapp/syllpapp för att skydda från kapillärt stigande fukt.

F fribygg skrev:
Hej och välkommen till forumet!

Mellan syll och mark bör man ha luft, enklast är nog att lyfta huset ett par dm och stoppa under lecablock i hörnen och en bit takpapp/syllpapp för att skydda från kapillärt stigande fukt.
Tack så mycket.

Intressant. Ja luft. Syllpapp under syllen inte sant?
Vad har mot syllen från sidan? Större stenar som ger luft imellan? Mot betong har man ju sådan plast med utbuktningar på, går den sortens plast att ha även mot trä?

Saken är den att huset är ett uthus som sitter ihop med grannens. Så jag kan inte jacka upp det som de vore fristående.

C
den gamla är fyllt med klorfenoler
Det är ju, så klart, hela "hemligheten" här.
Tänker att du antingen fortsätter med impregnerat virke eller konverterar till en betongplatta, fast det är ju ett jäkla jobb för ett uthus.

• Gilla
Ragnar von Ball
  • Laddar…
Saken är den att huset är ett uthus som sitter ihop med grannens. Så jag kan inte jacka upp det som de vore fristående.
Då får du nog konvertera grunden till platta på mark eller åtminstone en grundmur i sten(Leca)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.