Jag har en påbörjad attefallare på stugtomten som den tidigare ägaren började bygga och jag tänkte färdigställa. Den kommer användas som gäststuga någon enstaka dag på sommaren och vara kallställd på vintern.
Jag tänkte ha vindskydd ovanpå blindbotten, sedan isolering följt av golv och motsvarande på väggarna (vindskydd, isolering, innerpanel) men lämna taket oisolerat.
Anledningen till detta är att jag ändå måste lägga golv och sätta innerpanel och tänker att jag då lika gärna kan fixa isolering där så det är gjort om jag skulle vilja ha det i framtiden.
Tänker jag fel? Bör jag göra på något annat sätt?
Jag tänkte ha vindskydd ovanpå blindbotten, sedan isolering följt av golv och motsvarande på väggarna (vindskydd, isolering, innerpanel) men lämna taket oisolerat.
Anledningen till detta är att jag ändå måste lägga golv och sätta innerpanel och tänker att jag då lika gärna kan fixa isolering där så det är gjort om jag skulle vilja ha det i framtiden.
Tänker jag fel? Bör jag göra på något annat sätt?
Jag tycker det verkar sunt att isolera nu när du ändå gör väggarna och golvet. Det är en så pass liten extrakostnad nu och både dyrt och besvärligt sen.
Det jag hade gjort är att se till att ha en plan för isolering av tak och förbereda så det blir "enkelt" att få till luftspalt och ventilation av taket när (och inte om
) det blir dags att isolera taket för att kunna utnyttja stugan under kallare säsong.
Det jag hade gjort är att se till att ha en plan för isolering av tak och förbereda så det blir "enkelt" att få till luftspalt och ventilation av taket när (och inte om
Tror jag kommit på en bra lösning på luftspalten i taket. Ser närmast fram mot att göra taket nu 😀T Testarn skrev:Jag tycker det verkar sunt att isolera nu när du ändå gör väggarna och golvet. Det är en så pass liten extrakostnad nu och både dyrt och besvärligt sen.
Det jag hade gjort är att se till att ha en plan för isolering av tak och förbereda så det blir "enkelt" att få till luftspalt och ventilation av taket när (och inte om) det blir dags att isolera taket för att kunna utnyttja stugan under kallare säsong.
På väggarna dock ser jag att ytterpanelen är spikad i reglarna med vindpapp bakom helt utan luftspalt. Kommer bara få in 95mm isolering i "facken" mellan reglarna men är orolig för fukt. Har försökt läsa i forumet men inte riktigt blivit klok på om det är OK. Kommer måla med diffusionsöppen fasadfärg och monstera en solventilator och det kanske räcker för att uppnå någon slags skamgräns?
Golvet är ungefär samma sak, blindbotten av brädor, vindskydd, 145mm isolering. Plintgrund med typ en halvmeter luft under huset.
Tänkte bara ge en uppdatering av detta mitt första projekt och passa på att tacka Testarn för hjälpen.T Testarn skrev:
Blev stenull och ångbroms på insidan. Massivt furugolv som jag får hårdvaxolja nästa år efter takpanelen är på plats (och jag har ändrat mig, kommer isolera taket också...).
Nästa semester hoppas jag bli klar, himla skoj att bygga, undrar mest varför jag inte kommit på det innan.
Snyggt!
Kul att du kommer vidare och tycker att du fått bra råd. Ibland behöver man bolla lite tankar och idéer innan man går vidare.
Jag tycker du gör rätt som isolerar även taket "på en gång", nu när det ändå är tomt i huset.
Lycka till med fortsättningen!
Kul att du kommer vidare och tycker att du fått bra råd. Ibland behöver man bolla lite tankar och idéer innan man går vidare.
Jag tycker du gör rätt som isolerar även taket "på en gång", nu när det ändå är tomt i huset.
Lycka till med fortsättningen!
Självbyggare
· Stockholm
· 8 221 inlägg
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Isolera stålramspool delvis nedgrävd
Pool -
Uterum delvist isolerat - Impregnerat trä eller ej?
Byggmaterial & Byggteknik -
Delvis isolerat garage?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Isolera avlopp&vattenrör delvis ovan mark
Isolering -
Luftvärmepump delvis isolerad bod
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus