Om man har två villor på en tomt och vill
dela upp tomten så att husen har var sin tomt
går man väl via Lantmäteriet.
Men jag kan inte hitta någon information där eller
någon annanstans om vilka regler som gäller.

Jag har tex hört att man inte kan göra delningen
om ena huset ligger mindre än 5 meter från tomtgränsen. Kan detta verkligen stämma?

tacksam för hjälp
 
Det var lantmäteriverket som förr hade ansvar för fastighetsbildningen. Det ligger nuförtiden på kommunen, så det är de som reglerar hur man får stycka och bilda fastigheter.

Det kan finnas en hel del hinder som stoppar en styckning av tomten. I detaljplanen för området kan det finnas krav på "minsta möjliga tomtstorlek" och en herrans massa andra regler. Kolla detaljplanen först - finns hos din kommuns stadsbyggnadskontor.
 
Tack för svaret!
Säg nu att delning är möjlig och vi är tre stycken som
äger en tomt gemensamt och delar upp tomten
i två delar.
Om två ska äga den ena delen och en den andra delen
så kostar detta tydligen en massa pengar.
Kan man istället äga de två tomterna gemensamt på
samma sätt som man ägde den ena tomten gemensamt
tidigare och på detta sätt undkomma kostnaderna?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.