2 490 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Delar till träsvarv
Skulle behöva lite hjälp/tips på mitt kommande hemmabygge, en enklare träsvarv för mindre projekt
. Låt oss säga att jag kommer ha en gängstång m24 som jag monterar remhjul på. Istället för att såga och slipa till änden på den likt en drivdubb skulle jag vilja kunna få dit en riktigt drivdubb mk2 på den. Men har kollat en hel del och blir inte klok på alla tillbehör/delar som finns
.
Finns det någon typ av fäste/adapter som man kan gänga på m24 som man sedan kan montera en drivdubb i? Eller behöver man köpa en svarvchuck för att kunna montera dubben? Som sagt helt novis på svarvar så skulle uppskatta lite hjälp här!
Finns det någon typ av fäste/adapter som man kan gänga på m24 som man sedan kan montera en drivdubb i? Eller behöver man köpa en svarvchuck för att kunna montera dubben? Som sagt helt novis på svarvar så skulle uppskatta lite hjälp här!
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Idén med gängstång tycker jag är riktigt dålig. Gängstänger är i lite spiral.
Om du vill ha en riktig drivdubb, kanske du borde har en riktig spindel också.
Sedan har nog de flesta träsvarvar en utvändig gänga på spindeln, inte morsekona 2.
MK2 är för klent och lossnar om du skulle svarva ett fat.
Protte
Om du vill ha en riktig drivdubb, kanske du borde har en riktig spindel också.
Sedan har nog de flesta träsvarvar en utvändig gänga på spindeln, inte morsekona 2.
MK2 är för klent och lossnar om du skulle svarva ett fat.
Protte
Ok då får jag tänka om lite, men några tips vart man kan köpa en spindel i 300mm längd eller dylikt? Eller kan man i princip ta en slipad axel och gänga utvändigt? Tanken var att den ska monteras mellan 2 lagerhus samt remskiva i mitten
Allvetare
· Västra götaland
· 10 936 inlägg
https://www.tradera.com/item/301891...rejal-saknar-stativ-i-beg-skick-kort-auktion-
kanske är nått för dig?
kanske är nått för dig?
Allvetare
· Västra götaland
· 10 936 inlägg
Tråkigt nog är det nog det mest förståndiga... Om svarvandet är det viktiga, och inte byggprocessen... 
Klicka här för att svara