Ok hur stort bandsågverk tänker du bygga

H _hemmasnickaren skrev:
Ok hur stort bandsågverk tänker du bygga
15hk bensinmotor
.6 meter lång och mobilt ska ställa det på kraftiga balkar och hjulaxlar från en bil.

Hur stor sågbred "Max plankbredd" ska ditt sågverk klara.

H _hemmasnickaren skrev:
Hur stor sågbred "Max plankbredd" ska ditt sågverk klara.
Det blir iallafall mins 600 i diameter för det är vissa träd i min skog.

D Djävulssnickarn skrev:
Då kanske man skulle satsa på ett kedjesågverk om det nu är lättare att bygga. Det som man gör mest är ju själva brädsågningen och det kan jag göra med min Ari-klyv med 70cm klinga. Sågar riktigt snabbt med sin 18kw motor. Och den har tillhörande rullband
Men till en kedjesåg så behövs väl rejält varvtal på drevet? Motorn som jag tänkte välja då är en ASEA 2800rpm 22kw motor
Har du kommit i gång med ditt sågverksbygge?

Nä inte än. Har snart alla delar utom slungkoplingen till motorn. Håller på o bygga om en terri bandare nu som ska ihop med skoggskran

Inte jag heller, hade tänkt börja med cirkelsågen. Hade tänkt sätta 22kw motorn där så kan man dra på lite mer. Å motorn jag skulle ha till kedjesågen va bränd så nu får jag försöka hitta en 2800rpm flänsmotor på 18.5kw

Jag tänkter börja bygga mitt kedjesågverk för stora timmerstockar +100 cm i diameter. I vinter. Men just nu håller jag på att bygga en virkestork med egenbyggt torkaggregat.

Ja det ä väl nåt liknande jag ska ha. Ska du osså ha 18.5kw?
Har du också cirkelsåg? Frågan är vad som blir oskarpt först, kedjan eller klingan? Är nog i så fall bäst att såga med kedjesågen så man får bitar som passar i cirkelsågen med så få skär som möjligt

Vad ska du bygga ramen av? Jag hade tänkt bygga nån slags räls som sågen går på. Sågen ska bestå av en platta där man sätter motorn på å svärdet längst ut på plattan

15kw elmotor .

Aha hur hade du tänkt bygga själva sågen? Ä det en fot eller flänsmotor?

Nu har man tänkt lite å kommit fram till vad det blir för sågar. Det blir en bandsåg med 38mm band som kan ta stockar upp till 1.4m samt en vanlig sågbänk med cirkelsåg som har 1000mm klinga. Valde det mindre bandet för att de bredare va så satans dyra å verkar inte va så lätta att slipa. Den mesta sågningen kommer gå med cirkelsågen som sågar riktigt snabbt med sin 22kw motor. Så därför gör det inget att sågningen med bandsågen går lite segare. Motorn i bandsågen blir en 15kw

Köper du bredare band så är det lika bra att investera i stellit på en gång. 80-120mm kräver sin konstruktion, men då behöver du inte heller någon klingsåg.

Titta på Wimmers sågar t.ex. De har snedställt hela såghuvudet så att bandet träffar stocken i en vinkel bl.a. Grym kapacitet.

Jo jag har kollat på det men när det gäller matningshastighet slår de inte cirkelsågarna alls
Å sen är det svårt att hitta hjul till breda band

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.