D Djävulssnickarn skrev:
Det mesta är för att formsåga stockar eller att såga ut specialdimensioner av trägrejer till snickeriprodukter.
Men ibland blir det att såga brädor, å då tänkte jag som sagt blocka med kedjesågverket å såga brädorna med cirkelsåg.
I fall du fortfarande tänker bygga bandsågverk så hör med mekwood info@mekwood.se vad bandhjul till woodmizer lt70 kostar. Dessa klarar band upp till 50 mm och har vanlig kilrem som slitage yta på drivhjulen.

Vill du ha ännu bredare bandhjul för ännu bredare sågband hör med bamsesågen som säljer Trak-met bandsågverken, du kan nog få köpa som reservdel.
Trak-Met TTS-800/60 80cm hjuldiameter, 60 mm bandsågsblad
Trak-Met TTS-800 Premium, 90cm hjuldiameter, 100mm bandsågsblad.
Du kan nog ochså köpa bladledarrullar härifrån dessa hjul har vanliga kilremmar som slitageyta så de är relativt biliiga att byta ut . Ett litet byggtips försök bygga så stor öppning så du kan såga djupt ner i stocken min b1001 sågar 250mm ner i stockar och det är inte mycket om man sågar stora stockar. Byggtips kolla på den här länken https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=140&t=323867&lv=0&start=45 liten bandsåg men det är bara att skala upp den till önskad storlekt. Hydraulsik bandspänning med liten hydraulisk domkraft, elhöjning med trapetsaxel ,

Det kommer att bli ett kedjesågverk. Det ska ändå bara va till snickeridetaljer, när jag ska massproducera brädor så kör jag cirkelsågverket, det tar dock bara 40cm i diameter så man får då ha kedjesågen för att reducera ner stockarna lite.
Har sett en kedjesåg som heter Speedsaw, den hade ett stort kedjedrev som satt direkt på motorns axel. Var kan man hitta en sån?

Har haft en sådan Speed Saw e8 med vajermatning innan jag köpte bandsåg verket. Funkade riktigt bra och hade mindre känslig skärutrustning än bandsåg verket. Logosol slutade med den enligt en källa var den för dyr att tillverka. Hade inga problem med den. Nackdel 6 mm sågsnitt mycket spån , jag får ut ungefär en till två brädor till av de övergrova stockar jag sågar numera med bandsågen. En annan nackdel är åtgången av kejeolja. Jag tänkte först ha kvar kedjesågen och blocksåga med den och sedan köra blocket genom en större torrklyvsåg med matning för att klyva fram brädor och plank. Hastighetsmässigt 8 kw kedjesåg mot min 12 kw bandsåg är inte stor skillnad på normalgrovt timmer. Provade innan jag sålde den för att jämföra. Till Speed Saw fanns det bara tyvärr 50 och 70 cm svärd. Dyra men höll länge sågade mellan 2015-2019 150-300 stockar per år för hemmabruk, två svärd och 10 kedjor och mycket kedjeolja gick det åt under den tiden.

På vanliga stock blir det bara 2 skär per stock å sen så kör cirkelsågen resten. Så åtgången av olja är inget problem. Inte de grova skären heller för de bitarna som sågas bort från blocken hugger jag ved av

H _hemmasnickaren skrev:
Hej, har en b1001 12kw den sågar stockar upp till 1 m i diameter, men tyvärr bara max 85 cm max brädbredd. Haft den sedan 2019 har sågat ytterpanel panel och byggvirke till en större gårdsverkstad. Sågen har funkat bra till det. Dock driver jag ett litet snickeri med inriktning på massiva möbler i trä och har fått möjlighet att ta hand om grova stockar 100-140 cm till ett billigt pris. Funderar därför på att bygga en egen bandsågsverk eller kedjesågverk för övergrovt ska kunna såga bräder med bredd upp till 140 cm. Fördel bygga egen elkedjesåg 15 kw med långsvärd och extra oljesmörjning, vattenkylning. Är att det är enkelt, ger bräder som håller måtten och tämligen billigt att bygga. Bygga bandsågverk är lite mer omständligt, lite mer avancerade lösningar att bygga. Ska du bygga en stor bandsåg som ska klara att såga grovt bör du bygga med hjul som klarar minst 60 mm helst 100mm breda sågband. Bandhjulen går nog att köpa nya i från woodmizer eller bamsesågen trakmet som reservdel.
Har en grov tall, kanske 70-100cm i roten
Tar du på dig att såga upp en sån i säg 2-2.5" plank? Tänkte ha som golv, 5-6m längd

H _hemmasnickaren skrev:
I fall du fortfarande tänker bygga bandsågverk så hör med mekwood info@mekwood.se vad bandhjul till woodmizer lt70 kostar. Dessa klarar band upp till 50 mm och har vanlig kilrem som slitage yta på drivhjulen.

Vill du ha ännu bredare bandhjul för ännu bredare sågband hör med bamsesågen som säljer Trak-met bandsågverken, du kan nog få köpa som reservdel.
Trak-Met TTS-800/60 80cm hjuldiameter, 60 mm bandsågsblad
Trak-Met TTS-800 Premium, 90cm hjuldiameter, 100mm bandsågsblad.
Du kan nog ochså köpa bladledarrullar härifrån dessa hjul har vanliga kilremmar som slitageyta så de är relativt biliiga att byta ut . Ett litet byggtips försök bygga så stor öppning så du kan såga djupt ner i stocken min b1001 sågar 250mm ner i stockar och det är inte mycket om man sågar stora stockar. Byggtips kolla på den här länken [länk] liten bandsåg men det är bara att skala upp den till önskad storlekt. Hydraulsik bandspänning med liten hydraulisk domkraft, elhöjning med trapetsaxel ,
Bandhjul till woodmizer lt70 var inte så farligt dyra drivande 2600kr+moms, yttre 2300kr+moms. nya

Kolla om det finns ett sågverk i närheten som du ev kan få köpa gamla delar av, många gånger så byts det långt innan det är slut då det är dyrt att stå still för reparation

F Fredrik Bergkvist skrev:
Köpte mina I Polen 500mm i diameter
Hur mycket fick du betala för dom baandhjulen

H _hemmasnickaren skrev:
Hur mycket fick du betala för dom baandhjulen
2400 med frakt och bussningar för 40mm axel

2400 med frakt och bussningar för 40mm axel
Vart i från beställde du bandhjulet

Här kommer länken.

[länk]
Har du någon bild på ditt hemmabyggda bandsågverk

H _hemmasnickaren skrev:
Har du någon bild på ditt hemmabyggda bandsågverk
Har inte börjar bygga det än.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.