14 632 läst ·
84 svar
15k läst
84 svar
Delar till bandsågverk
Motorer vet jag vart jag kan hitta, bör nog finnas en 30kw nånstans
En annan idé med hjul kanske är om man kunde hitta hjul från en gammal Jonsered eller liknande, vart kan man hitta såna?
En annan idé med hjul kanske är om man kunde hitta hjul från en gammal Jonsered eller liknande, vart kan man hitta såna?
Självbyggare
· Jämtlands län
· 174 inlägg
Känner en som sågar med en SerraAlpina bandsågverk han sågar med 18.5 kw elmotor och 100 mm bredd på sågband med 30 kw sågmotor då kan man såga med hög matningshastighet. Dock behöver du ha rejält uppsäkrade huvudsäkring i elmätarskåpet och grov jordkabel fram till ditt bandsågverk.
50-80 mm bredda sågband och 15-18.5 kw sågmotor. Då kan du såga ganska effektivt och snabbt och du klarar dig med lägre huvudsäkring och sågbanden är betydligt billigare än 100-150 mm band.
Min b1001 sågar med 12 kw och 35mm band. Sågar rakt efter jag började med 1.1 mm tjocka band. Sågar ganska snabbt plank av stockar upp till 350-400 mm i diameter. Sedan får man såga betydligt långsammare. Annars går bladen av eller hoppar av bandhjulen.
50-80 mm bredda sågband och 15-18.5 kw sågmotor. Då kan du såga ganska effektivt och snabbt och du klarar dig med lägre huvudsäkring och sågbanden är betydligt billigare än 100-150 mm band.
Min b1001 sågar med 12 kw och 35mm band. Sågar rakt efter jag började med 1.1 mm tjocka band. Sågar ganska snabbt plank av stockar upp till 350-400 mm i diameter. Sedan får man såga betydligt långsammare. Annars går bladen av eller hoppar av bandhjulen.
Självbyggare
· Jämtlands län
· 174 inlägg
Bandhjul kolla med bamsesågen som säljer trakmet bandsågverk vad dom vill ha för bredda bandhjul borde gå att köpa som reservdel.
Gummidäck tror jag inte på om man ska såga mycket och göra ett riktigt och seriöst bandsågverks bygge.
Gummidäck tror jag inte på om man ska såga mycket och göra ett riktigt och seriöst bandsågverks bygge.
Redigerat:
Självbyggare
· Jämtlands län
· 174 inlägg
Tänker du bygga egen hydraulisk timmerhantering eller tänker du manuellt vända,hantera låsa fast stockar.
Redigerat:
Har 63amp in till stallet där sågverket ska va och det ska räcka
Allvetare
· Västra götaland
· 10 917 inlägg
Har du sett den där?
Självbyggare
· Jämtlands län
· 174 inlägg
dock med smala sågband, men bra inspiration.
Aha det kan va värt att kolla på, förmodligen är det mindre än det jag ska ha men man kan ju utgå från ritningen å skala upp om det behövs.
Det som verkar klurigast är upphängning av såghuvudet, det kommer nog att bli mycket tungt. Motorn är en ASEA från år 1940 och den väger betydligt mer än vad motorer med den effekten gör idag
Det som verkar klurigast är upphängning av såghuvudet, det kommer nog att bli mycket tungt. Motorn är en ASEA från år 1940 och den väger betydligt mer än vad motorer med den effekten gör idag
Kollade på det nu och de där ritningarna kostade visst 95 dollar, alltså nästan 1000kr.
Storleken ser väldigt passande ut men jag lär behöva ett betydligt grövre motorfäste till min feta klump till motor
Storleken ser väldigt passande ut men jag lär behöva ett betydligt grövre motorfäste till min feta klump till motor
Allvetare
· Västra götaland
· 10 917 inlägg
Den ger ju bra förståelse för hur kraftigt det behöver vara även om jag kan tycka att det är lite mycket "montera ihop" dyra saker, snarare än DIY.. Köpa ritningar känns ju inte helt nödvändigt, kan man bygga något sånt bör man nog kunna skissa upp det på ett papper med....H _hemmasnickaren skrev:
Imponerande ansats! Jag tror du kommer spara jämmer o elände på att köpa färdiga hjul från någon tillverkare av sågar. Jag har sett bildäck osv men tror inte på det av flera anledningar. I ett första skede hade jag nog fokuserat på att få till en lösning som kan styra ett sågband övh. Dvs tilt/camber (vinklarna för hjulen), bandrullar, spännanordning och guideblock. Många sågar har en guidearm som går att flytta efter bredd på ämnet; den måste också gå att justera in tillräckligt exakt.
Jag utgår ifrån processen jag går igenom när jag riktar in min lt70. Som andra säger så kika på Matt Cremona, men även Matthew Collins. Den senare bygger en ganska stadig variant om något..
Jag utgår ifrån processen jag går igenom när jag riktar in min lt70. Som andra säger så kika på Matt Cremona, men även Matthew Collins. Den senare bygger en ganska stadig variant om något..
Självbyggare
· Jämtlands län
· 174 inlägg
Ja, det finns många fördelar respektive nackdelar med smala kontra bredd bandsågsblad. Kapacitetmässigt ska man såga full produktion så bör man såga med 100-150 mm band. Men då bör man ha full hydraulisk timmerhantering, kedjedrivet stockbord, drivna transportband för sågat virke och bakved. Kantverk kan också vara bra och ökar såg kapaciteten. Då pratar om en anläggning med mindre industriell kapaciteten kostar därefter,men då har man såg med kapacitet. Sedan kanske man vill ha en virkestork med kapacitet därefter och det kostar mycket om man inte kan bygga någon egen tork med styrning själv. Naturligtvis är bandsågsbladen dyrare, lika så slip- och skränkutrustning, kan lätt kosta 100000-150000. Många som sågar med bredbandsågverk lämnar in bandsågsbladen för proffsslipning. Dessa bandsågverk ligger i prisklassen 500000kr och uppåt.
Dessa bandsågverk kräver höga huvudsäkringar och fasta elkostnader därefter.
Såg banden dyra kostar ca 2500-7000kr styck.
Smal blad bandsågverk ,som min b1001 som sågar med sågband upp till 35mm.
Fördelen är relativt billiga bandsågsblad 500-3500 kr styck en spik sågning behöver inte vara så dyr. Man kan också såga med carbid bestyckade bandsågsblad som inte behöver slipas. Dyra men håller skärpan länge. Det finns också blad som är sterlit bestyckade som slipas enkelt men behöver inte skränkas. Går att såga länge med dessa såg band och kostar inte mycket mer än vad band. Slip- och skränkutrustningen är också billigare jag slipar med grindlux slipen med cbn skiva, rätt inställt ger den slipen ett bra slipresultat, men den tog tid att ställa in rätt och har modifierat den. Kostade mig 6500 kr och det är vad den slipen är värd tycker jag. Mycket av problem med såg band som dyker upp och ner i såg snittet beror på slipning och skränkning av såg band. Problem kan också bero på felaktiga inställningar av stöd bladrullarna. Att dom står fel eller trycker bladet upp eller ner.
Jag kommer att köpa när jag får råd slip- skränkutrustning i från Alboga träteknik för ca 46000-50000kr ink moms. Dessa klarar slipa band 15-70 mm. Dessa maskiner ger ett perfekt slipresultat och jag tänkte framtid säkra mig för en eventuellt om några år uppgradera till bandsågverk med bredare band 60mm.
Smal bladiga bandsågverk som min b1001 tappar i såg hastighet med stockar i från 40 cm och uppåt i diameter vid sågning av stockar i max diameter får man såga väldigt långsamt. Något bredare band tillsammans med högre motoreffekt kw ger ökad sågkapacitet, bättre mått tolerans och högre såg hastighet vid större diameter på stockarna. 50-80 mm band är en kompromiss mellan sågkapacitet, effektivitet, och en mer rimlig investeringskostnad och driftkostnad än 100+ mm bandsågverk. Allt hänger inte på sågens kapacitet minst lika mycket på kringutrustning och hur man hanterar stockar och färdigsågat virke. Något jag skulle vilja ha på nästa såg är större sågdjup än 250 mm för att kunna såga djupare ner i stockarna utan att lyfta bort sågade plank.
Dessa bandsågverk kräver höga huvudsäkringar och fasta elkostnader därefter.
Såg banden dyra kostar ca 2500-7000kr styck.
Smal blad bandsågverk ,som min b1001 som sågar med sågband upp till 35mm.
Fördelen är relativt billiga bandsågsblad 500-3500 kr styck en spik sågning behöver inte vara så dyr. Man kan också såga med carbid bestyckade bandsågsblad som inte behöver slipas. Dyra men håller skärpan länge. Det finns också blad som är sterlit bestyckade som slipas enkelt men behöver inte skränkas. Går att såga länge med dessa såg band och kostar inte mycket mer än vad band. Slip- och skränkutrustningen är också billigare jag slipar med grindlux slipen med cbn skiva, rätt inställt ger den slipen ett bra slipresultat, men den tog tid att ställa in rätt och har modifierat den. Kostade mig 6500 kr och det är vad den slipen är värd tycker jag. Mycket av problem med såg band som dyker upp och ner i såg snittet beror på slipning och skränkning av såg band. Problem kan också bero på felaktiga inställningar av stöd bladrullarna. Att dom står fel eller trycker bladet upp eller ner.
Jag kommer att köpa när jag får råd slip- skränkutrustning i från Alboga träteknik för ca 46000-50000kr ink moms. Dessa klarar slipa band 15-70 mm. Dessa maskiner ger ett perfekt slipresultat och jag tänkte framtid säkra mig för en eventuellt om några år uppgradera till bandsågverk med bredare band 60mm.
Smal bladiga bandsågverk som min b1001 tappar i såg hastighet med stockar i från 40 cm och uppåt i diameter vid sågning av stockar i max diameter får man såga väldigt långsamt. Något bredare band tillsammans med högre motoreffekt kw ger ökad sågkapacitet, bättre mått tolerans och högre såg hastighet vid större diameter på stockarna. 50-80 mm band är en kompromiss mellan sågkapacitet, effektivitet, och en mer rimlig investeringskostnad och driftkostnad än 100+ mm bandsågverk. Allt hänger inte på sågens kapacitet minst lika mycket på kringutrustning och hur man hanterar stockar och färdigsågat virke. Något jag skulle vilja ha på nästa såg är större sågdjup än 250 mm för att kunna såga djupare ner i stockarna utan att lyfta bort sågade plank.