Jag har köpt ett hus med fuktskador i båda badrummen. Det fäljde med försäkringspengar vid köpet på totalt 86 000 kr, efter åldersavdrag och självrisk. (Inkl. Moms).
Jag har tänkt att stå för rivningsarbetet, samt ombyggnad av planlösning i ett av badrummen samt ombyggnation för att kunna ha vägghängda Wc stolar.

Jag kontaktade mitt försäkringsbolag, Läsnförsäkringar och talade med besiktningsmannen som hade besiktigat och gjort en skadekostnadskalkyl.

Han sade att det troligtvis skulle vara omöjligt att få en entrepenör att ta på sig uppdraget, om han inte får totalentrepenad!
Detta för att han då får hela ansvaret på sig i tio år får eventuella fel i konstruktionen, inkl. mitt arbete.

"Enligt PER:s branschregler ska entreprenören utfärda ett kvalitetsdokument som anger vilket tätskikt som använts. Detta dokument, och gärna även en daterad kopia på monteringsanvisningen, visar du sedan upp för ditt försäkringsbolag ifall en skada inträffar".

Jag vill helst utföra renoveringen "by the book" så att säga, och det vore ju inte helt fel att ha ett sådant intyg, om en skada inträffar.

Men om jag inte hittar en entrepenör som är intresserad av delad entrepenad, så kan jag ju lika gärna utföra hela renoveringen själv, så länge som jag gör enligt gällande branschregler.
Dessutom är det väldigt svårt att över huvudtaget hitta en hantverkare som har tid i stockholmsområdet...

Hur hade ni gjort;

*Leja in en entrepenör som får totalentrepenad och därmed säljer allt material= dyrt och lång väntetid.

*Göra jobbet själv = Prisavdrag från försäkringsbolaget (70% av skadekostnaden) utbetalas + inget kvalitetsdokument.

/Rådvill

Kan ju tänka mig att antingen så river Du allt
och sen återställer firman.
Alternativt gör Du klart fram till tätskikten.
Skulle det bli nått problem i framtiden kan det ju inte
vara så svårt att se vems eventuellt fel det skulle vara
vid en skada.
Kan tänka mig att en röris vill montera fixtur och hela rördragningen.
Så man inte går ner för mycket i bestånds delar.
När vi gör badrum så gör vi färdigt till tätskiktet och
sen lejer vi in kakelfirma om inte dom egna har tid.
Så det blir ju ingen skillnad för dig.
Det bästa kan ju vara att kontakta en firma tidigt och
fråga hur dom ställer sig.

Mvh Putte

Mvh Putte

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.