9 446 läst ·
146 svar
9k läst
146 svar
Delad ekonomi eller gemensam? Hur gör ni och för- och nackdelar
Medlem
· Västra Götaland
· 38 inlägg
Hon borde ha reagerat på att kvinnor tjänar mindre än män, men det gjorde hon väl redan. En sorglig historia i sig. Sen tillkommer att kvinnor får lägre pensioner av ett antal olika skäl, det går att föra över PPM-slantarna och därigenom inte bara öka rättvisan utan minska skattebelastningen när pensionerna ska ut, det kan vara hyggligt mycket att tjäna på den manövern beroende på hur lyckosam man varit med placeringen av PPM.Nyfniken skrev:
?D Drosen skrev:
Jag tror inte att det handlar om vad man tycker om andras ekonomi. TS ville höra hur man kan sköta den gemensamma delen av ekonomin och alla som svarar bjuder på sig själv genom att berätta om hur de har det och hur det funkar för dom.
Så om jag skriver att allt gemensamt är det som funkar för mig och att jag aldrig skulle försöka få en annan fördelning än så, då bjuder jag på mig och mina erfarenheter. Det är inte samma sak som att ha synpunkter på andra.
Men jag kan tycka att man ska inte fastna i kronor och ören. vi investerar båda 100% av vår tid i vår förhållande, därmed är det för mig självklart att 100% av vår inkomst ska in på ett gemensam konto och att 100% av våra utgifter ska betalas från ett gemensam konto.
Du har rättF Fagerfjäll skrev:Det är en läggningsfråga hos den som tjänar mest, inget annat. Vi har gemensamma konto till 100% och trivs med det. Kan man dela säng kan man väl dela pengar, det förstnämnda är väl ändå så mycket mer intimt att några kronor hit och dit kan kvitta. Men som sagt det hänger på personligheten hos den som har högst inkomst.
Absolut men när man uttrycker sig så som en del gör så låter det lite hårt. Texharry73 skrev:
?
Jag tror inte att det handlar om vad man tycker om andras ekonomi. TS ville höra hur man kan sköta den gemensamma delen av ekonomin och alla som svarar bjuder på sig själv genom att berätta om hur de har det och hur det funkar för dom.
Så om jag skriver att allt gemensamt är det som funkar för mig och att jag aldrig skulle försöka få en annan fördelning än så, då bjuder jag på mig och mina erfarenheter. Det är inte samma sak som att ha synpunkter på andra.
Men jag kan tycka att man ska inte fastna i kronor och ören. vi investerar båda 100% av vår tid i vår förhållande, därmed är det för mig självklart att 100% av vår inkomst ska in på ett gemensam konto och att 100% av våra utgifter ska betalas från ett gemensam konto.
”Har man inte den samsynen på pengar så finns det andra problem med i bilden”
”Den ända anledningen till delad ekonomi är att den som har mest pengar inte vill dela med sig”
”Det blir ju att värdera varandras liv efter inkomst”
Bara man har en samsyn så är ju inget av sätten fel.
Så är det ju, men å andra sidan är det ju de anledningar de har med delad ekonomi, så även det kan man se som att bjuda på sig själv.Eddie76 skrev:
Absolut men när man uttrycker sig så som en del gör så låter det lite hårt. Tex
”Har man inte den samsynen på pengar så finns det andra problem med i bilden”
”Den ända anledningen till delad ekonomi är att den som har mest pengar inte vill dela med sig”
”Det blir ju att värdera varandras liv efter inkomst”
Bara man har en samsyn så är ju inget av sätten fel.
Det finns trådar med hårda diskussioner och personangrepp. Här kan jag tycka att alla är snälla mot varandra
Hej!
Beror ju på lite i vilken livssituation man är i. TS, du skriver att ni är sambo, men hittade ej om ni har barn (och om ja: gemensamma eller sedan tidigare förhållanden eller båda varianterna) samt er ålder, vad ni hade med er i form av tillgångar och hur länge ni varit tillsammans.
Vi har dock löst vår privatekonomi så här: alla pengar är gemensamma men delas fortfarande upp på olika konton som dock vi båda har tillgång till. Matkonto, sparkonto (långsiktigt) semesterkonto, buffertkonto, utgiftskonto mm. Det (lilla ) som blir över är nöjen men vi har fortfarande ingen egen privat del av nöjespengarna. Skall man dock köpa något större, tex min man vill köpa en ny mc nu i vår så diskuterar man det tillsammans. Inte direkt frågar ok utan mer tar upp det och kollar så att det inte krockar med den andres planer. Hitills har vi faktiskt inte bråkat om pengar, kanske är dock för att vi alltid är trygga med att vi har löst de nödvändiga utgifterna och sparande först.
Bakgrund: gifta, ett barn, tilllsammans i 17 år, hade inget med oss i boet då vi träffades som unga. Har olika inkomster.
Mvh
Beror ju på lite i vilken livssituation man är i. TS, du skriver att ni är sambo, men hittade ej om ni har barn (och om ja: gemensamma eller sedan tidigare förhållanden eller båda varianterna) samt er ålder, vad ni hade med er i form av tillgångar och hur länge ni varit tillsammans.
Vi har dock löst vår privatekonomi så här: alla pengar är gemensamma men delas fortfarande upp på olika konton som dock vi båda har tillgång till. Matkonto, sparkonto (långsiktigt) semesterkonto, buffertkonto, utgiftskonto mm. Det (lilla ) som blir över är nöjen men vi har fortfarande ingen egen privat del av nöjespengarna. Skall man dock köpa något större, tex min man vill köpa en ny mc nu i vår så diskuterar man det tillsammans. Inte direkt frågar ok utan mer tar upp det och kollar så att det inte krockar med den andres planer. Hitills har vi faktiskt inte bråkat om pengar, kanske är dock för att vi alltid är trygga med att vi har löst de nödvändiga utgifterna och sparande först.
Bakgrund: gifta, ett barn, tilllsammans i 17 år, hade inget med oss i boet då vi träffades som unga. Har olika inkomster.
Mvh
Här hemma kör vi samma konto! Våra löner kommer in på samma konto trots att det är väldigt stora skillnader i inkomster. Sedan separerar vi kostnader för mat på ett annat konto med kort. Vi har inte kört så länge men det känns ju som detta är ett måste på något sätt. Jag vill att vi sparar mot gemensamma mål och ska vi hitta grejer så gör vi det tillsammans
Vi har gjort det enkelt för oss. gemensamt sparkonto och sen varsitt kort. vi köper saker tillsammans och pratar öppet om vad vi vill göra och så gör vi detta tillsammans. Jag betalar tillexempel alla räkningar men hon för över nästan hela lönen till vårat sparkonto istället. sen om vi behöver pengar till diverse grejer så för vi över och köper detta. har vi som mål att spara för att resa etc så gör vi detta tillsammans och undviker då onödigt dyra nöjen osv.
Det beror väl lite på hur tajta man är. Sambos, sambos med barn, gifta, gifta med barn osv. Hur länge man varit ihop, typ. Sedan får man ju ta i bektande hur mycket man tjänar. När hustrun jobbade 75% så betalade jag minst 10K mer per månad för våra utgifter än henne, inget konstigt med det.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 535 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 535 inlägg
Eh varför?H hablam skrev:
Jag kan älskar en tjej över allt annat, det betyder inte att jag vill betala för hennes hästgrejer på bekostnad av mina egna intressen t.ex
Gemensam ekonomi är grund för mycket konflikter som man skulle kunna slippa med delad ekonomi.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 302 inlägg
Det gäller väl att vara flexibel och justera för läget om man har sådana problem som att den ene vill spendera majoriteten av överskottet på sin hobby.
Jag tror det är bra att ha en öppen dialog och transparens så fungerar det bra. Respektera varandras viljor och kanske tänka lite vad man gör med sina pengar. Behöver man verkligen spendera allt man har?
Jag tror det är bra att ha en öppen dialog och transparens så fungerar det bra. Respektera varandras viljor och kanske tänka lite vad man gör med sina pengar. Behöver man verkligen spendera allt man har?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det ligger mycket i vad du skriver!Johannes Carlsson skrev:
Jag har till exempel inte en susning om vad som kostat mest, sambons hästhobby (jo, hon har haft en egen häst också) eller min seglingshobby.
Men så länge var och en , och barnen förstås, får ut det hon/han vill ha av livet, så varför bråka om några tusenlappar hit eller dit?
Men om det börjar kärva får man förstås sätta sig ner och titta på var pengarna läcker ut okontrollerat.
Och att killar ofta tjänar lite mer än tjejer ska naturligtvis inte betyda att de skall konsumera mera!
Här fungerar det så att jag betalar alla räkningar och min fru sparar "sina" pengar. Får jag något över efter räkningarna betalats så kan jag ju lägga en del på mina hobbies. Nu tjänar jag en hel del mer än henne så det fungerar bra, det är väldigt sällan jag måste säga till om påfyllning för att räkningarna överstigit min lön den månaden.
Jag tror hon sparat ihop en hel del pengar
Men det är ju hennes hobby så jag bryr mig inte så mycket om vilket.
Jag tror hon sparat ihop en hel del pengar
Erik_Hansson skrev:Hur kan man säga mina och dina pengar om man lever i ett seriöst förhållande? Det blir ju att värdera varandras liv efter inkomst... ni med olika inkomst. Hur värderar ni er själva för att få ha mer 'egna' pengar över?
Vi har gemensam ekonomi helt och hållet. Det är inga problem och vi behöver inte räkna av mot varandras konton, inkomster eller så.
Det där fungerar bara om man har exakt likadan prioritering av hur pengar ska användas. Om jag vill lägga mycket pengar på en hund och min sambo vill köpa dyr bil så är ju frågan vems utgifter som ska gälla.
Vi har gemensamt konto och har haft det enda sen vi flyttade ihop.
Tycker det fungerar väldigt bra faktiskt. Nu har ingen av oss några direkt hobbys utan det enda pengarna går till är typ lite vardagslyx (ut å käka å så), ungen och till renovering.
Men här är det sällan tjafs om stora utgifter. Jag sköter ekonomin helt och hållet och om det är en månad där inkomsten dippat lite eller räkningarna ligger på hög inför betalningen så informerar jag om hur läget för månaden ser ut. Sen läggs en stor del av pengarna över på ett buffertkonto, detta får lov att röras men tanken är ju såklart att man ska överleva på det som är på kortet. Utöver det så har vi ett renoveringskonto som bara jag har tillgång till, så all renovering betalas med det kontot.
Hamnar man i en tvist där båda har dyra hobbys och man inte har tillräckligt att finansiera bådas behov så ska man nog snarare ha en dialog om ekonomin snarare än att säga att en måste backa. Jag anser att båda ska ha samma kapital oavsett ens lön. Man bor tillsammans och då ska man inte särbehandla varandra bara för att den ena tjänar si och så. Eller är pengar viktigare än kärlek och respekt?
Tycker det fungerar väldigt bra faktiskt. Nu har ingen av oss några direkt hobbys utan det enda pengarna går till är typ lite vardagslyx (ut å käka å så), ungen och till renovering.
Men här är det sällan tjafs om stora utgifter. Jag sköter ekonomin helt och hållet och om det är en månad där inkomsten dippat lite eller räkningarna ligger på hög inför betalningen så informerar jag om hur läget för månaden ser ut. Sen läggs en stor del av pengarna över på ett buffertkonto, detta får lov att röras men tanken är ju såklart att man ska överleva på det som är på kortet. Utöver det så har vi ett renoveringskonto som bara jag har tillgång till, så all renovering betalas med det kontot.
Hamnar man i en tvist där båda har dyra hobbys och man inte har tillräckligt att finansiera bådas behov så ska man nog snarare ha en dialog om ekonomin snarare än att säga att en måste backa. Jag anser att båda ska ha samma kapital oavsett ens lön. Man bor tillsammans och då ska man inte särbehandla varandra bara för att den ena tjänar si och så. Eller är pengar viktigare än kärlek och respekt?