5 598 läst ·
11 svar
6k läst
11 svar
Dela och lägga plattor vid golvbrunnen
På konsumentens sida
· 3 627 inlägg
Det kan vara svårt att lägga plattorna snyggt kring golvbrunnen. Här berättar Sten Holmqvist vid BKR hur en plattsättare går till väga för att utföra ett snyggt jobb.
Du kan läsa artikeln här: Dela och lägga plattor vid golvbrunnen
Du kan läsa artikeln här: Dela och lägga plattor vid golvbrunnen
Administrator
· Skåne
· 8 676 inlägg
Nej, det var en läsare som bad oss att skriva en artikel om hur man bäst beskär plattorna kring golvbrunnen. Svårt att göra alla nöjda 
Skrivet av: Oscar
Lite lustigt med bildtexten till bild nr.4 eftersom det uppenbarligen bara är en klinkerram som ligger löst ovanpå mosaiken, man ser till och med mosaiken genom brunnssilen?
Angående golvbrunn mot vägg så upplever jag den väldigt enkel att montera i bjälklag men tvärtom betydligt svårare att göra snygg plattsättning med fall och stora plattor..
Lite lustigt med bildtexten till bild nr.4 eftersom det uppenbarligen bara är en klinkerram som ligger löst ovanpå mosaiken, man ser till och med mosaiken genom brunnssilen?
Angående golvbrunn mot vägg så upplever jag den väldigt enkel att montera i bjälklag men tvärtom betydligt svårare att göra snygg plattsättning med fall och stora plattor..
Skrivet av: Kurt
Det stora problemet är väl hur man fixar fallet runt golvbrunnen utan att fogsprånget blir för stort någonstans. På bilderna har ni diverse nya väggnära brunnar, och då är ju fördelen att man kan ha stora plattor och plana fall mot brunnen. Om man har en traditionell brunn har jag funderat på att såga plattorna diagonalt från hörnen på brunnen för att kunna få ett bra fall med små fogsprång. Gärna några idéer hur stora plattor man kan ha utan att göra sådana skärningar.
Det stora problemet är väl hur man fixar fallet runt golvbrunnen utan att fogsprånget blir för stort någonstans. På bilderna har ni diverse nya väggnära brunnar, och då är ju fördelen att man kan ha stora plattor och plana fall mot brunnen. Om man har en traditionell brunn har jag funderat på att såga plattorna diagonalt från hörnen på brunnen för att kunna få ett bra fall med små fogsprång. Gärna några idéer hur stora plattor man kan ha utan att göra sådana skärningar.
Administrator
· Skåne
· 8 676 inlägg
Ja, den här sidan är för konsumenter, ifall någon har missat det 
Jag har skaffat såna där plana, sågade naturstenar monterade på nät 30x30 cm som jag ska lägga i duschen som jag fixar nu. Men jag kan inte bestämma mig för hur anslutningen till klinkerramen ska se ut. Det blir väldigt mycket fogmassa mot ramen eftersom arken ju är ojämna i kanterna. Man kan kanske såga eller knäcka stenar med risk för att det blir vasst. Nån som har erfarenhet?
Klicka här för att svara