Det kan vara svårt att lägga plattorna snyggt kring golvbrunnen. Här berättar Sten Holmqvist vid BKR hur en plattsättare går till väga för att utföra ett snyggt jobb.

Du kan läsa artikeln här: Dela och lägga plattor vid golvbrunnen

E
Skrivet av: Morgan

Du världen vilken lärorik artikel!
Var det nyhetstorka nu på senhösten kanske?

Nej, det var en läsare som bad oss att skriva en artikel om hur man bäst beskär plattorna kring golvbrunnen. Svårt att göra alla nöjda ;)

E
Skrivet av: Mikael

Jag tycker den var bra.
Det var inte länge sedan jag själv stod inför uppgiften och sökte efter alla råd och tips. Det jag efter en tids letande kom fram till var väl ungefär det som sammanfattades i denna artikel.

E
Skrivet av: Oscar

Lite lustigt med bildtexten till bild nr.4 eftersom det uppenbarligen bara är en klinkerram som ligger löst ovanpå mosaiken, man ser till och med mosaiken genom brunnssilen?
Angående golvbrunn mot vägg så upplever jag den väldigt enkel att montera i bjälklag men tvärtom betydligt svårare att göra snygg plattsättning med fall och stora plattor..

E
Skrivet av: Kurt

Det stora problemet är väl hur man fixar fallet runt golvbrunnen utan att fogsprånget blir för stort någonstans. På bilderna har ni diverse nya väggnära brunnar, och då är ju fördelen att man kan ha stora plattor och plana fall mot brunnen. Om man har en traditionell brunn har jag funderat på att såga plattorna diagonalt från hörnen på brunnen för att kunna få ett bra fall med små fogsprång. Gärna några idéer hur stora plattor man kan ha utan att göra sådana skärningar.

E
Skrivet av: aspe

Jag kanske har fel, men har det inte funnits ett krav på golvbrunnens min.-avstånd från vägg i duschutrymme?

E
Skrivet av: Kurt

För normala golvbrunnar finns det minimimått. Det finns speciella golvbrunnar som är tänkta att placeras vid väggen. Dock är det problem med tätskiktet, som måste vara godkänt för just den specialbrunnen.

E
Skrivet av: Fredrik

Håller med Mikael, artikeln är kanon. Alla som surfar på den här sidan är inte fullblods-hantverkare. Man måste börja någonstans och är man helt grön kan såna här artiklar vara väldigt bra. :-)

Ja, den här sidan är för konsumenter, ifall någon har missat det ;)

E
Skrivet av: Tomas

Runtomkring brunnen brukar man använda max 15 x 15 cm , det går att ha större men då måste man vara väldigt noggrann hur man beskär fallet alltså flytspacklingen, ju brantare fall desto svårare blir det med plattsättningen

G
Jag har skaffat såna där plana, sågade naturstenar monterade på nät 30x30 cm som jag ska lägga i duschen som jag fixar nu. Men jag kan inte bestämma mig för hur anslutningen till klinkerramen ska se ut. Det blir väldigt mycket fogmassa mot ramen eftersom arken ju är ojämna i kanterna. Man kan kanske såga eller knäcka stenar med risk för att det blir vasst. Nån som har erfarenhet?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.