Medlem
· Västra götalands län
· 12 inlägg
Är det någon som har delat på en innerdörr och gjort en pardörr för att spara utrymme? dörren är så smal att bägge dörrhalvor behöver öppnas när man ska gå igenom dörren. Finns det några enkla trycken eller beslag som funkar bra för för denna typ av dörr? Dörren är till sonens rum så han vill ha möjlighet att stänga dörren ordentligt.
Alternativt vill jag dela dörren och göra en vikdörr. Behöver tips och inspiration.
Alternativt vill jag dela dörren och göra en vikdörr. Behöver tips och inspiration.
Löst ett liknande problem med en hopplös hall i en 40talslägenhet.
Bakgrunden var att beställaren ville ha en inneboende och ha möjlighet att stänga vardagsrummet mot hallen. Dörren satt i hörnet i vardagsrummet vilket gjorde omhängning till utåtgående till ett dåligt alternativ. Originaldörren hade kapat hallen till hälften när den stått öppen. Originaldörren var täckt vilket gjort hallen kolmörk och oinbjudande.
Löste problemet med en minimal pardörr i en 90karm. Öppen ryms den i smygen in till vardagsrummet. Stängd är den ett smycke i hallen.
Beslaget är en fönsterspanjolett som låser både mot karmöverstycket och mot den passiva dörren i ett moment. Gångjärn och låsbleck till originaldörren sitter kvar. Det gör att om nästa ägare till lägenheten av någon anledning vill sätta tillbaka den är det bara att bära upp den från förrådet.
Dyr lösning. Men väger man det mot att flytta är det värt det många gånger om.
Mvh Findus
Bakgrunden var att beställaren ville ha en inneboende och ha möjlighet att stänga vardagsrummet mot hallen. Dörren satt i hörnet i vardagsrummet vilket gjorde omhängning till utåtgående till ett dåligt alternativ. Originaldörren hade kapat hallen till hälften när den stått öppen. Originaldörren var täckt vilket gjort hallen kolmörk och oinbjudande.
Löste problemet med en minimal pardörr i en 90karm. Öppen ryms den i smygen in till vardagsrummet. Stängd är den ett smycke i hallen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Beslaget är en fönsterspanjolett som låser både mot karmöverstycket och mot den passiva dörren i ett moment. Gångjärn och låsbleck till originaldörren sitter kvar. Det gör att om nästa ägare till lägenheten av någon anledning vill sätta tillbaka den är det bara att bära upp den från förrådet.
Dyr lösning. Men väger man det mot att flytta är det värt det många gånger om.
Mvh Findus
Medlem
· Västra götalands län
· 12 inlägg
Snyggt gjort! Tack för tipset. Försöker mig på något liknande.
Klicka här för att svara
