Jag har en 3m lång Festool skena som jag inte riktig får plats till.(bor i lägenhet) Ska man dela den i 2 eller är det bättre att sälja och köpa en ny? Tycker dock det är lite synd att såga i den och jag redan en 1400 skena som dock kan vara för kort.
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Finns väl inget bra svar på den frågan, det beror på många faktorer. Jag hade nog delat den ner till 250 el. 240 så man kan klyva skivor lätt och ändå kan den stå upp inne i lägenheten bakom en hylla eller nåt.
Jag har 2 x 140 och tycker att det är lite osmidigt att skarva ihop dem, men en längre kan ju vara knepig att få med i bilen etc.
Jag har 2 x 140 och tycker att det är lite osmidigt att skarva ihop dem, men en längre kan ju vara knepig att få med i bilen etc.
Du menar jag ska mäta hur högt jag har till taket? ;-)
Jag skulle dela den på mitten = 2 st 1500 mm. Längden 1500 ger bekväm delning av skivor med måttet 1200 mm + utrymme för sågen.
Kanske skulle jag kapa den återstående biten om 1500 mm ytterligare en gång och därigenom skapa en lämplig skena för en såglåda, förslagsvis 600 mm. Återstoden 900 mm bör passa som förlängning av den längre skenan, = 2400 mm.
Det viktiga är att kapa absolut vinkelrätt! Och att anskaffa ett skarvstycke.
per
Kanske skulle jag kapa den återstående biten om 1500 mm ytterligare en gång och därigenom skapa en lämplig skena för en såglåda, förslagsvis 600 mm. Återstoden 900 mm bör passa som förlängning av den längre skenan, = 2400 mm.
Det viktiga är att kapa absolut vinkelrätt! Och att anskaffa ett skarvstycke.
per
Pernitta: Jag har ju redan en 1400 skena. Dvs. jag kommer ha 1,4 + 1.5 + 0,9 + 0,6 , då kan jag iaf. skryta med att ha många skenor!
Nu behöver jag bara komma på vad jag ska dela skenan med, som du sa ska det vara vinkelrätt......
Sälj 1400 mm skenan, Du får säkert igen nästan alla pengarna. Om inte annat finansierar de ett besök på mekanisk verkstad som hjälper Dig med den vinkelräta delningen.
Sedan kan Du skryta med att Du har väl anpassade skenor, i alla fall vad gäller deras längd.
per
Sedan kan Du skryta med att Du har väl anpassade skenor, i alla fall vad gäller deras längd.
per
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Jag menade faktiskt precis så.
Går det inte att såga med sänksågen för kapningen...
Går det inte att såga med sänksågen för kapningen...
Du kanske vill byta mot mina två 1400-skenor som är permanent ihopmonterade med dubbla skarvstycken?
Det är nämligen så att det är omöjligt att få skarvarna helt stumma. Om man delar en skiva på längden med en skarvad skena, blir snitten inte alltid helt raka. Det är inga stora avvikelser. Kanske någon millimeter på en normal skiva. Av den anledningen gör jag alltid tre markeringar när jag skall dela en skiva på längden..
Det är nämligen så att det är omöjligt att få skarvarna helt stumma. Om man delar en skiva på längden med en skarvad skena, blir snitten inte alltid helt raka. Det är inga stora avvikelser. Kanske någon millimeter på en normal skiva. Av den anledningen gör jag alltid tre markeringar när jag skall dela en skiva på längden..
Du är ingen vidare säljare....... ;-) Tack för erbjudandet, men jag tror jag delar den i 240 och 60. Då har jag också till en såglåda som Pernitta föreslog.mattiasp skrev:Du kanske vill byta mot mina två 1400-skenor som är permanent ihopmonterade med dubbla skarvstycken?
Medlem
· Västra Götaland
· 219 inlägg
Fotogen?
Jag fick en gång lära mig att man skulle använda T-sprit. Fotogenen har ju högre flampunkt. Är det därför du tipsar om fotogen?
Eller hade jag en dålig lärare?
Mats
Jag fick en gång lära mig att man skulle använda T-sprit. Fotogenen har ju högre flampunkt. Är det därför du tipsar om fotogen?
Eller hade jag en dålig lärare?
Mats
Medlem
· Västra Götaland
· 219 inlägg
Lite OT, men jag blev nyfiken.
Om man använder tex T-sprit vid kapningen. Kyler den tillräckligt, eller kan det rent av ta eld av friktionsvärmen av sågklingan?
Mats
Om man använder tex T-sprit vid kapningen. Kyler den tillräckligt, eller kan det rent av ta eld av friktionsvärmen av sågklingan?
Mats