Jag blir galen!
Har suttit och googlat i en timma nu efter insex-bits som är större än ”normalt”. Det går inte att hitta!?

Letar specifikt efter H12 men har stött på större modeller innan så det vore najs med ett set om 10-20 mm kanske. Skönt att ha dem med vänlig bits-fattning så att man kan köra dem med skruvdragaren.
Men det går inte ens hitta vanliga (alltså inte bits då) nycklar för H12….!?

Håller på att montera en vägghängd toalett och självklart ska man justera en av skruvarna med just H12 (följer inte med paketet förstås).

Har Hornbach, Biltema, Jula, Byggmax och Clas Ohlson i närheten, men ingen av dem verkar ha H12 i sitt sortiment.

Jag har hittat ett plåtverktyg som passar ganska bra, så jag får använda det och hoppas att skruven (som är av plast) inte slits sönder….

Om någon vet var jag kan hitta ett set med dylika insex-bits så bjuder jag på en öl!

🤨😖🤯

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
andreascarlsson andreascarlsson skrev:
Jag blir galen!
Har suttit och googlat i en timma nu efter insex-bits som är större än ”normalt”. Det går inte att hitta!?

Letar specifikt efter H12 men har stött på större modeller innan så det vore najs med ett set om 10-20 mm kanske. Skönt att ha dem med vänlig bits-fattning så att man kan köra dem med skruvdragaren.

Håller på att montera en vägghängd toalett och självklart ska man justera en av skruvarna med just H12 (följer inte med paketet förstås).

Har Hornbach, Biltema, Jula, Byggmax och Clas Ohlson i närheten, men ingen av dem verkar ha H12 i sitt sortiment.

Jag har hittat ett plåtverktyg som passar ganska bra, så jag får använda det och hoppas att skruven (som är av plast) inte slits sönder….

Om någon vet var jag kan hitta ett set med dylika insex-bits så bjuder jag på en öl!

🤨😖🤯
Skojar du???, tog typ 2 Sekunder att hitta H12, första som dök upp var Biltema, men det finns hur många leverantörer som helst….

• Gilla
Jorel03
  • Laddar…
C Clas Ekman skrev:
Skojar du???, tog typ 2 Sekunder att hitta H12, första som dök upp var Biltema, men det finns hur många leverantörer som helst….
Japp, hittade också den på Biltema. Men sen när man följde länken så fanns den inte.

Du får gärna länka den plus ”hur många som helst”! 🤗

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
Biltema
71-825
12-049

• Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
useless useless skrev:
[länk]

[länk]
Grymt. En av dem finns på lager här i Borås. Jag är skyldig en öl!

Nu sitter toan dock redan uppe, men jag skulle inför framtiden verkligen vilja hitta bits-kompatibla. Någon som hittar?

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Biltema
71-825
12-049
Ja, så kan man göra också förstås. Tack!

Tack för svaren! Jag skyller på att jag satt med telefonen och inte tänkte alls på varianterna med hylsnycklar och sånt. Ibland är man helt enkelt låst på sin tanke! 😆

Nu sitter som sagt toan uppe och jag slapp att panikhandla, ska beställa 10 och 12 från Proffsmagasinet till nästa gång det behövs.

Är H12 den största Insex-nyckel som finns?

Purre
Tack för svaren! Jag skyller på att jag satt med telefonen och inte tänkte alls på varianterna med hylsnycklar och sånt. Ibland är man helt enkelt låst på sin tanke! 😆

Nu sitter som sagt toan uppe och jag slapp att panikhandla, ska beställa 10 och 12 från Proffsmagasinet till nästa gång det behövs.

14, 17 och 19 finns också iaf. Finns säkert större än så också

Vanlig bits så skulle jag tro att tolvan är den största för sen blir skruvarna så grova att man knäcker bitsen innan man uppnår rätt moment.

Största som jag har använt är 27mm på industrin och det är då väldigt stora saker man skruvar i då.

Vanligt är dock 17 och 19mm det springer man på ganska ofta i olika maskiner. Tror m24 är 19mm och m20 17mm.

Jag blir galen!

🤨😖🤯
Du tar en skruv med rätt skalle för ditt behov och drar på två muttrar och låser dem på skruven, så har du ett verktyg. Så tar man t ex toppmuttrarna på en Honda XL500 som har 17 mm insex. 😉

H hovapettson skrev:
Du tar en skruv med rätt skalle för ditt behov och drar på två muttrar och låser dem på skruven, så har du ett verktyg. Så tar man t ex toppmuttrarna på en Honda XL500 som har 17 mm insex. 😉
Tro mig, jag letade som en galning här hemma efter muttrar med rätt dimension. Tydligen hade jag alla utom en som passade just H12.. 🤪

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.