1 817 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
dela 3-fasgrupp
Håller på att renovera tvättstugan i ett 50-talshus och tänkte att passa på att "röja lite i kablaget" (utanpåliggande) också.
Idag finns 2 st 3-fasgrupper (3*10A) till tvättmaskin och torktumlare. Matningen (egen grupp 10A) till diskmaskinen som finns på annan våning, passerar just vid TM o TT. Allt säkrat med gamla hederliga proppar. Skall kanske tillägga att ovan nämnd installation är ca 15 år gammal så skicket är gott.
Tänkte nu använda en av 3-fasgrupperna till TM, TT och diskmaskin ?l Detta genom att sätta en kopplingsdosa vid TM /TT och från denna sätta 2 uttag vid TM/TT, samt koppla på matningen till diskmaskinen.
Är detta lämpligt och tillåtet ?
Idag finns 2 st 3-fasgrupper (3*10A) till tvättmaskin och torktumlare. Matningen (egen grupp 10A) till diskmaskinen som finns på annan våning, passerar just vid TM o TT. Allt säkrat med gamla hederliga proppar. Skall kanske tillägga att ovan nämnd installation är ca 15 år gammal så skicket är gott.
Tänkte nu använda en av 3-fasgrupperna till TM, TT och diskmaskin ?l Detta genom att sätta en kopplingsdosa vid TM /TT och från denna sätta 2 uttag vid TM/TT, samt koppla på matningen till diskmaskinen.
Är detta lämpligt och tillåtet ?
Ja. Det är tillåtet att trefasfördela i kopplingsdosa, det är ej tillåtet att göra det i uttag (i bostadshus). Du bör dock märka i centralen att gruppen är trefasfördelad, samt skriva på dosan tex "Grupp 4 (3 faser)".
Min elektriker tänker göra precis så där i min tvättstuga, för att återanvända ett befintligt VP-rör när man lägger på flera belastningar. Ett smart sätt att slippa göra kulo-dragning. Man drar bara två fastrådar till i befintligt VP-rör, och sätter en kopplingsdosa.
Mja är det inte bara en rekomendation? (Väldigt bra sådan visserligen...) Paragrafryttararen MickeM tänker såhär: http://www.byggahus.se/forum/178715-post2.htmlmycke_nu skrev:
Hur står det till egentligen? =)
Hmm, jag hade tänkt ansluta en 230V dammsugare (på L1) och en 400 V varmvattenberedare (L2+L3) till en sån trefasgrupp. Får man det, och i så fall får man bara det om man matar gruppen via en trepolig säkring i normcentralen? Jag kan välja att ansluta varmvattenberedaren på 230V i nödfall.
Om jag minns rätt så har konsensus i de senaste trådarna varit att det är OK med enpoliga säkringar vid blandade laster om man har jordfelsbrytare, annars skall det vara trepoligt.
aspa-hasse: Det torde vara OK i ditt fall eftersom du inte blandar en- och tvåfaslaster på samma faser.
aspa-hasse: Det torde vara OK i ditt fall eftersom du inte blandar en- och tvåfaslaster på samma faser.
Tack för det mycke_nu, jag har jordfelsbrytare så då slipper jag klaga på elektrikern då...
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Delad effektvakt värmepump & laddbox?
Laddboxar -
Vilka LK klämrings/PushFit kopplingar till LK fördelarskåpen.
Vatten & Avlopp -
Hur täta kopplingar till hydropress m.m. Och vad gör delarna?
Vatten & Avlopp -
Rörmokaren har flyttat upp fördelarskåpet och skarvat kopparrören under
Vatten & Avlopp -
Dela upp 3-fasgrupp i tvättstuga
El