offlarjon
Hej! Sålde mitt hus för ett halvår sedan & har för några dagar sedan haft nyckelöverlämning med de nya ägarna. "Bjöd" på ett par timmars genomgång av hus & med allt som följer med detta, men redan dagen efter började frågor komma in på sms. En av dem gällde badrumsbelysningen där köparna hävdade att detta inte fungerade, men för egen del vet jag att så var fallet eftersom jag tände takspotarna under genomgången av huset. Till slut visade det sig att de "missat" att spotarna redan var tända, men istället för att ursäkta sig för misstaget började de anklaga mig för att strömbrytaren var trög & inte funkade som den skulle, att jag borde känt till detta & kräver nu att jag ska komma & byta den. Efter detta har det varit mer gnäll i form av klagomål på t ex packningar i duschkranarna, att de också är tröga & kräver att jag ska byta även dessa. Jag & min sambo bygger i skrivande stund nytt hus i en annan del av landet & tecknade i samband med husförsäljningen en dolda-fel försäkring, just för att slippa denna typen av diskussioner efter att affären är avklarad. Så min fråga är egentligen om ovan exempel ens räknas som "dolda fel"? Eller hur bör jag besvara denna typen av krav? En sak hade varit om det hade gällt lite större saker t ex brister i konstruktionen, att värmepannan inte funkar som den ska osv. & annat som inte framkommit under besiktningen, men ovan exempel känns i min värld obefogat eftersom det rör sig om naturligt slitage (huset är trots allt 15 år gammalt).
 
  • Gilla
  • Wow
kjellinge och 6 till
  • Laddar…
Nej, det är inte dolda fel. Dels för att de inte var dolda, dels för att det påverkar priset för lite.
 
  • Gilla
kjellinge och 18 till
  • Laddar…
Den typen av fel har inget med dolda fel att göra, det tråkiga svaret är att ha ingen kontakt alls med dom, svara inte ens, du kommer inte kunna resonera med dom. Får du ett brev från en advokat kan du kontakta den som utfärdat dolda felförsäkringen
 
  • Gilla
kjellinge och 17 till
  • Laddar…
Varför skulle en advokat påverka om man ska svara eller inte? Svara men kort. Det är inte ett dolt fel.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Ett tips kan ju vara att be dem ställa en fråga på detta forum, om det är dolt fel eller ej. De lär får ett rungande NEJ så kanske de inser att det är de som är ute och cyklar... Alldeles för många verkar tro att förra ägaren är nån hyresvärd/mamma/pappa/frågelåda när de köpt hus. De behöver helt enkelt lära sig mycket om eget ansvar, husägande osv. Hänvisa dem hit!

Det är alltid bra om man kan ha en riktigt bra relation med förra ägaren, just för att kunna få svar på frågor. Därför ska man akta sig riktigt noga för att ställa dumma krav, såsom att "kranen är trög" eller liknande :-)
 
  • Gilla
  • Haha
Hemmapysslaren och 15 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson
offlarjon offlarjon skrev:
Hej! Sålde mitt hus för ett halvår sedan & har för några dagar sedan haft nyckelöverlämning med de nya ägarna. "Bjöd" på ett par timmars genomgång av hus & med allt som följer med detta, men redan dagen efter började frågor komma in på sms. En av dem gällde badrumsbelysningen där köparna hävdade att detta inte fungerade, men för egen del vet jag att så var fallet eftersom jag tände takspotarna under genomgången av huset. Till slut visade det sig att de "missat" att spotarna redan var tända, men istället för att ursäkta sig för misstaget började de anklaga mig för att strömbrytaren var trög & inte funkade som den skulle, att jag borde känt till detta & kräver nu att jag ska komma & byta den. Efter detta har det varit mer gnäll i form av klagomål på t ex packningar i duschkranarna, att de också är tröga & kräver att jag ska byta även dessa. Jag & min sambo bygger i skrivande stund nytt hus i en annan del av landet & tecknade i samband med husförsäljningen en dolda-fel försäkring, just för att slippa denna typen av diskussioner efter att affären är avklarad. Så min fråga är egentligen om ovan exempel ens räknas som "dolda fel"? Eller hur bör jag besvara denna typen av krav? En sak hade varit om det hade gällt lite större saker t ex brister i konstruktionen, att värmepannan inte funkar som den ska osv. & annat som inte framkommit under besiktningen, men ovan exempel känns i min värld obefogat eftersom det rör sig om naturligt slitage (huset är trots allt 15 år gammalt).
Jag lider med dig! Haft bekanta som haft samma problem där nya ägarna till lägenhet tror att gamla ägarna ska vara någon form av servicefolk i flera år efter köpet.

Där blev det block!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 9 till
  • Laddar…
offlarjon
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Ett tips kan ju vara att be dem ställa en fråga på detta forum, om det är dolt fel eller ej. De lär får ett rungande NEJ så kanske de inser att det är de som är ute och cyklar... Alldeles för många verkar tro att förra ägaren är nån hyresvärd/mamma/pappa/frågelåda när de köpt hus. De behöver helt enkelt lära sig mycket om eget ansvar, husägande osv. Hänvisa dem hit!

Det är alltid bra om man kan ha en riktigt bra relation med förra ägaren, just för att kunna få svar på frågor. Därför ska man akta sig riktigt noga för att ställa dumma krav, såsom att "kranen är trög" eller liknande :)
Ja det är exakt så jag tänker också - det lär ju dyka upp ett otal fler frågor om allt möjligt längre fram men tack vare sin trista attityd blir man ju sådär sugen på att vara snäll & hjälpsam i fortsättningen. Hade gladeligen svarat på diverse frågor om approachen varit annorlunda men som sagt, nu är det locket på som gäller.
 
  • Gilla
Appendix och 19 till
  • Laddar…
Absolut inte. Om dessa småsaker är viktiga för köpare så bör det kontrolleras. Köpet sker i befintligt skick. Fel som kan ge ersättning ska vara omfattande i ekonomisk betydelse typ några procent av köpebelppp.
Rekommendationen i detta fall är nog att avsluta kontakt, annars blir du vaktmästare för alla kommande småproblem
 
  • Gilla
SonnyListon och 13 till
  • Laddar…
Mitt råd är att du skall skippa alla varianter av att vara snäll med svar på frågor. Ju mer du säger desto bättre case kan de lägga upp OM de skulle få för sig att gå till domstol.

Småsakerna de har tagit upp hittils kan mycket väl växa till löjliga dimensioner.
 
  • Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
Vad är du rädd för egentligen?
 
offlarjon
H hempularen skrev:
Mitt råd är att du skall skippa alla varianter av att vara snäll med svar på frågor. Ju mer du säger desto bättre case kan de lägga upp OM de skulle få för sig att gå till domstol.

Småsakerna de har tagit upp hittils kan mycket väl växa till löjliga dimensioner.
Diskuterade lustigt nog precis detta med sambon här hemma :). Skickade nyss ett kort svar på hans kravställningar, ej på något sätt otrevligt men väldigt rakt & som omöjligt kan missförstås. Risken är ju som du skriver att detta kan användas mot en i en ev. kommande rättsprocess & då gäller det att ha vägt sina ord på guldvåg :). Och det blir knappast några fler allmosor i form av gratisinfo från vår sida. De verkar snarare använda hjälpen de får som ett slags sätt att försöka nästla in oss i fler problem, så bättre att kliva av tåget i tid.
 
  • Gilla
Hemmapysslaren och 16 till
  • Laddar…
Finns det någon skrift hos mäklaren om dolda fel och undersökningsplikt kanske du kan hänvisa dem dit, eller kanske till mäklaren? Möjligtvis med heads-up till mäklaren. Jag tänker att det är en vanlig fråga som mäklaren borde ha rutin på att avväpna och kanske dessutom säga att de ju faktiskt fått en genomgång vilket var väldigt bjussigt av dig.
 
  • Gilla
HEM2121 och 1 till
  • Laddar…
offlarjon
D Daniel 109 skrev:
Vad är du rädd för egentligen?
Att jag som säljare faktiskt har ansvar att bemöta denna typen av klagomål & kanske t o m behöva åtgärda vissa problem. Men av alla svar jag fått att döma kan jag nog andas ut trots allt ;)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
offlarjon
S Svante Svenson skrev:
Finns det någon skrift hos mäklaren om dolda fel och undersökningsplikt kanske du kan hänvisa dem dit, eller kanske till mäklaren? Möjligtvis med heads-up till mäklaren. Jag tänker att det är en vanlig fråga som mäklaren borde ha rutin på att avväpna och kanske dessutom säga att de ju faktiskt fått en genomgång vilket var väldigt bjussigt av dig.
Tyvärr har just den mäklaren vi använde slutat, men det finns ju fler representanter på samma mäklarfirma man kan kolla med detta om. Får kanske göra det om de inte ger upp.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
offlarjon offlarjon skrev:
Får kanske göra det om de inte ger upp.
Som "alla" redan varit inne på, ignorera dem bara!
 
  • Gilla
Appendix och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.