Planerar en vedeldad, oisolerad ute-bastu med "öppet" golv. Alltså små springor mellan golvreglarna för att få ett bra flöde med frisk luft. Vanligtvis så brukar det finnas tilluft bakom aggregat/kamin, men behövs det i dessa fall när hela golvytan är tilluft?
Om jag gör på detta sätt, behöver jag tänka på något speciellt kring frånluften?
Vanligt också att kaminen placeras vid ingången till bastun, men funderar på om den placeringen också är mindre viktig vid den här typen av golv.
Tack på förhand!
Om jag gör på detta sätt, behöver jag tänka på något speciellt kring frånluften?
Vanligt också att kaminen placeras vid ingången till bastun, men funderar på om den placeringen också är mindre viktig vid den här typen av golv.
Tack på förhand!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej det behövs inte. Prova att räkna på hur stort " hålet" blir om du har t.ex. 3 mm springor och räknar med den totala längden av alla springor i bastugolvet. Du blir förvånad ! I min bastu motsvarar det ett hål på 40*40 cm !!!
40 cm hål för frånluft?! Hur ser din formel ut för att räkna på detta?HasseTeknik skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 936 inlägg
Jag läste fel !G greenkarma skrev:
Se även tråden https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-har-vi-byggt-vara-fristaende-bastuar.297312/
Redigerat:
Det var en bra trådHasseTeknik skrev:
Jag läste fel !Det är tilluften, som du inte alls behöver bekymra dig över. Mina erfarenheter är ändå att du troligen klarar dig utan speciell frånluft också! Jag har i min bastu inte någon frånlluftsventil och har aldrig upplevt " dålig luft", så prova utan först är mitt tips.
Se även tråden [länk]
Jo, den rymmer många olika lösningar och det är kul att se de olika varianterna.
Klicka här för att svara