Någon som vet normen på hur många decibel en köksfläkt/kåpa inte bör överstiga ?
Förstår att ju mindre decibel desto bättre men jag tycker det är svårt att välja rätt när det måste bli en kombination lagom högt ljud med ett inte alltför högt pris....

Tips och rekommendationer mottages tacksamt !
 
Normen för lägenheter, hyres/bostadsrätter, är 35dB, du kan utgå från detta (detta gäller ljudnivå som finns hela tiden, det får gå upp högre under kortare stunder). Det är då max det ska vara i köket 1m från fläkten. Jag tycker dock att 32dB är vad man kan leva med om fläkten ska gå hela tiden som ventilation (dvs lägsta hastighet). I läge 2 och 3 osv så kan man klara högre värden vid kortare tid och matlagning. Tänk på att man upplever 3dB som en fördubbling av ljudstyrkan. Det blir en balans mellan luft och ljud, men jag skulle i alla fall se till att det fanns ett läge som man anser är "tyst", med fläkten igång

 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.