P
"För privatpersoner som avser att göra arbeten med kakel och klinker i egen fastighet gäller normalt att försäkringsbolagen accepterar sådana arbeten, under förutsättning att det utförs med utgångspunkt från funktionskraven i gällande branschregler och enligt tätskiktstillverkarens godkända monteringsanvisning. Byggkeramikrådetavråder dock från gör-det-självarbeten i våtrum, om man inte har god kännedom och vana inom området."

Hur får man god kännedom och vana om man inte har som yrke att utföra våtrumsrenoveringar...?

ACME skrev:
Nej, förbudet mot träbaserade skivor trädde i kraft 1/7 2007.
Gipsen har en övergångsperiod och blir bannlyst ett år senare, 1/7 2008.
Så bra, eftersom jag påbörjade bygget före 1/7 så följer jag alltså branschreglerna även fast jag har monterat OSB-skiva.

P
Om du nu framöver kliver in i ditt badrum, i egenskap av "plattsättare", och godkänner den felaktigt uppbyggda konstruktionen innan du börjar våtisolera och hänga plattor, så agerar du knappast fackmannamässigt.

Det var godkänt att montera skivorna innan den 1/7, men det är inte godkänt att sätta plattor på det underlaget efter den 1/7.

Tack för alla svar!
Intressant och lärorik läsning :)
// Kim

ACME skrev:
"För privatpersoner som avser att göra arbeten med kakel och klinker i egen fastighet gäller normalt att försäkringsbolagen accepterar sådana arbeten, under förutsättning att det utförs med utgångspunkt från funktionskraven i gällande branschregler och enligt tätskiktstillverkarens godkända monteringsanvisning. Byggkeramikrådetavråder dock från gör-det-självarbeten i våtrum, om man inte har god kännedom och vana inom området."

Hur får man god kännedom och vana om man inte har som yrke att utföra våtrumsrenoveringar...?
Är väl en sak att Byggkeramikrådet avråder från det. De talar ju i egen sak. Det intressanta för oss hempulare är ju dock vad försäkringsbolagen säger. Och i.a.f. mitt försäkringsbolag är nöjda med att det är fackmannamässigt utfört. De struntar fullständigt i tidigare erfarenheter. Om ett badrum är felaktigt utfört spelar det ju ingen roll om hantverkaren har 50 års erfarenhet, eller hur?

ACME skrev:
Träbaserade skivor eller råspont är aldrig ok på våtrumssidan av väggregeln.
Undantaget är om det är en gammal vägg med plank och råspont. Då får den vara kvar pga att BKR inte vill börja peta i bärande konstruktioner.
Tolkningsfråga som jag ser det. Möjligt att branchpraxis är så. Men läser man reglerna rakt up och ner så står det:

Vägg- och golvunderlag som avses utgöra underlag för montering av keramiska plattor i våtutrymmen skall i första hand vara av icke fuktkänslig karaktär d.v.s. ha formstabilitet efter nedfuktning. Om så inte är fallet skall underlaget bytas ut till, eller kompletteras med, icke fuktkänsligt material.
En OSB-skiva kompletterad med en fuktokänslig yttre skiva skulle kunna tolkas vara OK enligt denna text.

P
sandhall skrev:
Är väl en sak att Byggkeramikrådet avråder från det. De talar ju i egen sak.
Jovisst, men inte helt utan anledning, vilket man snabbt inser när man läser en del av inläggen här.
Många hemmapulare borde ha lagt fixkammen på hyllan och ringt en hantverkare för länge sedan. Inte alla, men många.

Och visst finns det "yrkesmän" som gör fel också, men felen görs sällan av dom som har "god kännedom och vana inom området".

P
sandhall skrev:
Tolkningsfråga som jag ser det. Möjligt att branchpraxis är så. Men läser man reglerna rakt up och ner så står det:
.................
En OSB-skiva kompletterad med en fuktokänslig yttre skiva skulle kunna tolkas vara OK enligt denna text.
Mitt svar som du citerar ovan är BKR's ståndpunkt i frågan. Det kom upp till diskussion i en annan tråd, och jag bollade frågan vidare till BKR, som svarade enligt nedan;

"Ang 5.7.1 "Träbaserade skivor skall inte användas i keramisk väggbeklädnad". så gäller det.
Det generella kravet under 5.1 Skall tolkas så att om du har en gammal vägg med plank och råspont, så kan den vara kvar. Det beror på att den då är bärande och vi skall inte ge oss på en redan bärande väggkonstruktion. Utan här kompleterar vi med annat material. Vidare syftar denna generella text till golvet, där det fortfarande är OK med golvspånskiva, men som kompleteras med annat material.
Men har vi en lättväggskonstruktion, då skall det inte vara skivor av trä, oberoende komplettering."

Med vänliga hälsningar/Best regards

Jochum Eliasson
Byggkeramikrådet

Hur fanken bygger man en stabil vägg som det går att skruva upp saker på om man inte får ha råspont bakom, gips och alla varianter av plattor suger hästba**e när det gäller upphängningsmöjligheter. Men det är klart, man kan ju lägga kottlingar väldigt tätt... Annars får det ju bli mollyplugg rakt igenom kakel och tätskikt m.m.

Jag har råspont i alla mina väggar och det hade jag tänkt ha även i ett nytt hus när/om jag bygger ett.

Snailman
ACME skrev:
Ja och hur får de som har som det som yrke, sin vana ifrån, föds de med den?:D

blir ungefär som om de som kört bil i minst tio år, råkar ut för minst olyckor - slutsats, vi förbjuder dem som inte kört bil i minst tio år, att köra bil...

K
Vana är aldrig medfött.
De som har det som yrke får sin vana ifrån att just ha det som yrke. De står i det varje dag.
Det finns också något som kallas lärlingstid. Under den tiden är handledaren ansvarig och övervakar arbetet.
Sen finns det ju de som tror att de kan och aldrig lär sig (det är de som borde byta bransch), men desamma gäller ju bilförarna. Det finns de som haft körkort och kört bil i mer än 10 år och ändå inte lär sig och förblir kassa bilförare och det är de som borde lämna bilen hemma... för alltid.

ACME skrev:
Mitt svar som du citerar ovan är BKR's ståndpunkt i frågan.
Hmm. Maxit verkar ha fått andra besked.

http://www.maxit.se/918/pagetype/1/intitemid/738/

Kan en byggskiva typ Plywood, OSB eller liknande användas i en våtrumsvägg?

Ja, men inte som underlag för tätskikt. Underlaget för tätskikt ska alltid utföras med en formstabil skiva som dess tillverkare rekommenderar som underlag till keramik. Plywood, OSB eller motsvarande typ av byggskiva lämpar sig för att underlätta infästning av detaljer i våtrum.

P
Snailman skrev:
Ja och hur får de som har som det som yrke, sin vana ifrån, föds de med den?
Som ktm nämner så har de flesta seriösa hantverkare en lärlingstid på 4 år i ryggen, och efter dom fyra åren tar det oftast ytterligare en tid innan de fd lärlingarna släpps lösa. Först på enklare uppdrag, och i takt med att dom visar kunskap och vilja så blir också uppgifterna mer avancerade.

Ingen som har en lärling anställd skulle kasta in denne på en badrumsrenovering på egen hand, men vissa GDS:are ger sig på vad som helst, utan att ha en aning om hur det bör gå till.

P
sandhall skrev:
Hmm. Maxit verkar ha fått andra besked.
Ja, uppenbarligen, men det får dom stå för.
Personligen litar mer på vad BKR säger än vad Maxit säger när det gäller att tolka BKR's regler..

Ingen som har en lärling anställd skulle kasta in denne på en badrumsrenovering på egen hand, men vissa GDS:are ger sig på vad som helst, utan att ha en aning om hur det bör gå till.[/QUOTE]

Jag håller med dig i sakfrågan om att göra själv inte är för alla men vad som förvånat mig är att så många ykesmän visar allmänt o intresse över dom nya reglerna. Av dom 4-5 jag var i kontakt med inför min badrums renovering hade ingen ens läst dom nya reglerna.I princip alla ville lägga tätskigt på golvgips.Motiveringen var att så har jag alltid gjort.
Jag tog beslut att göra arbetet själv lite därför.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.