lägg upp på TPB nu när jag lärt mig hur man laddar ner
Måste erkänna att jag inte riktigt helt förstår tankegångarna, hur ska ett handtag fastskruvat i en vägg kunna anta "farlig potential"? En fästskruv i ett elrör?hempularen skrev:
En tanke som slog mig nu, ni får ursäkta mig om det blir helt fel, klockan är mycket.
Om en sak är CE-märkt så får man använda den i sverige och europa.
Får jag följa polska regler och använda dessa i den svenska installationen?
eller spanska regler.
Om en sak är CE-märkt så får man använda den i sverige och europa.
Får jag följa polska regler och använda dessa i den svenska installationen?
eller spanska regler.
Nja, du/jag får inte tillämpa polska, spanska eller tyska elinstallationsregler i Sverige.el_richard skrev:
Trots EU har vi nationell lagstiftning i medlemsländerna. I Belgien (visst var det Belgien, eller nederländerna kanske ...) är det väl tillåtet att sälja marujiana, vilket inte automatiskt gör det tillåtet i Sverige.
Men CE-märkning är väl klurigare.
Jag kan tänka mig att det kanske är tillåtet att använda vilken material som helst förutsatt att den är för rätt spänning, CE-märkt och man följer tillverkarens anvisningar
Men jag är osäker, så är någon bättre underrättad så, ...kom igen ....
Vad jag fått lära mig i skolan så behöver man inte följa elinstallationsreglerna OM man kan bevisa att det installationsförfarandet man gör håller samma elsäkerhetsmässiga standard som de svenska reglerna.
Man kan alltså använda el-standard från yttre-mongoliet om man vill göra sig den mödan.
Man kan alltså använda el-standard från yttre-mongoliet om man vill göra sig den mödan.
Nä, du behöver inte följa elinstallationsreglerna, men elsäkerhetsverkets föreskrifter måste du följa (i Sverige). Och harmoniserar en standard från yttre mongoliet dåligt med elsäk, så har du mycket att bevisa.spinout skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 892 inlägg
Jag tror med stor betoning på tror att CE märkningen inte ger en automatisk rätt att använda en pryl hur som helst.
CE märkningen innebär inte att en pryl är typgodkänd enl. ett bestämt nationellt regelverk. CE märkningen av en elinstallationspryl innebär (tror jag) att den uppfyller reglerna i något EU land. Men en pryl som ex. uppfyller Polska normer uppfyller inte per automatik svenska normer.
Du kan ju ta parallellen med kraven på brandsäkerhet i djurstall. Bara för att du har en normkapsling som uppfyller regelverket för att få sitta i en villa så är det inte säkert att samma kapsling får sitta i ett stall.
En kapsling som uppfyller reglerna för att sitta i en spansk villa behöver inte uppfylla reglerna för att sitta i en svensk villa.
Ett godkännande innebär att prylen är godkänd för en specifik användning (eller flera specifika användningsområden), det kan aldrig bli generellt.
På samma sätt finns det massor av specialområden där även ganska alldagliga prylar inte får förekomma. Om du ex. tar med dig din kameraladdare till BB för att vara säker på få första bilden på ditt barn, så skall du bli utslängd, en vanlig lös anslutninsladd får inte förekomma i den miljön.
CE märkningen innebär inte att en pryl är typgodkänd enl. ett bestämt nationellt regelverk. CE märkningen av en elinstallationspryl innebär (tror jag) att den uppfyller reglerna i något EU land. Men en pryl som ex. uppfyller Polska normer uppfyller inte per automatik svenska normer.
Du kan ju ta parallellen med kraven på brandsäkerhet i djurstall. Bara för att du har en normkapsling som uppfyller regelverket för att få sitta i en villa så är det inte säkert att samma kapsling får sitta i ett stall.
En kapsling som uppfyller reglerna för att sitta i en spansk villa behöver inte uppfylla reglerna för att sitta i en svensk villa.
Ett godkännande innebär att prylen är godkänd för en specifik användning (eller flera specifika användningsområden), det kan aldrig bli generellt.
På samma sätt finns det massor av specialområden där även ganska alldagliga prylar inte får förekomma. Om du ex. tar med dig din kameraladdare till BB för att vara säker på få första bilden på ditt barn, så skall du bli utslängd, en vanlig lös anslutninsladd får inte förekomma i den miljön.
Nä CE-märkningen har inget med några nationella regelverk.hempularen skrev:
CE är väl en övergripande europeisk märkning som stipuleras i något EU-direktiv och testas genom att använda någon lämplig harmoniserad standard.
Men det jag nu skrev ger fortfarande inte något svar ifall vilken CE-märkt material som helst får användas i svenska installationer.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 058 inlägg
hempularen skrev:
Så kan man ju inte jämföra..
Har man körkortför bil så får man ju inte flyga helikopter.
om man utför en jordning av inkommande vatten, slipper man då göra en extra jordning i badrummet?
Ex. Räcker det med att potentialutjämna inkommande vatten i ett hyreshus, så slipper man jorda alla rör i samtliga badrum.
Ex. Räcker det med att potentialutjämna inkommande vatten i ett hyreshus, så slipper man jorda alla rör i samtliga badrum.
Mja.. Problemet är nu att de dras plastledningar i golvet, sen övergår dom till snygga kromade rör där dom syns. Så då spelar de inte så stor roll om du jordar inkommande. De kromade rören inne i den nyrenoverade badrummet kommer ändå inte ha jord.el_richard skrev:
snyggt att dra 4 mm kabel till kromade rör...