4 543 läst ·
4 svar
5k läst
4 svar
De nya branschreglerna
Efter att ha läst de nya branschreglerna så får man lite funderingar. Det ska kortlas för alla infästningar i ett våtrum. Som jag har förstått det är det bl.a. för att man ska kunna fylla hålet helt med silicon. Om man då bygger en vägg med stålreglar måste man kortla med virke för att få en botten i hålet. Är detta rimligt? Från att bygga en vägg som är helt fuktokänslig bestående av stålreglar och någon av de nya godkända skivorna bygger man då i prinicp en plankvägg. Plankvägg är att överdriva men det blir mycket kortlingar i ett badrum (skåp, armaturer, rörklammers, toapappershållare, krokar, duschstång med mera).
Är detta avsikten med de nya reglerna? Och var finns alla skador som omnämns i våtrum? För att få acceptans för de nya reglerna borde man kunna redovisa alla de skadefall som måste finnas byggda enligt de "gamla" metoderna.
Är detta avsikten med de nya reglerna? Och var finns alla skador som omnämns i våtrum? För att få acceptans för de nya reglerna borde man kunna redovisa alla de skadefall som måste finnas byggda enligt de "gamla" metoderna.
En bekant har hjäpt mig att renovera badrummet,
han jobbar enbart med fuktskador i badrum åt Länsförsäkringar
Han sa att de flesta fuktskador beror på slarv vid montering av golvbrunn/ klämring/ tätskikt / vid brunnen.
tänk på det............
han jobbar enbart med fuktskador i badrum åt Länsförsäkringar
Han sa att de flesta fuktskador beror på slarv vid montering av golvbrunn/ klämring/ tätskikt / vid brunnen.
tänk på det............
Man ska nog inte överdriva. Låt säga att du enbart använder stålreglar och de nya skivorna. Om det då läcker in vatten i väggen har du problem i all fall. Och hur ska du fästa handfat mm?Heavy skrev:Efter att ha läst de nya branschreglerna så får man lite funderingar. Det ska kortlas för alla infästningar i ett våtrum. Som jag har förstått det är det bl.a. för att man ska kunna fylla hålet helt med silicon. Om man då bygger en vägg med stålreglar måste man kortla med virke för att få en botten i hålet. Är detta rimligt? Från att bygga en vägg som är helt fuktokänslig bestående av stålreglar och någon av de nya godkända skivorna bygger man då i prinicp en plankvägg. Plankvägg är att överdriva men det blir mycket kortlingar i ett badrum (skåp, armaturer, rörklammers, toapappershållare, krokar, duschstång med mera).
Är detta avsikten med de nya reglerna? Och var finns alla skador som omnämns i våtrum? För att få acceptans för de nya reglerna borde man kunna redovisa alla de skadefall som måste finnas byggda enligt de "gamla" metoderna.
Som ovanstående säger, de flesta skador uppstår vid golvbrunnen.
Vi har väl tur som har plankvägg i konstruktionen redan
Har samma funderingar som Heavy. Håller på med ett badrumsprojekt. Tre av väggarna är innerväggar (träreglar) men den fjärde väggen är yttervägg (stenmur) som delvis är i direkt kontakt mot mark (suteränghus). Målet är att vi skall ha kakel på alla väggar. Av olika skäl (VVS ledningar i vägen samt att golvbjälklag inte går ända fram till väggen) kan vi inte mura direkt på ytterväggen utan måste regla upp en innervägg. Så långt jag har kunnat läsa på så förstår jag att detta är en känslig konstruktion och har därför reglat enbart med stålreglar för att undvika allt organiskt material inuti väggen. Väggen kommer att beklädas med fibercementskiva. Handfat, vattenburen handdukstork + vattenledningar kommer att monteras mot denna vägg.
Skall jag kortla bakom fästpunkterna?
Finns något oorganiskt material att använda till detta i stället för trä?
Skall jag kortla bakom fästpunkterna?
Finns något oorganiskt material att använda till detta i stället för trä?
Klicka här för att svara