5 600 läst ·
4 svar
6k läst
4 svar
Dax att bygga smyg tänker jag rätt tro?
Ikväll är det dax för mig att börja bygga invändiga smygar till min fönster på övervåningen.
De första smygarna som jag bygger i hela mitt liv blir till två fönster, ett runt ca 170cm i diameter och ett halvmåne ca 350cm. :-/
Tänker jag nu rätt i att göra följande?
Insidan smyg först
1. Sätta reglar med 10 cm avstånd, 20 mm från vart smygen skall sitta.
2. I med lite isolering mellan reglarna sedan böja in en 6 mm renoveringsgips och skruva fast denna.
3. Fixa den sista mm passningen med lite spackel.
4. Köpa en böjbar mdf och fästa denna på plats med sättlimm
Nu till listen
1 Göra en mall på kurvaturen på fönstret.
2 Såga ut i mdf
4 Fästlim + skruv
Och om allt ser väldigt bra ut fanerar jag hela smygen, har jag inte lyckats så bra spacklar jag och målar.
Vill få lite tips innan jag kör igång. Om jag lyckas med detta skall jag baskemej kolla om tummen mitt i näven inte gått lite uttåt
De första smygarna som jag bygger i hela mitt liv blir till två fönster, ett runt ca 170cm i diameter och ett halvmåne ca 350cm. :-/
Tänker jag nu rätt i att göra följande?
Insidan smyg först
1. Sätta reglar med 10 cm avstånd, 20 mm från vart smygen skall sitta.
2. I med lite isolering mellan reglarna sedan böja in en 6 mm renoveringsgips och skruva fast denna.
3. Fixa den sista mm passningen med lite spackel.
4. Köpa en böjbar mdf och fästa denna på plats med sättlimm
Nu till listen
1 Göra en mall på kurvaturen på fönstret.
2 Såga ut i mdf
4 Fästlim + skruv
Och om allt ser väldigt bra ut fanerar jag hela smygen, har jag inte lyckats så bra spacklar jag och målar.
Vill få lite tips innan jag kör igång. Om jag lyckas med detta skall jag baskemej kolla om tummen mitt i näven inte gått lite uttåt
Produkter som diskuteras: "mdf skruv"
MDF-skruv elförzinkad 200-pack FAST
För sammafogning av MDF-skivor
141 kr inkl moms
Läs mer
Ingen som själv har bjort smygar till runda fönster?
Då jag kommer fixa det ikväll är jag tacksam för alla tips
Då jag kommer fixa det ikväll är jag tacksam för alla tips
Våra smygar var redan monterade till våra halvmånefönster men listerna fixade jag ungefär på det sättet som du har i tankarna.
Skillnaden är att jag fräste till listerna med en överhandsfräs för att få en snygg profil på dem efter att jag sågat ut dem ur MDF-skivan. Sen målade jag listerna och satte upp dem med tryckluftspistolen (dyckert). Efter det fyllde jag på mellanrummet (som det råkade bli) mellan list och smyg med latexfox och gav det hela en slutmålning.
Skillnaden är att jag fräste till listerna med en överhandsfräs för att få en snygg profil på dem efter att jag sågat ut dem ur MDF-skivan. Sen målade jag listerna och satte upp dem med tryckluftspistolen (dyckert). Efter det fyllde jag på mellanrummet (som det råkade bli) mellan list och smyg med latexfox och gav det hela en slutmålning.
jag har ett runt fönster i badrummet, där kommer invändig smyg fixas med byggskivor i skumplast (kgc-skivan, lux-skivan etc), 20mm tjockt. Jag ska ju kakla på men vill man måla så borde ju det funka också. Stabilt lär det bli iaf.
Ypperligt då vet jag att jag är på rätt väg 
lux skivan och liknande verkar vara ypperliga material men jag är så sugen på att lägga en ekfaner på så jag försöker hålla mig till trä material.
Började göra en mall igår och har insett att det kommer ta några timmar att få allt klart.
lux skivan och liknande verkar vara ypperliga material men jag är så sugen på att lägga en ekfaner på så jag försöker hålla mig till trä material.
Började göra en mall igår och har insett att det kommer ta några timmar att få allt klart.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden