Kikar lite på om det går att koppla upp den befintliga VP till en dator för att få ut statistik men även kunna övervaka på distans. Denna verkar ju smidig:
http://husdata.se/
men programmet är för Windows. Vill hellre köra på Linux för att slippa licenser men även för att kunna använda en liten (billig och strömsnål) Raspberry Pi eller liknande. Har redan en sådan som driftar väderstationen så den kan gott får lite mer att göra.
Fråga 1: Finns det ngn variant för just Linux?

Värmepumparna verkar dock ha ett vanligt serieinterface så det kanske inte är helt omöjligt att snickra ihop en egen "avläsare" för just Linux. Hittar dock inga protokollbeskrivningar på nätet dvs hur det seriella datat kommer ut eller hur man triggar VP att skicka data.
Fråga 2: Finns det beskrivningar över dataprotokollet?

Har du en VP idag eller ska du införskaffa en? Flera VP har modbus-gränssnitt att köpa till för just detta. Själv har jag en CTC EcoHeat som jag har kopplat ett modbusgränssnitt till. Jag kan i princip få ur all information om min VP och kan också styra parametrar. Jag passade på att dra in ett nätverksuttag i tvättstugan när vi byggde och använder nu detta för att dra vidare modbus-trådarna in i serverrummet där en dator agerar Master gentemot VP och ventilationsaggregatet.

Har en liten lös tanke om att produktifiera modbus-gränssnitt + Raspberry Pi + mjukvara för loggning, övervakning och styrning för att sedan sälja men det är som sagt bara en tanke just nu.

Jamen det är väl ingen dum tanke? Håller på med Linuxmjukvaran "weewx" för att göra väderstationer online och de plockar in seriellt data via serieport/USB. Har hjälpt till lite med felsökning å testning av koden. Borde kanske gå att rippa en hel del från det projektet för att få fram statistik samt hemsida för en VP. Men det beror iof på hur protokollet ser ut dvs hur man läser ut data från serieströmmen. Modbus verkar iof ganska standardiserat.

Har en Nibe 1135 (stugan) samt en IVT HE-14 (hemma).

Vad kör du för program? Byggde du kablarna själv eller köpte färdigt?

Just nu kör jag openhab som är ett program som kommunicerar med många olika gränssnitt, däribland modbus. Men vid en eventuellt produktifiering så får det nog bli något helt annat, openhab är overkill i det sammanhanget. Jag kör modbus över RS485 så kabeldragning går ju göra med i princip vad som helst. Eftersom jag har dragit in ett nätverksuttag i tvättstugan så körde jag CAT6 hela vägen från VP till servern. Först en patch-kabel som jag klippte sönder och dedikerade tre trådar åt RS485. Sen vanlig CAT6 till patchpanelen i serverrummet och därifrån ytterligare en klippt patch-kabel som jag just nu kopplat ihop med en sockerbit till USB-RS485-adaptern som sitter i servern.

Har precis införskaffat en värmepump (EcoZenith i350) från CTC som jag vill koppla upp mot openhab på min Raspberry. Hur går jag tillväga och vilka komponenter behövs för att koppla in den?

jutbjorno jutbjorno skrev:
Okej, tack! Och sen är det bara att använda Modbus bindingen [länk] i openhab?
Rimligen, ja. Jag gick själv över till node-red och körde aldrig modbus med openhab men det ska gå.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.