Byggahus.se
Jag vill kunna koppla ihop min dator till en platt tv.
Pc är rätt ny & grafikkortet har en vit DVI_D & en blåVGA utgång. Den vita är kopplad till skärmen. (Tror att utgångarna heter så) :-/
1.Vilka ingångar har normalt LCD tv?
2 Vilka kablar för över bild
3 Kan dessa kablar ligga nära spänningskablar
4 Kan en längd på 15 meter vara för lång.
Tacksam för alla svar.
Fredrik
 
Jodå, helt rätt den lite större och rätt fyrkantiga vita saken är en dvi kontakt.
Den blå lite mindre 15 poliga saken är vga kontakten

Beroende på modell så brukar en LCD tv ha minst dvi eller hdmi. Hdmi är en mindre rätt platt och tunn kontakt. Det finns kabel mellan dvi och hdmi.

Troligen har den också en S-vhs kontakt. Det är en 4 polig rund kontakt med ett styrstift. kan vara gul. Det är rätt vanligt att det finns en sån kontakt bak på grafikkortet också.

Samtliga dessa är bildkablar, hdmi kan även ta ljud men inte i detta fall normalt

ja de kan ligga nära spänning hdmi och dvi är digitala och klarar det bra, s-vhs är lite känsligare.

15 meter är långt.

Kan du ta ett par kort på baksidan av dator och tv så blir det lättare att klura ut en lösning?
 
TV:n kan nog ha VGA också, som min Sony LCD-TV (plus HDMI).
 
Tackar !!!
Fredde
 
DVI och HDMI är elektriskt kompatibla. Man kan alltså "göra om" en DVI till en HDMI och tvärt om.
Clas Ohlson har adaptrar.

/Don
 
Vad jag förstår är inte VGA & Hdmi kompatibla. Via adaptarar.??

Det enklaste är nog att rycka dvi kabeln från bildskärmen & plugga in tv där.

Omvandla från dvi (pc) till hdmi (tv)!!??

Fredde
 
Vad jag förstår är inte VGA & Hdmi kompatibla. Via adaptarar.??
Nu var det ju DVI och hdmi som är kompatibla. Du kan använda DVI-hdmi-kabel, adapter eller tvärt om.

Det enklaste är nog att rycka dvi kabeln från bildskärmen & plugga in tv där.
Jo, det var väl det det var frågan om?

Omvandla från dvi (pc) till hdmi (tv)!!??
Öhhh, jo.

Alltså: Använd DVIn i datorn. Skaffa kabel eller adapter som tidigare personer postat om. Koppla in i TVn. Klart.
 
Vga och hdmi är inte kompatibla nej.

Vga är analog och hdmi är digital.

ANledningen till att båda ibland fungerar mot dvi är att det finns både analog dvi dvi-a och digital dvi-D. För att sen röra till det ytterligare så finns också DVI-I dvs integrerad dvi som har båda signalerna i samma kontakt
 
Forumet på www.minhembio.com känns som en bra källa för den som vill veta mer. Det finns ju en del att fördjupa sig i på det här området :D

Bl.a. kan det ju vara intressant att veta att HDMI i och för sig är avsett för kombinationen högupplöst material och kryptering. Platt-TV:n i sig ska passa bäst för högupplöst material (de flesta är ju numera minst "HD-ready"). Men TV-in på de allra flesta märkena är "strypt" till en lägre upplösning än skärmen faktiskt har.
- Dvs. du köper en HD-ready (eller kanske t.o.m. Full-HD) TV, ser till att den har HDMI, för den händelse att HDCP (krypteringen) verkligen blir verklighet. Så kan du ändå inte njuta ditt högupplösta material fullt ut i fht skärmens upplösning. Och skälet är att du valde fel märke på HD-TV:n.

Exempelvis lyfts detta fram i november-december (nån gång) numret av Mikrodatorn, och bla. Sony och Samsung uppgav då att de inte hade någon, respektive endasta enstaka modeller som stödde högupplöst via HDMI:n.

Att man för närvarande i och för sig kommer runt problemet genom att köra via VGA hjälper ju inte så mycket om HDCP verkligen blir av. Sen finns i och för sig chansen att det inte blir av, respektive att skyddet knäcks fullständigt...

För egen del har jag efter ett antal veckors efterforskning fastnat för en LG LCD-TV, och den klarar pixelmappning över HDMI. Dvs. att HDMI:n klarar i princip att överföra panelens upplösning (tre kolumner på vardera sida är dock svarta). LG verkar generellt vara rejäla i det här avseendet.

Jag räknar självklart med lite mothugg mot ovanstående, men kan konstatera att det inte längre är lika lätt att köpa TV som på 70-, 80- och 90-talet då i princip endast storleken var avgörande.

/Bjogul
 
Om man har möjlighet att välja mellan VGA och DVI mellan PC och LCD-TV vilket rekommenderas?
 
bjogul skrev:
Jag räknar självklart med lite mothugg mot ovanstående, men kan konstatera att det inte längre är lika lätt att köpa TV som på 70-, 80- och 90-talet då i princip endast storleken var avgörande.

/Bjogul
Du har helt rätt i att man, tyvärr, måste läsa TV:s datablad ganska noggrannt för att veta vad man får. HDMI-porten kanske klarar vissa upplösningar medans komponent-ingången inte gör det. Innan man köper bör man alltså kolla vilken typ av anslutning man kommer att köra. Angående HDCP så finns det nog inte nån som kan säga vad man bör köpa nu för att det ska fungera framöver. Jag har läst ganska läskiga saker om Windows Vista och svindyra grafikkort som "påstår" sig klara HDCP.
 
AndersS skrev:
Om man har möjlighet att välja mellan VGA och DVI mellan PC och LCD-TV vilket rekommenderas?
DVI-D är digitalt och överlägset VGA, som är analogt, i detta fall. Både TV:n och LCD:n jobbar med digitala signaler, så det är synd att översätta dem till analogt mellan dem.
 
AndersS skrev:
Om man har möjlighet att välja mellan VGA och DVI mellan PC och LCD-TV vilket rekommenderas?
Jag kör DVI till datorskärm och VGA till LCD-TV från samma burk. Eftersom man sitter en bit från TV:n upplever iallafall jag att bilden är bra med VGA. Kör man DVI behöver man väl dessutom ofta använda upp en HDMI-port på TV:n (som man kanske kunde använda till annat).
 
janbo skrev:
Jag kör DVI till datorskärm och VGA till LCD-TV från samma burk. Eftersom man sitter en bit från TV:n upplever iallafall jag att bilden är bra med VGA. Kör man DVI behöver man väl dessutom ofta använda upp en HDMI-port på TV:n (som man kanske kunde använda till annat).
Låter förnuftigt men...
Det som talar mot vga hela vägen är att den är stor. Dvs. stora borrhål i alla bjälkar.
Fredde :-?
 
Fredde2 skrev:
Låter förnuftigt men...
Det som talar mot vga hela vägen är att den är stor. Dvs. stora borrhål i alla bjälkar.
Fredde :-?
En till sak att tänka på är att DVI inte går att dra lika långt som VGA.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.