Trött på överdådigt stora lyxbyggen? Danska arkitektkontoret BIG har tillsammans med byggföretaget Klein valt att klämma in ett koncentrat danskt hygge på endast 17 kvadratmeter.

Du kan läsa artikeln här: Danskt hygge på 17 kvadratmeter
 
Trodde det var skogsrelaterat med tanke på rubriken ;)
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
M
Snyggt badrum
 
Detta är ju inte ett hus utan en jävligt dyr friggebod, vad skulle vara bra med detta ?
 
  • Gilla
etnica
  • Laddar…
dof dof skrev:
Trodde det var skogsrelaterat med tanke på rubriken ;)
Hygge är danska för hemtrevnad, mysighet. :)
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Hygge är danska för hemtrevnad, mysighet. :)
Hyggligt på svenska, även om det inte längre har samma betydelse.
 
Även om inte huset i sig faller mig i smaken, så hade det flera riktigt intressanta lösningar som man kan ta med sig om man skall bygga en sommarstuga eller ett Attefallshus i framtiden...
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Hade varit fräckt om man kunde köpt som en komplett byggsats ... Vad kan det kosta?
Och hur funkar kork som isolering?
 
Mikael_L
Om man kunnat bygga atterfallshus på obebyggda tomter så skulle jag gärna skaffat en trevlig fritidshustomt och byggt ett sådant här hus på, fast kanske någon enstaka kvm till då.

Visst, lite mer och bättre isolering än ett lager kork, och kanske lite annat också, men konceptuellt tycker jag detta är en fullträff för en dylik byggnad om man klarar sig med bara ett rum.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
"Den muminlika stugan...".
Är det bara jag som inte ser sambandet mellan den stugan och mumintrollens hus?
 
  • Gilla
Sir Duke och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Det instämmer jag fullt i.
f687d0a84c9e23faecd9b8b9d1adafc8--the-moomins-tall-windows.jpg
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
useless useless skrev:
"Den muminlika stugan...".
Är det bara jag som inte ser sambandet mellan den stugan och mumintrollens hus?
Verkligen inte bara du.

Moominworld-Naantali-Moominhouse.jpg
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Om man kunnat bygga atterfallshus på obebyggda tomter så skulle jag gärna skaffat en trevlig fritidshustomt och byggt ett sådant här hus på, fast kanske någon enstaka kvm till då.

Visst, lite mer och bättre isolering än ett lager kork, och kanske lite annat också, men konceptuellt tycker jag detta är en fullträff för en dylik byggnad om man klarar sig med bara ett rum.
Attefallare går inte, huset är för högt.
 
Mikael_L
Haha, jag slog dig på målfotot ... :crysmile: :cool:
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Ja, det där kommer man aldrig kunna bygga i Sverige...
För högt för attefall. Isoleringen uppfyller inte kraven i BBR. Badrummet uppfyller inte tillgänglighetskraven och ytskikten är inte godkända av BKR/Säker Vatten. Inget staket på sovloftet, etc...
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.