61 796 läst ·
298 svar
62k läst
298 svar
Daniel Ns snickeribekymmer och -lösningar. Med parkering.
Idag har Jesper låtit den nytillverkade featherboarden gå varm med sågning av hundratals meter fanér. Ett nytt bimetallband, en mycket noggrann inställning av sågen och sen en matning runt 1,2m/minut visade sig vara ett fungerande recept. Det hade gått ännu bättre med ett hårdmetallband, lite grövre tandning och bättre utsug, då hade matningshastigheten kunnat ökas lite till. Featherboarden har fungerat utmärkt och ger ett jämnt tryck längs hela plankans höjd och oavsett var man själv står och puttar på, speciellt viktigt eftersom bitarna är väldigt långa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
När det inte är läge att snickra...
Det blev kväll idag med. Månadens papper klara och det fanns lite tid kvar att nörda loss i snickeriet. Dock visade det sig vara ockuperat av en linoljemålad dörr med karm som gjorde det olämpligt att stöka runt och producera spån och damm...
...så istället drog jag igång den lilla svarven som vi är fodervärdar åt. Till våra Veritas flip-stops till anhållet till pelarborren har jag länge tänkt att det vore bekvämt med en ställskruv för att kunna välja vinkel på dem - ibland når de inte fram till ämnet om man tex har det liggande i en jigg.
Steg 1 blev att svarva + lettra M10 försänkta mässingsskruvar så att man kan spänna dem med fingrarna. Det gick bra! Fortsättning följer!
Det blev kväll idag med. Månadens papper klara och det fanns lite tid kvar att nörda loss i snickeriet. Dock visade det sig vara ockuperat av en linoljemålad dörr med karm som gjorde det olämpligt att stöka runt och producera spån och damm...
...så istället drog jag igång den lilla svarven som vi är fodervärdar åt. Till våra Veritas flip-stops till anhållet till pelarborren har jag länge tänkt att det vore bekvämt med en ställskruv för att kunna välja vinkel på dem - ibland når de inte fram till ämnet om man tex har det liggande i en jigg.
Steg 1 blev att svarva + lettra M10 försänkta mässingsskruvar så att man kan spänna dem med fingrarna. Det gick bra! Fortsättning följer!
Verktygstokig
· Halland
· 8 131 inlägg
Verktygstokig
· Halland
· 8 131 inlägg
Sorry, hade tänkt fortsätta med detta ikväll...men det kom ett paket som behövde fixas till.Frustrator skrev:
Men angående skruvarna. Jag hade inte spännhylsor och hade därför tänkt att ta ett tunnt slitsat rör runt dem och spänna i trebackschucken. Även skruvade i en mutter i chucken lär funka tillräckligt för detta. Dock har chucken snälla greppytor så mest för att testa spände jag rakt på gängorna. Det fungerade utmärkt, ytan som skall lettras är så tunn att trycket blir väldigt lågt. Körde ett gängsnitt genom gängorna efteråt.
Idag dök det upp ett 100kg paket från Österrike, fick bli min o Jespers kvällsuppgift.
Magnetborrmaskinen åkte fram och hål gängades. Gick relativt lätt och smidigt att ställa in. Det är ett nytt matarverk till fräsen, ett Wegoma med variatordrift och framförallt ett väldigt smart stativ som gör det snabbt att ställa om matarverket, speciellt uppskattat för oss som jobbar med väldigt korta serier.
Magnetborrmaskinen åkte fram och hål gängades. Gick relativt lätt och smidigt att ställa in. Det är ett nytt matarverk till fräsen, ett Wegoma med variatordrift och framförallt ett väldigt smart stativ som gör det snabbt att ställa om matarverket, speciellt uppskattat för oss som jobbar med väldigt korta serier.
Vi har ingen CNC. Men lärlings-Jesper lobbar hårt för att vi ska skaffa en! Han går CNC-kurs i skolan och tillverkade bland annat dessa fina tavlor i valchromat och valnötsfaner, behandlade med Osmo hårdvaxolja. Riktigt impad är jag.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Hej
När ni skaffar en CNC så kommer du att fråga dig varför du inte skaffat den tidigare.
Min CNC kommer från en skyltfabrik har en växlare för 8 verktyg effektiv yta man kan bearbeta 1500*3000 mm.
Med en vacumpump som suger fast detaljerna.
När jag ska borra ihop ett skåp exempelvis så blir ju allt så mycket lättare.
Min maskins styrsystem var väldigt tungjobbat så jag bestämmde mig direkt för att uppgradera till uccnc styrsystem som är pcbaserat så väldigt lättjobbat.
Köpte även v-carve som jag ritar upp mina detaljer i man behöver ej vara så kunnig i cad man får fram sina detaljer relativt lätt ändå.
Så det är ju ett köp man inte ångrar.
När ni skaffar en CNC så kommer du att fråga dig varför du inte skaffat den tidigare.
Min CNC kommer från en skyltfabrik har en växlare för 8 verktyg effektiv yta man kan bearbeta 1500*3000 mm.
Med en vacumpump som suger fast detaljerna.
När jag ska borra ihop ett skåp exempelvis så blir ju allt så mycket lättare.
Min maskins styrsystem var väldigt tungjobbat så jag bestämmde mig direkt för att uppgradera till uccnc styrsystem som är pcbaserat så väldigt lättjobbat.
Köpte även v-carve som jag ritar upp mina detaljer i man behöver ej vara så kunnig i cad man får fram sina detaljer relativt lätt ändå.
Så det är ju ett köp man inte ångrar.