Tanken var ju god! Men vitsen med "riktiga" maskiner är väl att de skall låta!
Själv använder jag mig av "tysta" verktyg på kvällarna när familjen vill sova!
Tar väldigt mycket längre tid, men i min ålder har jag inte bråttom...
Det är faktiskt rogivande att ta fram en gerlåda, fogsvans, svängborr, träplugg och lim istället för att väsnas för jämnan!
Men som sagt man får inte ha någon tidspress då!

Hmmm, var lite O.T där! Din fråga var ju om ljud.... :o

Gullfiber och osb-skivor...

M
tommib skrev:
Nja... Det är inte så att det inte är fysiskt möjligt.
Sant. Vi människor vet inte allt om verkligheten än, även om vi har en kultur som gärna vill tro det.

tommib skrev:
Man behöver inte heller placera källan till motljudet på exakt samma plats som det man vill dämpa.
Jo. Om man vill ha total dämpning i alla riktningar så måste man det.

I en balanserad signalkabel till exempel är det enkelt. En dimension att ta hänsyn till och man kan ha kontroll på både grundsignalen och den extra ledare som bara plockar upp brus, vilkens signal sedan fasvänds i realtid för att eliminera bruset i signalkabeln.

I detta fallet har man en ljudkälla som är spridd. Justersåg till exempel: En motor som låter, bordet vibrerar och alstrar ljud här och där, friktion i lager och vinande ljud från klingan som roterar. Alla dessa ljud fortplantar sig åt alla håll i ett tredimensionellt rum och tänk dig själv vad som behövs för att först plocka upp alla ljud, sedan fasvända och i realtid spela upp dem och få ljudvågorna att ta ut varandra så det blir helt tyst överallt runt om, i alla rikningar och på alla avstånd.

För att åstadkomma det måste den fasvända ljudkällan stråla ut från samma punkt för att uppnå den typ av kontrollerad interferens precis i det mönster som den "dämpade" ljudkällan följer. Kom ihåg att ljud reflekteras av ytor, det uppstår resonans i olika frekvenser hela tiden baserat på rummets och ljudets karaktär. Befinner sig en människa i rummet så reflekteras ljudet av dess kropp. Plankor ska bäras runt, dammsugaren skall dras fram. Allt förändrar ljudets reflektioner. Alla, alla, alla aspekter måste finnas med fast fasvänt.

Intressant att tänka på dock, kanske skulle man kunna med hjälp av någon typ av flerkanalig infraljudapparat riktad mot maskiner, skapa övertoner som får dess ytor att vibrera fasvänt och därmed stilla grundvibrationen vid källan...

tommib skrev:
Edit: Ljudmönster->Vågmönster. Tekniken fungerar ju i teorin även för andra typer av vågor än ljudvågor.
Si señor.

Redigerat av moderator:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.