1 204 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Dammsugarslang och munstycke som inte är skräp
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 189 inlägg
Tröttsamt, men Electrolux (?) dammsugarslangar till centraldammsugare är rena skräpet. Nu inne på 5:e omgången och kommer inte att skaffa det igen. Dessutom ändrar man utförandet på munstyckena med jämna mellanrum så att alla tidigare hela delar naturligtvis inte passar den nya slangen. Billig styrenplast som går sönder i småbitar och alltid på de ställen där det blir mest problem, typ munstyckesöppningen i handtsget. När man lyckats laga den nödtorftigt, går någon flärpig packning sönder alt. signalkabeln inuti slangen. Munstyckena för ett jävla oväsen även som nya.
Vad rekommenderas för slangpaket till centraldammsugare? Farsans gamla Huskyslang har slitits på i 30 år utan problem, så det lutar åt Husky för min del.
Vad rekommenderas för slangpaket till centraldammsugare? Farsans gamla Huskyslang har slitits på i 30 år utan problem, så det lutar åt Husky för min del.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 189 inlägg
Kan meddela att det blev ett ”kit” från Husky. Mycket mer förtroendeingivande plastkvalitet och som bonus passar de riktigt gamla Electrolux-delarna som jag inte hade lyckats ha sönder eller slängt. 🙂
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 844 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 844 inlägg
Menar du att Electrolux använder ren styrenplast till munstyckena? Låter både märkligt och direkt vansinnigt. Enda fördelen är att det är väldigt lätt att limma, ren aceton funkar t ex, eller lim till plastmodeller. Plasten har dock väldigt dålig hållbarhet till sådant du nämner.
Det finns däremot styrenplastblandningar (ABS är en) som är väldigt tåliga och lämpliga till dammsugare.
Det finns däremot styrenplastblandningar (ABS är en) som är väldigt tåliga och lämpliga till dammsugare.
Jag har handlat slang till både centraldammsugare och våtdammsugaren från 'Dunlop Hiflex'.Johan Gunverth skrev:
Tröttsamt, men Electrolux (?) dammsugarslangar till centraldammsugare är rena skräpet. Nu inne på 5:e omgången och kommer inte att skaffa det igen. Dessutom ändrar man utförandet på munstyckena med jämna mellanrum så att alla tidigare hela delar naturligtvis inte passar den nya slangen. Billig styrenplast som går sönder i småbitar och alltid på de ställen där det blir mest problem, typ munstyckesöppningen i handtsget. När man lyckats laga den nödtorftigt, går någon flärpig packning sönder alt. signalkabeln inuti slangen. Munstyckena för ett jävla oväsen även som nya.
Vad rekommenderas för slangpaket till centraldammsugare? Farsans gamla Huskyslang har slitits på i 30 år utan problem, så det lutar åt Husky för min del.
Finns per meter i en massa dimensioner.
Välj en antistatisk slang, så blir det mindre påbyggnad inne i slangen.
Tänk på att vissa märken har ledare till start/stopp inbyggt i slangen, inte säkert att det finns hos Dunlop.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 189 inlägg
Japp. Jag har använt modellbyggarlim som smälter plasten. Visa delar i handtaget är också PC och ABS enligt märkningen. Munstycket för att fästa verktygen är dock PS. Där satt en packning för att hålla tätt och den finns naturligtvis inte som reservdel. Nästa gång går det sönder någon annan stans och till slut är allt en enda stor lagning som inte klarar någon som helst belastning. Styrenplast är alldeles för skört för tillämpningen. Lite som när man lekte krig med sina flygplansmodeller. Det slutade inte bra det heller.
Huskys plast verkar vara ABS eller aluminium rakt över. Hittar dock ingen märkning på de ingående plastdetaljerna men det ”känns” som ABS. Kanske PA för det är lite ”lyxigare” i handen.
Huskys plast verkar vara ABS eller aluminium rakt över. Hittar dock ingen märkning på de ingående plastdetaljerna men det ”känns” som ABS. Kanske PA för det är lite ”lyxigare” i handen.
Redigerat:
Klicka här för att svara