Hej,

Har köpt på mig en AEG excenterslip som jag tänkte gå lös med i helgen. Tyvärr härjar jag i inomhusmiljö och vill därför slippa dammet till största möjliga grad, då jag är en lycklig ägare till en grovdammsugare (Kärcher) försökte jag glad i hågen koppla dessa samman. Det visar sig dock att dammsugarn och slipen har samma storlek (26mm) på munstycket.

Kan någon där ute upplysa mig om var jag skaffar fram en "adapter" för detta? Jag har tidigare kopplat ihop denna dammsugare med festool, bosch, bruksbo etc utan problem... vad är det som aeg så speciella? suck...

//R

Silvertejp?

Vill man ha det stabilare bockar man en plåt som man tejpar fast runt rören.

Jo, silvertejp får väl kanske bli helgens lösning, men jag kommer bli vansinnig i långa loppet om det är så det ska behöva lindas tejp varje gång den ska användas... Någon måste väl någon gång ha stött på samma problem?

Plåttipset lämnar jag tillsvidare åt sidan, har svårt att se att det ska sluta tätt utan att komplettera med tejp, och då kan jag lika gärna köra tejp hela vägen så att säga.

Klipper du plåten exakt nog så blir den det rör du önskar ;)

Tro mig jag gjorde en hel cyklon på så sätt, dock är den svetsad på några ställen :D

Jag har två förslag:

- Den enkla vägen: klipp upp en toarulle och trä över. Förstärk med silvertejp

- Den andra vägen: Tillverka en adapter av 32mm vita avloppsrör.

För övrigt kan man bygga massa prylar och munstycken till dammsugare av dessa rör. De går att snitta upp på längden och limma ihop för andra diametrar samt forma med värmepistol. Limmar gör man bäst med "eget" lim gjort på plastrester upplöst i aceton.

Fast kolla nån verktygshandlare också, jag köpte en adapter som gör att min Kärcher passar ihop med Bosch excenterslipen, fanns alla möjliga sorter för runt 100-lappen. På Bauhaus handlade jag, tänk ibland har dom det jag behöver också :)

Mja, jag har också en AEG-slip med den där aviga dimensionen på utsuget och jag spenderade timmar googlande efter adapters. Jag hittade massor men inga till den dimensionen.

Är det samma slipmodell som jag har så är den dessutom utformad så att det inte går att trä dit någonting utanpå och väldigt svårt att tejpa. B-lösningen som jag kör på så länge är en avloppslang till en tvättmaskin. Gummikopplingen på vattenlåssidan går att trycka fast inne i slipen (nåja, lossnar ibland men ändå) och andra änden har jag virat silvertejp om så att den blir lagom tjock för att trycka in i dammsugarens rör. Men en sån slang har ju rätt liten innerdiameter, så det försämrar väl suget.

Väldigt märkligt är det... jag har hittat någon adapter som verkar fungera, helst vill man ju vara säker innan man gör en beställning.

Jag kör numer "toarullstricket" tills jag möjligen löser det med ett avloppsrör. Toarullen trädde jag på dammutsuget och markerade med penna hur mycket jag fick "överlappa". Sedan tejpade jag toarullen något mindre än det. Nu är det perfekt passform och den verkar sitta fast när jag vrider och vänder på maskinen.

Tack för alla tips!

Men du kunde alltså trä över rullen på slipsidan? Vad är det för AEG-slip du har? (Själv har jag EX-150.)

Ingen som har provat med en bit cykelslang?

Jag satte faktiskt på en roller (alltså sån man målar med) härom dagen. Det är på en AEG 125 E eller vad den heter. Passade perfekt på slipen och är mjuk och go att hålla i. Andra änden fick jag tejpa lite på insidan för att dammsugarmunstycket skulle sitta kvar. Funkar förvånandsvärt bra.

Oooh, lurvigt handtag!
Det borde ju alla verktyg ha!!
Tror ni man kan modifiera en luden rattmuff till att passa min dominofräs?
Hade ju varit gosigt med lite högre mysfaktor på de hårda maskinerna ibland.. ;)

Det kan ju verka lite väl fjolligt men har man bara ensiffrigt antal plusgrader i verkstan så kan det kanske vara värt det.

Jag tänkte skriva något kul här men jag tror jag går och lägger mig istället..
Gonatt!

Det ser ut att ha varit hög tid för det ja!

Gomorron!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.