Hejsan forumet, detta är min första tråd!
Vi funderar på att bygga en damm i vår trädgård, som ska fungera som vattenreservoar till vårt stora trädgårdsland samt gärna se fin ut. Vänligen se bifogade bilder på vår tomt idag (aningen vildvuxen efter ett misslyckat ängprojekt).
I bild D har vi markerat med en cirkel ungefär vart vi tänker oss ha dammen.

Våra funderingar är allmänna; har någon gjort detta tidigare? Har ni några tips eller avrådanden? Vi tänker att vi ska gräva och lägga duk, samt ha en aningen upphöjd kant runt. Hur stor skulle ni gjort dammen? Vi vill gärna ha en stor damm. Hur långt bort från huset bör man ligga?

Då dammen är tänkt att fungera som en snyggare vattenreservoar, så är vi även öppna för idéer runt andra former av snygga vattenreservoarer (såsom "bassänger" eller liknande). Vi har dock inte funnit några sådana och har därför mest tänkt i banorna om damm.

Många funderingar, vi är tacksamma för alla svar. :)
 
  • Vildvuxen trädgård med träd och gräs, markering för blivande damm, röd stuga i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vildvuxen trädgård med markerad cirkel för planerad damm, mot ljus skogsbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vildvuxen trädgård med rött hus i bakgrunden, plats markerad för damm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Flygbild över en tomt med utmarkerad plats för planerad damm cirkulerad i svart.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej, detta blir mitt första (svars)inlägg! Hur gick det för er? :)
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
Jag är också nyfiken på hur det gick!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.